Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Psihologia este o știință care se face cu artă”

Vineri și sâmbătă, la Oradea, Conferința Națională a Psihologilor Școlari (ed. a VII-a)

,,Psihologia este o știință care se face cu artă”

Vineri (25 oct. 2019), în sala de conferințe a Bibliotecii Universității din Oradea, a debutat Conferința Națională a Psihologilor Școlari, aflată la cea de-a VII-a ediție.

Din prezidiul manifestării, doamna conf. univ. dr. Daniela Roman, președinte al Asociației Naționale a Psihologilor Școlari, a salutat distinșii invitați prezenți, fie în prezidiu, fie în sală, din țară și din străinătate, a prezentat tema conferinței (Psihologia educației între paradigme și provocări. Implicații asupra învățării și asupra copiilor cu TSI - tulburări specifice de învățare), iar în calitate de moderator a lansat provocări invitaților din prezidiu: prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, rectorul Universității din Oradea, conf. univ. dr. Vasile-Aurel Căuș, președinte al Senatului universitar, conf. univ. dr. Vasile Timiș de la Univ. ,,Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca, inspector școlar general în Ministerul Educației Naționale, conf. univ. dr. Mihai Marian, prodecan al Facultății de Științe Socio-Umane a Univ. Oradea, prof. univ. dr. Elena Bonchiș, președinte onorific al A.N.P.S., prof. dr. Adelina Iacob, inspector școlar general adjunct al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, conf. univ. dr. Marius Drugaș, director al Departamentului de Psihologie al Facultății de Științe Socio-Umane, prof. psihopedagog Teodora Pantazi, vicepreședinte al Asociației C.E.S (Colaborăm, Educăm, Sprijinim).
,,O conferință de prestigiu și cu tradiție"
Domnul rector Constantin Bungău s-a arătat bucuros să participe ,,la o conferință de prestigiu și cu tradiție, deja", felicitând organizatorii pentru eveniment, dar și pentru rezultatele obținute de la an la an. Mai cu seamă pentru invitații din țară și din străinătate, domnul rector a ținut să prezinte imaginea Universității din Oradea prin prisma a două repere: ,,În 2020, vom sărbători 240 de ani de existență, de învățământ superior la Oradea (...); la Universitatea din Oradea învață aproape 18.000 de studenți, dintre care 14.000 la cele trei forme (cicluri) de învățământ, licență, master și doctorat; în total suntem 1.400 de colegi, dintre care 890 sunt cadre didactice titulare".
,,Psihologia, pentru mine, este mai mult decât o știință (...), e un fel de artă"
Președintele Senatului universitar, domnul conf. univ. dr. Vasile-Aurel Căuș, se declară bucuros să participe la ,,orice activitate cu caracter științific găzduită de Universitatea din Oradea, pentru că adună, suplimentează patrimoniul Universității și (îi) întărește brandul". Pentru domnia sa ,,psihologia (...) este mai mult decât o știință (...), e un fel de artă. Și m-aș fi bucurat dacă aș fi avut, la un moment dat, posibilitatea să stăpânesc o parte dintre instrumentele cu care psihologii reușesc să ne cunoască mai bine decât ne cunoaștem noi înșine".
O întâlnire științifică și de suflet
Inspectorul școlar general din ministerul de resort, domnul conf. univ. dr. Vasile Timiș, apreciază manifestarea ca pe o întâlnire științifică și de suflet. Intrând direct în subiect, domnia sa a ținut să arate: ,,cum vedem și înțelegem noi, care nu suntem psihologi, rolul Dumneavoastră în ceea ce privește sistemul educațional românesc și spiritualitatea românească, deopotrivă". Pentru a fi receptat și urmărit cu mare atenție, domnul inspector a relatat un episod (din 1988) cu o doamnă ministru al Educației. Dincolo de ridicolul situației în care s-a aflat doamna ministru în fața elevilor suceveni prin felul în care a abordat problemele legate de cariera celor din clasa a XII-a, domnul inspector a dorit să  sublinieze faptul că ,,într-o perioadă foarte scurtă s-a văzut că este necesar la nivel de sistem educațional să avem o aplicare mai hotărâtă asupra a ceea ce înseamnă psihologul, consilierul, psihopedagogul în școala românească".
,,Psihologia este o știință care se face cu artă"
Răspunzându-i într-un fel președintelui Senatului universitar, doamna prof. univ. dr. Elena Bonchiș, președintele onorific al Conferinței avea să-l aducă în actualitate pe acad. Vasile Pavelcu a cărui studentă a fost. Acad. Vasile Pavelcu spunea în ,,Drama psihologiei" că ,,Psihologia este o știință care se face cu artă" (și tot domnia sa avea să-și încheie amplul studiu dedicat ,,dramei" psihologiei ca știință concluzionând: ,, ,,psihologia este o lumină indispensabilă înțelegerii, apropierii și ascensiunii umane"). Psihologul este omul care face parte din acea categorie de specialiști, de profesioniști care vine în ajutorul celorlalți, în ajutorul semenilor. Ori de câte ori o face, trebuie să o facă dezinteresat, iar ori de câte ori se angajează să o facă trebuie să cunoască și să pătrundă în sufletul celui din fața lui pentru că altminteri îl tulbură mai tare.
,,Psihologul trebuie să ajute oamenii"
Ce spunea reputatul om de știință Ștefan Odobleja: ,,psihologul trebuie să ajute oamenii. Dacă nu poți să ajuți un om, atunci măcar nu-l tulbura mai tare. Este invitația pe care o fac, pentru că acum privesc cu alți ochi profesia de psiholog. Foarte mulți oameni și chiar elevi se plâng uneori de prestațiile psihologilor. De aceea, vă rog și insist asupra acestui lucru: Cunoașteți-vă limitele! Cunoașteți profund ceea ce puteți să faceți în sprijinul oamenilor. Și nu vă hazardați și să vă transformați într-un fel de Superman, care pot face totul de pe o zi pe alta, de la o săptămână la alta, schimbați caractere. Acest lucru nu e posibil. De aceea meditați asupra posibilităților Dvs. și faceți ceea ce credeți că puteți să faceți, astfel încât activitatea Dvs să fie încununată de succes. Să puneți întrebări la care să se poată găsi răspunsuri (în acest sens, doamna E.B. ne-a relatat o frumoasă povestioară găsită în ,,Drama psihologiei", scrisă de acad. Vasile Pavelcu, despre modalitatea de a pune întrebări și a găsi răspunsuri). Tot domnia sa ne-a cucerit și cu alte întâmplări de viață și din activitatea didactică, despre loviturile primite de psihologi din partea societății și despre menirea psihologului (,,de a schimba cât de puțin lumea"). ,,Închei cu mulțumiri și cu un îndemn pe care doresc să vi-l fac: să ascultați în aceste zile (vineri și sâmbătă, la conferință - n.n.) ceea ce vi se transmite și încercați să părăsiți o insulă pe care un scriitor american o numea ,,Într-o bună zi". Fiți aici și acum. Ascultați ceea ce o să vi se spună. Avantajul va fi de partea Dvs. și nu de partea celor care vorbesc", a conchis președintele onorific al A.N.P.S., doamna prof. univ. dr. Elena Bonchiș. Moderatorul manifestării i-a mulțumit cu mult respect și ne-a dezvăluit faptul că recenta carte a doamnei Elena Bonchiș chiar așa se intitulează ,,Învață să asculți".
,,Ne bucurăm că parteneriatul preuniversitar-universitar nu a rămas un exercițiu steril"
Doamna prof. dr. Adelina Iacob, inspector școlar general adjunct al Inspectoratului Școlar Județean Bihor a transmis mesajul inspectorului școlar general, Alin Florin Novac Iuhas, spunând printre altele: ,,Ne bucurăm că parteneriatul preuniversitar-universitar nu a rămas un exercițiu steril... Dintotdeauna ne-am dorit ca specialiștii teoreticieni sau practicieni din preuniversitar și cei din mediul universitar să formeze un întreg... Prin urmare, așteptăm de la activitățile care se vor desfășura în cele două zile să înregistrăm plusvaloare"...
Programul Conferinței
Vineri, de la 12.00 la 14.00, s-a desfășurat sesiunea plenară 1, de la 15.00 la 17.00, sesiunea plenară 2, iar de la 17.30 la 19.30, patru workshopuri și prezentarea lucrărilor pe secțiuni (I).
Sâmbătă, de la 8.30 la 15.30, au fost planificate masa rotundă cu tema ,,Facilitarea tranziției elevilor dislexici din ciclul primar în ciclul gimnazial", opt workshopuri, plus prezentarea lucrărilor pe secțiuni (II). La ora 16.00, urmau să fie trase concluziile celei de-a VII-a ediții a Conferinței Naționale a Psihologilor Școlari.
Moise-Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: ,,Psihologia este o știință care se face cu artă”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:49 Ora standard a Europei de Est