Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul “Schimbări climaterice”

Educația ecologică la Grădinița nr. 45 – “Ion Creangă” din Oradea

Proiectul “Schimbări climaterice”

„Natura nu cere despăgubire pentru nimic, dar are pretenția s-o păstrăm și să o respectăm. Ea ne oferă totul numai să ne bucure privirea și sufletul, dar noi ce îi oferim naturii?” Cum noi așteptăm răsplată pentru tot ce oferim cuiva și nu ne lăsăm până nu primim, și naturii ar trebui să-i dăm măcar un sfert din ceea ce primim gratuit.

 Copiii sunt martori oculari ai transformărilor din viața socială, economică și din mediul înconjurător, iar toate aspectele le stârnesc curiozitatea, fapt ce se manifestă prin noianul de întrebări ce ni le pun.
Lipsa de educație ecologică a populației se manifestă frecvent. Permanent se creează impresia că așteptăm pe cineva să acționeze în urma noastră, care să se implice în protejarea mediului înconjurător, fără ca noi să mișcăm un deget.
De aceea, antrenarea copiilor în realizarea unor acțiuni de ocrotire a mediului va duce mai târziu la formarea unei conștiințe privind datoria omului de protejare a naturii înconjurătoare, de a combate procesul de poluare, de a se dobândi simțul responsabilității care acum este (o spun cu regret) aproape inexistent.
Am considerat că este o datorie cetățenească, o datorie de conștiință și etică să contribuim la ocrotirea naturii, pentru că natura nu aparține numai generațiilor actuale ale Terrei ci, cu deosebire, generațiilor viitoare. Ne-am propus să pornim cu studiul impactului activităților umane iresponsabile asupra mediului înconjurător încă de la grădiniță și să construim punți de legătură cu următoarele trepte ale învățământului și cu reprezentanții familiei, comunității și ai autorităților locale, în vederea formării și dezvoltării deprinderilor și atitudinilor necesare construirii unei societăți durabile.
Majoritatea țărilor dezvoltate nu mai au ape curate. Oamenii folosesc apele drept mediu de depozitare a deșeurilor. Toată mizeria umană este aruncată în ape și gazele toxice determină apariția ploilor acide cu consecințe catastrofale, iar norii nu cunosc granițe. Astfel „înfloresc algele” și mor peștii.
Defrișarea pădurilor începe să amenințe în mod real existența noastră pe Terra. Deșeurile au început să ne sufoce, decibelii să ne asurzească, iar poluarea marilor metropole, a mărilor și oceanelor depășește orice închipuire.
Noua educație trebuie să includă și dimensiunea ecologică, să aibă drept ,,coloană vertebrală” gândirea ecologică ce trebuie să fie păstrată ca un crez. A trăi într-un mediu curat și sănătos trebuie să se învețe încă de la grădiniță. Școala, biserica, familia și întreaga societate sunt chemate să oprească distrugerea naturii, să astâmpere omul, să-l „domesticească”, să-l împace cu gândurile naturii și să-l reașeze în natură, în armonie cu ea. A respecta natura, a o iubi, a o înțelege și a o prețui trebuie să devină o trăsătură de caracter.
Părinții sunt mai sensibili la cererile adresate de copiii lor
Mobilizând copiii în activitățile din cadrul acestui proiect ne este mai ușor să implicăm și ceilalți membri ai comunității locale, deoarece experiența didactică ne-a învățat că părinții sunt mai sensibili la cererile adresate de copiii lor, decât la cele adresate de către autorități.
Organizatorii, colaboratorii și partenerii avem un scop bine definit: de la incursiunea copilului în lumea înconjurătoare, cu obiecte, ființe și fenomene diverse, într-un mediu educativ stimulativ (cărți, ziare, reviste, atlase, imagini, jocuri cu imagini, lucrări practice cu materiale din natură etc.) la formarea unor deprinderi intelectuale care să stimuleze sentimente de dragoste, de ocrotire a tot ce-l înconjoară, la educarea laturii afective a copilului.
Omul a intervenit în tulburarea unui echilibru delicat ce a generat schimbările climaterice la masă planetară afectând, deopotrivă, om și natură. Protecția mediului ambiental constituie o problemă majoră a societății contemporane.
A cunoaște modalitățile în care activitatea umană influențează ecosistemele naturale este de strictă actualitate, fapt impus îndeosebi de implicațiile nefaste ale deteriorării mediului asupra calității vieții oamenilor. Trăim într-o lume interdependentă și nu putem pretinde că faptele noastre nu au impact asupra celorlalți, asupra a toate câte sunt. Cunoscând vom putea combate!
  Schimbarea climei este o problemă globală și totuși fiecare dintre noi are puterea de a face o diferență. Chiar micile schimbări ale comportamentului nostru zilnic pot preveni emisiile de gaze cu efect de seră, fără a afecta calitatea vieții noastre. De fapt, făcând astfel, chiar economisim bani. Noi putem controla schimbările climaterice și putem promite să devenim cetățeni responsabili reducând emisiile de bioxid de carbon prin mici schimbări în comportamentul nostru de zi cu zi.
Grupa mijlocie “A” ia parte la Campania împotriva schimbărilor climaterice în cadrul programului ENO. Environment Online este o școală virtuală pentru dezvoltare sustenabilă care își desfășoară campania în peste 120 de țări.
Mascota noastră pentru campanie este broscuța Frank. Ea se hrănește cu promisiunile pe care copiii le adună din grădiniță și familie, de la prieteni, vecini, rude, din locurile publice.
Vă rugăm să promiteți și dumneavoastră, toți cei ce veți citi acest proiect! (Floare B.)

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:12:05 Ora standard a Europei de Est