Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Descoperă o lume sănătoasă”

Concursul național de cunoștințe

„Descoperă o lume sănătoasă”

Miercuri, 18 aprilie, s-a desfășurat etapa județeană a concursului național de cunoștințe „Descoperă o lume sănătoasă”, organizat de Ministerul Educației și Cercetării, în colaborare cu Ministerul Sănătății Publice, în cadrul programului finanțat de Fondul Global de Luptă împotriva HIV/SIDA, Tuberculozei și Malariei pentru popularizarea programului național „Educația pentru sănătate în școala românească”.

Acest nou concurs urmărește formarea unui stil de viață sănătos și responsabil în rândul elevilor, cu adresare expresă celor din clasele VII-X, drept de participare având însă doar cei înscriși la activitățile extracuriculare sau extrașcolare de educație pentru sănătate.
La etapa județenă au participat câștigătorii etapei pe școală de la liceele "Avram Iancu" din Ștei, "Ioan Ciordaș", "Samuil Vulcan"  și "Nicolae Bolcaș" Beiuș, Grupul Școlar Industrial din Suplacu de Barcău, "Alexandru Roman" din Aleșd, "Petofi Șandor" din Săcuieni, "Octavian Goga" din Marghita, "Emanuil Gojdu", "Aurel Lazăr", "Ady Endre", "Iosif Vulcan", "Mihai Eminescu", "Lucian Blaga" și "Andrei Șaguna" din Oradea, de la școlile gimnaziale orădene "Dacia", "Decebal", "Nicolae Bălcescu" și Șc. nr.11, precum și de la școlile gimnaziale din Aușeu, Diosig, Vașcău, Ciumeghiu, Budureasa și "Nicolae Popoviciu" din Beiuș.
Dat fiind numărul mare de participanți, concursul s-a ținut în sala de ședințe a Inspectoratului Școlar (plină până la refuz) și în două săli de clasă de la Școala cu clasele I-VIII "George Coșbuc". Și de această dată, concurenții au răspuns în scris la un test tip grilă, cuprinzând trei sarcini de lucru: încercuirea literelor de la variantele corecte de răspuns (la 25 de chestiuni date), alegerea variantei "Adevărat" sau "Fals" la 15 afirmații, și asocierea noțiunilor corespunzătoare înscrise în două coloane (cinci grupe a câte patru variante fiecare, pentru clasele VII-VIII).
Câștigătorii primei ediții 
Comisia județeană de organizare a concursului (alcătuită din prof. Georgeta Sadoveanu, inspector educativ, Elisaveta Roșu, inspector de specialitate, și profesorii: Puskas Agnes, Luminița Citrea și Puskas Karol) a acordat un număr de 17 premii și mențiuni. Cele mai multe, nu mai puțin de opt (4 +4), au fost obținute de elevi de la „Nicolae Bălcescu” și „Ady Endre”.
Dar, iată cum se prezintă clasamentul la cele două categorii. La clasele VII-VIII: Monica Barna și Bogdan Bontu (de la „N.Bălcescu”) - premiul I, Meszaros Tomas („Ady Endre”) – premiul II, Gabriela Ciordaș și Mădălina Pantea (de la „N. Bălcescu”) – premiul III și, respectiv, mențiune; celelalte patru mențiuni: Laura Peter („N.Bolcaș” Beiuș), Maria Cipciri (Șc. „Decebal”), Ana-Maria Igaș („N. Popoviciu” Beiuș), și Florina Lăcătuș (Șc. nr.11 Oradea).
La clasele IX-X, configurația clasamentului arată astfel: Alexandra Lazăr („M.Eminescu”) – premiul I, Rareș Ghinga (de la „Avram Iancu” Ștei) și Diana Sabău („Iosif Vulcan” Oradea) – premiul II, Mihaly Ildiko, Zsigmond Brigitta și Toth Orsolya (de la „Ady Endre”)– premiul III, și două mențiuni; celelalte două mențiuni: Alexandra Silaghi (de la „A. Lazăr”) și Andreea Moza (de la „Iosif Vulcan”).
Premiile au constat în materiale promoționale (rucsac și tricou) inscripționate cu numele concursului – „Descoperă o lume sănătoasă", precum și un ceas de perete (indicând „Ora de educație pentru sănătate”). Ovi Dan 
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto ("Descoperiți o lume sănătoasă", în total 20 de poze).   

 

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:58:29 Ora standard a Europei de Est