Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Deschiderea anului universitar 2019-2020

Marți, la Sala Polivalentă, a avut loc

Deschiderea anului universitar 2019-2020

Marți, 1 octombrie 2019, la orele amiezii, am participat la deschiderea festivă, oficială a anului universitar 2019-2020 la Universitatea (de stat) din Oradea.

Sala Polivalentă a Universității din Oradea s-a umplut, din nou, marți, de studenți ,,boboci", cadre didactice universitare, senatori universitari și studenți senatori, părinți, precum și de studenți artiști, care au deschis și au închis cu cântec ceremonialul...
Doamna prorector Ligia Olivia Burtă, tânără și energică, precum în Noaptea Cercetătorilor, când a ținut-o șnur într-o veselie, alături de tinerii cu ghete speciale, acum în calitate de moderator, a prezentat prezidiul și a lansat invitațiile la microfon, dar a și punctat mereu, referindu-se atât la studenții și activitățile pe care îi (și le) monitorizează, cât și la structurile instituției (Consiliul de Administrație și Senatul universitar).
Într-o zi specială ca aceasta, domnul rector Constantin Bungău s-a arătat încântat de un nou început, care se întrevede promițător din mai multe puncte de vedere și le vom deduce lesne, parcurgând câteva fragmente din discursul domniei sale (și din bilanțul relevant prezentat).      
,,Ne mândrim atât cu un număr însemnat de studenți, dar și cu potențialul de a atrage fonduri europene"
,,Suntem foarte aproape de anul 2020, an cu mare însemnătate pentru învățământul superior orădean. Vom sărbători 240 de ani de învățământ superior la Oradea, Universitatea din Oradea mândrindu-se după atâta timp cu o ofertă educațională extrem de variată și bogată. Școlarizăm studenți în cadrul a 99 de programe de licență, 61 de programe de master și 17 domenii de doctorat. Chiar dacă nu am mai școlarizat studenți în anul I la un program de studiu din zona inginerească, am înființat unul nou, iar la studii universitare de doctorat, față de anul trecut, am reușit să adăugăm încă trei domenii, înființate anul acesta. Punem accent pe domeniile strategice de dezvoltare la nivel european și global. Admiterea din acest an este foarte promițătoare pentru viitorul universității noastre, avem o creștere medie de 10% pe universitate la studii de licență. Sunt facultăți care au avut o creștere și de 20%. Astfel, în urma finalizării admiterii, U.O. are numai în anul I: 3.580 de studenți în primul an la licență; 1.479 de studenți în primul an la master; 162 de studenți în primul an la doctorat, totalizând 5.221 de studenți în anul I la licență, masterat și doctorat. Am atras studenți străini în anul I din 29 de țări (Africa de Sud, Algeria, Australia, Austria, Belgia... Siria, Suedia, Tunisia, Turcia, Ungaria).  Din totalul de peste 17.000 de studenți, 1.021 sunt studenți străini.
Ne mândrim atât cu un număr însemnat de studenți, dar și cu potențialul de a atrage fonduri europene pentru facilitățile campusului nostru și pentru dezvoltarea procesului de învățământ (avem proiecte, în acest moment, contractate sau în faze de prefinanțare). Peste 102 cereri de finanțare au fost depuse doar anul acesta. În acest an universitar vom executa un retrofiting la un număr de nouă clădiri ale universității și vom demara sau continua construirea a nu mai puțin de șase clădiri noi pentru universitate. Dintre acestea, trei clădiri noi în parteneriat cu Primăria Oradea (două cămine studențești și un Centru de Transfer Tehnologic în domeniul SmartIndustry, o clădire nouă (Parcul Științific și Tehnologic), reabilitarea unei clădiri din dotarea Facultății de Medicină și Farmacie din Campusul Farmacie, în colaborare cu Consiliul Județean, și nu mai puțin de 10 clădiri prin proiectele universității (opt renovări capitale, cinci dintre acestea sunt clădirile ruinate preluate de la armată și un cămin studențesc nou de aproximativ 800 de locuri realizat prin Compania Națională de Investiții...
Consider că, niciodată în istoria ei, Universitatea din Oradea nu a mai beneficiat de atâtea proiecte în infrastructură!
Trebuie să remarc aici și strădaniile partenerilor noștri din clinicile/spitalele partenere care se preocupă prin proiecte moderne să îmbunătățească facilitățile pentru învățământul practicat cu studenții și rezidenții din domeniul medical".
Adresându-se studenților, domnul rector a spus: ,,Ca în fiecare an, vă mulțumesc pentru că ați ales Universitatea din Oradea și vă încurajez să vă lăsați educați și inspirați de profesorii voștri... Motto-ul Universității din Oradea este ,,Trepte spre viitor". Nu va fi ușor să urcați aceste trepte, dar fiecare zi petrecută aici ar trebui să vă motiveze încă din primii ani de studiu să vă construiți viitorul așa cum îl doriți..."
Adresându-se colegilor (cadrelor didactice), le-a reamintit titlul obținut de instituția pe care o slujesc, calificativul ARACIS : „Grad de Încredere Ridicat", dar și forța lor, constând nu atât în numărul impresionant: 883 de titulari (118 profesori universitari, 206 conferențiari, 445 șefi de lucrări și 114 asistenți universitari), 487  personal didactic auxiliar și nedidactic,  un total de 1.370 de colegi, dintre care 90 de conducători de doctorat, cât și calitatea lor umană și de înaltă competență profesională.
,,Noi nu vindem talente, dar ne străduim să le șlefuim"
Mai noul președinte al Senatului universitar și președinte Mensa, conf. univ. dr. Aurel Căuș, s-a arătat emoționat (un fel de a spune): ,,Noi nu vindem talente, dar ne străduim să le șlefuim. Noi nu vindem nici măcar informație pentru că se găsește aproape integral pe Google..., dar încercăm să vă învățăm, dragi boboci, să faceți diferența între adevărul științific și postările mai mult sau mai puțin documentate care se înghesuie în spațiul virtual (...). Noi dorim să vă sprijinim să fiți stăpâni ai tehnologiei și informației și nu stăpâniți de aceasta".
,,Vă mulțumesc că ați ales Oradea"
Adresându-se studenților (,,bobocilor"), domnul viceprimar Florin Birta a ținut să le mulțumească deschis pentru alegerea făcută. ,,Vă mulțumesc că ați ales Oradea și vă spun și de ce, pentru că conform datelor statistice, sunt nouă români pe oră care pleacă din țară. Asta înseamnă într-o zi peste 200 de români și într-un an peste 85.000 de români care-și caută destinul în altă parte (...); înseamnă  aproape jumătate din populația orașului nostru (...) Și-atunci trebuie să oprim acest lucru real, nu doar declarativ", a mai spus domnul viceprimar și a ținut să repete un adevăr: ,,un oraș puternic nu poate exista fără o universitate puternică". În consecință, a mulțumit conducerii Universității pentru că a înțeles acest lucru și a asigurat-o de tot sprijinul conducerii Primăriei și Consiliului Local pentru a deveni o universitate puternică.
,,Să nu uitați aceste trei coordonate: încrederea, înțelepciunea și tenacitatea"
I-am ascultat apoi pe vicepreședintele Consiliului Județean Bihor, domnul Traian Bodea (plecat vreo șapte ani la Viena, care acum declară sus și tare că ,,Nicăieri nu-i ca acasă") și pe preasfințitul episcop greco-catolic Virgil Bercea. Așa cum ne-a obișnuit, preasfințitul părinte episcop Virgil Bercea a dorit să ne pună la suflet, dar mai cu seamă să le (re)amintească studenților trei coordonate importante: încrederea, înțelepciunea și tenacitatea. ,,Bunul Dumnezeu să vă ajute în acest an universitar să nu uitați aceste trei coordonate: încrederea, înțelepciunea și tenacitatea pentru a face binele, a căuta frumosul și a merge pe urmele adevărului".
,,Educația este cea mai puternică armă pe care voi o puteți folosi pentru a schimba lumea" - Nelson Mandela
Din partea studenților, au avut intervenții la microfon Alin Cîndea, președintele studenților senatori ai Universității și o ,,boboacă" artistă de nota 10, Ioana Sandu; prin citat, dar și prin mesaje sincere, Alin s-a adresat ,,bobocilor" îndemnându-i să-și trăiască activ viața de student, implicându-se, participând la acțiunile asociațiilor studențești. Ioana ne-a spus ce a determinat-o pe ea să facă această alegere, în ciuda faptului că mulți au îndemnat-o să plece spre alte zări...  
Ca și anul universitar trecut, la final, decanii celor 15 facultăți au felicitat și au înmânat câte un carnet de excelență și un trandafir studentului (studenților) care a(u) intrat cu cea mai mare medie la facultatea respectivă.
Moise-Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze (67 de poze) în Galeria foto: Deschiderea anului universitar 2019-2020.

Trimite email
luni, 3 noiembrie 2025, 15:43:12 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Eros Ramazzotti va concerta, la
Laminor Arena, București,
miercuri, 22 aprilie 2026, ora 20.00 (acces de la 18.00).