Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cea de-a III-a ediție a Festivalului Național de Folk Pro Lirica Oradea

Sâmbătă și duminică, am avut la Oradea,

Cea de-a III-a ediție a Festivalului Național de Folk Pro Lirica Oradea

Sâmbătă și duminică (21 și 22 septembrie 2019), în Amfiteatrul Cetății din Oradea, s-a desfășurat cea de-a treia ediție a Festivalului Național de Folk Pro Lirica Oradea, organizat de Mihaela Dindelegan, președinte al Fundației Pro Lirica, împreună cu partenerii și sponsorii săi.

Ne-am bucurat astfel, pentru al treilea an, consecutiv, de un eveniment cultural, cu multă muzică și poezie, care i-a adus în capitala noastră bihoreană pe îndrăgiții folkiști Mircea Vintilă și Adrian Ivanițchi, pe Florin Ștefan (omul orchestră de la Semnal M) și pe alți interpreți și poeți din Oradea, Pecica și Ștei, deveniți fani fideli ai manifestării.
Cu o oră înainte de deschiderea Festivalului, îndrăgostiții de poezie au avut bucuria să participe la ,,un eveniment cultural special, dedicat Anului Cărţii" (ca să o cităm pe Roxana Popescu, cea care ne-a scris despre întâlnirea ,,secretă" cu poezia și poeții), unde au fost lansate patru volume de versuri, trei reprezentând „Antologie de sonete", a poetei Mihaela Dindelegan şi volumul „Nespus de tânără", al doamnei profesor Carmen Ifrim Săsărman (din Ștei). Tot în acest cadru am luat cunoștință despre „Acorduri(le) de mai", ale poetei Eugenia Ponta Pete din Pecica, Arad, un album de textier al celei care organizează de ani buni, la Pecica, Festivalul ,,Folk pe pâine". După cum aveam să constatăm, doamna Eugenia se simte la Oradea ca acasă, nici nu e de mirare fiind plămădită din același material didactic din care a fost confecționată și Mihaela noastră.
Sâmbătă, capul de afiș al serii a fost Adrian Ivanițchi
Fiind încurcat de un eveniment trist (la Satu Mare), am ajuns mai târziu la Festival, pe când Liliana Ioniță Budău & Fala Band se pregăteau să se retragă de pe scenă. Salutând (armonic) generația în blugi (și adidași), Liliana și trupa au coborât, iar pe scenă s-a instalat cu chitara sa Traian Cosma, care a Pornit de-acasă (până în Australia și înapoi), ne-a mai cântat patru piese și dus-a fost. La microfon ni s-a arătat apoi doamna Eugenia Ponta Pete cu un volum ,,Flori de tei", lansat la Oradea, la prima ediție a Festivalului, din care ne-a citit două poezii. Tot dumneaei ne-a prezentat-o și pe Mihaela Cojocaru, care trebuia să ne cânte (dar o laringită acută a scos-o de pe scenă). Alexandrina Chelu a apărut pe scenă în dublă ipostază, de prezentator, dar și de interpret, cu ,,folk-sonete". Doamna profesor de limba română din Ștei, Carmen Ifrim Săsărman, cântă frumos, și-a lansat volumul și ni s-a așezat la suflet cu ,,Cântec pentru mama" (a la Tudor Gheorghe) și cu un cântecel-dedicație pentru fiica sa. Poetul Ioan Vasile Marcu (membru al cenaclului celor din Pecica) a debutat la microfon cu două nestemate în care se spune că ,,Viața este un țipăt ascuns între umerii goi, Cerul ar fi doar oglinda luminii trecute prin noi, iar lumea e o cană de lut"; ,,Lemnul este leacul nostru, darul ce ne-a fost lăsat să ne-ndulcească traiul; lemnu-i semnul marii treceri din uitare în lacrimă". Într-o asemenea atmosferă, a debutat pe scena orădeană Adrian Ivanițchi cu o ,,mică antologie poetică", vorba maestrului (,,Când eram mai tânăr și la trup curat; cu tabla adunării și tabla înmulțirii..., cu o baladă de Horia Bădescu și cu Fișa personală, din ,,Țara lui Foaie Verde").
Duminică, ne-a fermecat marele Mircea Vintilă!
În deschiderea serii de duminică, Andrei Arad (din Oradea), reprezentantul celor mici (în vârstă de 10 ani, dar cu cinci ani de chitară) ne-a cucerit cu sufletul pus pe note și pe acorduri! Nu degeaba marele Mircea Vintilă avea să-l invite la final să cânte împreună ,,Pământul deocamdată". ,,Gazda" scenei de duminică, la microfon, a fost poeta Eugenia Ponta Pete. Pe cuvânt că nu are nimic de-a face cu Ponta... cel pe care îl știți. Cu ,,Cântec de albastru", domnia sa avea să o introducă în peisaj pe Adina noastră, Adina Hodișan, care ne-a (re)cucerit cu cele șase piese de înaltă vibrație, cântate dumnezeiește. L-am redescoperit, duminică seara, cu mare plăcere pe folkistul din orașul teilor de la poalele Apusenilor, pe Raul Silaghi (din Ștei), aplaudat și bisat, dar nu pentru cei trei ,,l" (cele trei idei: lumină, luptă, libertate), pentru parodie la 112, pentru Andrii Popa sau pentru Toamna lui Nicu Alifantis, ci pentru forța lui uriașă de a magnetiza cu vocea și cu sinceritatea sa. La fel de sincer și de genial a fost într-ale sale Florin Ștefan (20 de ani alături de Semnal M și de mentorul său, Iuliu Merca). Teribil de convingător, omul orchestră ne-a cântat și încântat cu vocea, cu naiul, la chitară, la tilincă (strămoșul fluierului), la saz (un instrument arhaic, utilizat prin părțile Egiptului și până înspre India; cântatul la saz fiind deprins de Florin în Antalia); ne-a surprins apoi cu lira, ,,făcută de pe un desen luat de pe o monedă din vremea regelui David; dacă venea cu autocarul poate ne aducea și ne cânta și din tulnic. Florin e coborâtor din Maramureș, pe jumătate și din Țara Moților, cealaltă jumătate, de același sânge nobil ca frații Petreuși. Florin ne-a tulburat și ne-a dezarmat cu periplul său muzical pe ,,Planeta visurilor noastre", parcurs împreună cu complicii săi: toboșarul Decebal Platon (din Oradea), Rareș Suciu (la chitară bas), Vlad Vancea (din Oradea, la chitară), Adina Hodișan (chitară și voce), Mihaela Dindelegan (versuri).
Mircea Vintilă e MARE! Ne-a demonstrat-o și duminică, la Oradea. E modest și popular, cald și molipsitor, îndrăgit și invidiat; cu mare respect față de public!!! A fost bisat de ,,n" ori, dar nu și-a pierdut răbdarea, a răspuns de fiecare dată zâmbind. L-a luat pe Andrei Arad sub aripa sa ocrotitoare, tocmai pentru a-i da aripi să zboare! Doamna Eugenia Ponta Pete l-a prezentat drept ,,lordul folk-ului românesc"; cât adevăr!
Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze (59 de poze) în Galeria foto: Cea de-a III-a ediție a Festivalului Național de Folk Pro Lirica Oradea.

Trimite email
marți, 2 decembrie 2025, 17:55:02 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Petrecere pe cinste!

,,Șezătoarea noastră a continuat cu tradiționala petrecere românească: masa tradițională, cu mămăligă, fasole și gogoși"...după cum aflăm de la doamnele educatoare, prof. Ienciu Coca-Dely și prof. Micu Camelia...
Așadar, de Ziua Națională a României, la Grădinița 52 din Oradea, s-a încins o petrecere... ca la mama acasă!
Priviți ce atmosferă, câtă bucurie!