Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Robotica din Oradea a ajuns să fie premiată în Coreea de Sud!

Medalie de argint, locul 2 la proba Robo Scholar,

Robotica din Oradea a ajuns să fie premiată în Coreea de Sud!

După doi ani de corespondență între concursul internațional Robotics Championship organizat de departamentul de mecatronică a Universității din Oradea și IROC (IROC-International Robotic Olympiad Committee) din Coreea de Sud, anul 2019 a marcat primele vizite între cele două țări.

Prima vizită a fost onorată de către tânăra Yura Ha, asistenta manager IROC, la cea de-a 9-a ediție a concursului Robotics Championship găzduit în Oradea în perioada 3-5 mai 2019.
Pe parcursul zilelor de concurs, reprezentanta olimpiadei de robotică coreeană a analizat tot ceea ce ținea de organizarea, participarea și desfășurarea concursului pentru a raporta președintelui IROC din Seoul. La finalul celei de a 9-a ediții a concursului internațional RoboticsChampionship, coreenii ne-au lansat o invitație pentru a participa la unul dintre concursurile organizate de ei în 2019, International Grand D Challenge. Fiind vorba despre o olimpiadă destinată elevilor care studiază în clasele I-XII, organizatorii au hotărât să extindă invitația și unei echipe de liceeni din Oradea formată din studenții Mociar Cătălin, Iuhaș Alexandru și Szabo Ștefan. Astfel, Liceul Teoretic ,,Onisifor Ghibu" care timp de trei ani a participat la toate workshop-urile organizate de Robotics Championship și la cercul de robotică Robotics Club Oradea a avut șansa de a participa la acest concurs în Coreea.
Din păcate, drumul până în Coreea de Sud nu este unul scurt, iar finanțarea unei asemenea participări nu a putut veni din partea liceului. Așadar pentru obținerea finanțărilor, studenții au apelat la organizatorii Robotics Championship pentru promovarea în parcul industrial. Povestea acestor tineri a ajuns la multinaționalele din Oradea, iar finanțările au fost obținute în mai puțin de două săptămâni înainte de olimpiada propriu-zisă. Cea mai mare parte din finanțarea călătoriei a fost susținută de către Celestica, care este de asemenea finanțatorul cercului Robotics Club Oradea unde elevii și-au dezvoltat abilitățile în domeniul roboticii. Restul sumei necesare deplasării a fost sponsorizată de Kifra, IPTE iar Connect Group a finanțat bugetul pentru componentele robotului.
Pregătirea a fost intensă, elevii petrecând zile și nopți în laboratorul de mecatronică al Departamentului de Mecatronică a Universității din Oradea sub mentoratul lui drd. Ing. Birouaș Flaviu și al studentului masterand Anton Daniel. De la ideea în sine, până la robotul funcțional, aplicația a fost făcută într-un timp record, iar ultimele asamblări și linii de cod s-au finalizat chiar în Coreea de Sud cu câteva ore înainte de participare. Proba la care liceenii orădeni au participat se numește Robo Scholar, iar tematica pe care trebuiau să o abordeze era: „Alimenție / medicale și îngrijiri medicale / educație / dezastru de incendiu / aerospațial". Aplicația aleasă a fost din domeniul medical, un exoschelet de reabilitare medicală, iar după multe nopți nedormite, peste 10 000 de km zburați, elevii bihoreni au fost jurizați în fața a peste 400 de participanți, de o echipă formată din trei profesori universitari din Coreea de Sud.
Eforturile au fost răsplătite cu medalia de argint, locul 2 la proba Robo Scholar, o reușită bine meritată și totodată onorabilă. Însă, rezultatul nu ar fi fost posibil fără susținerea mentorilor care au fost alături de elevi chiar și la concurs, și mulțumită dotărilor laboratoarelor universității și a echipamentelor finanțate de către Celestica prin cercul Robotics Club Oradea.
„Eu mă simt mândru"
Daniel Anton, mentor la cercul Robotics Club Oradea: „Eu mă simt mândru că am reușit să scot performață din această echipă. Nu a fost ușor să-i motivez și să-i conștientizez că ei trebuie să lucreze pentru ei, că nimeni nu o va face în locul lor și că reușita nu vine de la sine".
,,Iar eu, sunt foarte încântat"
Flaviu Birouaș, mentor la cercul Robotics Club Oradea: „Din toate temele propuse la concurs, ideea cu exoscheletul era cea mai grea de realizat datorită timpului redus avut la dispoziție. Eu le-am propus să facă alte aplicații mai simple, însă mă bucur foarte mult că au fost hotărâți și consecvenți. Recunosc că au avut un avantaj semnificativ în acest sens, mulțumită experienței mele acumulate în domeniul exoscheletelor robotice de pe parcursul studiilor doctorale. Cred că pentru ei, cea mai mare provocare a fost să pună în practică ideile, să le proiecteze și să le materializeze prin imprimare 3D. Iar eu, sunt foarte încântat că am putut să reprezentăm județul și țara cu cinste și că am continuat tradiția pentru Departamentul de Mecatronică în participarea la concursurile  internaționale, după cel din Estonia din 2017 ".
SOS Educația!
De asemenea, Anton Daniel adaugă: „Din convorbirile pe care le-am avut cu organizatorii olimpiadei de robotică din Coreea de Sud, am aflat că din anumite puncte de vedere, la ei este la fel ca la noi: la liceu nu se fac cursuri de robotică, nu sunt profesori specializați, laboratoare și nici nu sunt susțineri financiare din partea școlii pentru domeniul roboticii. Elevii învață robotică după orele de program în centre dedicate, similar cum facem la Robotics Club Oradea, doar că la ei aceste centre sunt peste tot în țară. Sperăm ca și prin aceste concursuri să atragem atenția elevilor, părinților și autorităților de schimbările care sunt necesare în domeniul educației și de importanța acestui domeniu al roboticii."
Această colaborare și primă participare a orădenilor a fost o adevărată reușită, consolidând colaborarea de peste doi ani dintre cele două centre universitare. Cu siguranță anii următori vor aduce mai multe titluri și performanțe pentru Departamentul de Mecatronică și studenților ce vor păși în laboratoarele noastre.
Flaviu Birouas,
coordonator of Robotics Championship
 
Felicitări, campionilor!
Sunteți grozavi: Mociar Cătălin, Iuhaș Alexandru și Szabo Ștefan (campionii noștri), Daniel Anton și Flaviu Birouaș (mentori de campioni)!
Cu prețuire,
Ovidiu Dan
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Robotica din Oradea a ajuns să fie premiată în Coreea de Sud!

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:56 Ora standard a Europei de Est