Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ubi bene?... Ubi patria?... autor Valeria Bilţ

Semnal editorial în cadrul conferinţei „Siguranţa persoanei şi construirea capitalului social uman”

Ubi bene?... Ubi patria?... autor Valeria Bilţ

Încă de când m-am gândit la organizarea conferinţei „Siguranța persoanei și construirea capitalului social", astfel încât să petrecem o zi frumoasă împreună, să vorbim despre dezvoltarea capitalului uman prin interdisciplinaritate şi să încercăm să construim capital social prin perceperea, cunoaşterea şi dezvoltarea lumii materiale din jurul nostru, am dorit să asociez fiinţa umană cu puterea firii şi legea divină.

Totul a curs pe nevăzute fire, şi atunci când am stabilit data conferinţei şi după ce am avut câteva comunicări, pe tema proiectului, cu persoane dragi mie pe care le-am întâlnit cândva, în diferite etape ale devenirii mele.
Sunt bucuroasă că Valeria Bilț a acceptat să vină în Cetatea Aradului cu o carte pe care a semnat-o şi că am prilejul să semnalez apariţia romanului, în calitate de fostă elevă a Liceului Teoretic „Petru-Rareş" din Tîrgu-Lăpuş, unde autoarea contribuie la construirea capitalului social.
Iată, acum a sosit CLIPA în care vom cunoaşte un alt profesor ce îşi dedică viaţa transmiterii informaţiilor atât la catedră, cât şi prin comunicarea convingerilor şi fixarea propriilor experienţe în paginile unui roman.
Mă refer la romanul semnat de Valeria Bilţ, Ubi bene?...Ubi patria?... , un titlu raportat la dictonul latin „Ubi patria, ibi bene", roman apărut la Editura Grinta din Cluj-Napoca (martie, 2019), care  surprinde, cu un deosebit spirit de observație, experiențe de viață ce reprezintă, în primul rând, un semnal de alarmă pentru întreaga suflare a creștinilor de pe toate continentele. Romanului nu-i lipsesc nici cultivarea senzaționalului, nici interferența dintre realitate și ficțiune, nici scrierea despre modul cum a luat ființă romanul, nici amestecul de varii registre lingvistice și nici inserții de tot felul.
Desigur, mi-am propus să avem şi momente în care să reușim a ne opri să vorbim despre universalitate, globalitate, identitate globală, identitate biologică, identitate personală, despre legile pământului, scrise de oameni pentru pământeni, care se aplică pe un teritoriu bine delimitat de frontiere terestre, aeriene, maritime, păzite de oameni.
Dar, nu m-am gândit  că voi fi atât de impresionată examinând viaţa personală a altcuiva, viață concentrată în „amprenta  lăsată" încă de pe prima pagina a romanului. Cu permisiunea autoarei, Valeria Bilţ, citez dedicația: „Fiului meu, Horia-Valentin, emigrat prea curând în tărâmurile fără frontiere, rase, religii și politici...". De fapt, dedicația conține o poveste eludată, căci subiectul se dezvoltă pe alte planuri ale ideii de emigrație, eroina aflându-se între două secvențe ale propriei vieți, înainte și după pierderea fiului.
Lumile sunt apropiate, şi totuşi de neînţeles, momentele începutului şi sfârşitului biologic, de necontrolat, fiind mai presus de fiinţa umană, transmite autoarea încă de la începutul romanului, când momentul rugăciunii, al comunicării spirituale, al locului care oferă cadrul adecvat pentru a veni, pentru a fi în siguranţă, şi cândva pentru a pleca, ne aduce în atenţie „faţetele", dezrădăcinării  în căutarea unui  loc mai bun. Mesajul puternic de început, esenţial pentru înţelegerea parcursului fiinţei umane în veşnica sa emigrare în căutarea mult doritei linişti, este dublat de data de 10 august când debutează romanul, dar și când a început viaţa pământeană a autoarei.
„Mici emigrări" - „Mari emigrări"
Ubi bene?...Ubi patria?... este, evident, un roman al emigrării, ce cuprinde drama femeilor din Europa de Est, mână de lucru și prilej de prostituție în Europa de Vest. Faptul că romanul aflat în discuție nu e structurat în părți distincte și în capitole numerotate anume (cum era de așteptat), îi  lasă cititorului libertatea să-l împartă cum dorește, putându-se identifica două mari părți: Partea I, care coincide cu romanul „Mici emigrări", în care sunt surprinse istorioarele unora dintre femeile împinse de împrejurările vitrege din Europa de Est să plece la lucru, în Europa de Vest, unele fiind obligate să se prostitueze și să-și salveze mai apoi, cu greu, viața, ca în cazul Româncei Păcălite (personaj ce anticipează crunta întâmplare de la Caracal și urmează firul rețelei de trafic uman, internațional) - iar în partea a II-a este derulat romanul „Mari emigrări", realitatea inconfortabilă și amenințătoare a colonizării Europei cu musulmani. Liantul celor două părți este un bătrân preot italian care, intuind procesul de islamizare facilitat de politica obscură a imigrației, devine gazda ilicită a imigranților europeni, motiv care-l aruncă în mijlocul unui scandal mediatic, social și, în ultimă instanță, este obligat să suporte atât condamnarea penală, cât și puniția impusă de rigorile bisericești. Partea a doua se configurează pregnant pe dimensiunea documentară, într-o inspirată re-creare, redare și consemnare, prin intermediul reportajelor, interviurilor și al discursurilor politice, ca forme ale reacțiilor pe care țările europene le manifestă față de invazia de necontrolat a populațiilor ce nu aparțin Europei, dar care s-au instalat în zonele interzise autohtonilor.
 ,,Lebăda neagră"
Romanul se încheie simetric, cu descrierea momentului rugăciunii, ca acceptare a condiţiei umane raportate la procesul migraţiei, la transformările care pot să apară busc în viaţa omului, la perspectiva diametral opusă, emigrant versus persoană care speculează vulnerabilităţile celuilalt. Şi dacă mai apare „Lebăda neagră" posesoare a tripletei: raritate, impact extrem şi explicaţii (după ce s-a întâmplat), incertitudinea rămâne în procesul de evaluare a riscurilor asociate emigrării, a esenţei fiinţei umane.
Finalul romanului este ambiguu, prin mărturisirea Janei, personaj din roman: „Apoi, așa am auzit, că s-a stins, dar cine știe, poate mai trăiește..."referindu-se la venerabilul preot, supranumit „Padre Pio al servitoarelor", dar prezența unui dicton latinesc, „Sequitur spectaculum mundi" și varianta sa în engleză „The show of the worldgoes on", sugerează că aspectele dezvăluite în roman sunt încă în plină desfășurare, iar problemele grave ale omenirii își mai așteaptă soluțiile...
Romanul se caracterizează printr-o dinamică a lecturii care, deși este complicată prin alternarea poveștilor și a planurilor temporale răsturnate, oferă o poveste captivantă și un segment interesant, grav și extrem de provocator al lumii postmoderne.
Prof. univ. dr. habil. Elena-Ana Iancu

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 17:46:05 Ora standard a Europei de Est