Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Profesorului univ. dr. Ovidiu-Vasile Predescu i-a fost acordată distincţia „Investeşte în resursa umană”

În cadrul conferinţei „Siguranţa persoanei şi construirea capitalului social uman”

Profesorului univ. dr. Ovidiu-Vasile Predescu i-a fost acordată distincţia „Investeşte în resursa umană”

Profesorul univ. dr. Ovidiu-Vasile Predescu, invitatul special în cadrul proiectului „Siguranţa persoanei şi construirea capitalului social", este un profesor recunoscut în domeniul dreptului atât de către teoreticieni, cât şi de către practicieni.

Mai mulţi participanţi la conferinţă, printre care şi subsemnata, l-am întâlnit pe remarcabilul profesor în diverse momente din procesul construirii individuale, în diferite ipostaze. Prin sensibilitatea  Domniei Sale la realităţile existenţei umane, prin identificarea nevoilor semenilor, prin dorinţa permanentă de a crea şi adăuga în jur, a găsit formele de comunicare cele mai potrivite pentru a ne ţine conectaţi şi a da sens relaţiilor interumane, între cei care aveam conexiuni profesionale. De fiecare dată, disponibilitatea profesorului de a investi în semenii mai tineri din domeniul dreptului, şi nu numai, a fost exemplu pentru noi. Mi-a rămas întipărit un moment trecut, în care prin spiritualitatea Domniei Sale, în formularea îndemnului dintr-o altă carte pe care a semnat-o în calitate de autor, pe care am avut onoarea să o lansez la Universitatea Agora din Oradea în anul 2011, ne-a invitat la ,,Dialog continuu", citez din cartea cu acelaşi nume: Dialogul este al ,,clipei de faţă în care este cuprins totul, viaţa însăşi în eternitatea ei (...). Este clipa lui Dumnezeu, esenţa Sa nemuritoare, indivizibilă şi neschimbătoare, momentul în care rămâne veşnic (...). S-o preţuim... este singura noastră realitate".
Stimate domnule prof. univ. dr. Ovidiu-Vasile Predescu, vă mulţumim pentru modul în care ne-aţi îndemnat să ne schimbăm gândurile, să fim în armonie cu noi înşine, cu semenii noştri şi cu natura.
Şi pentru a lasă dovada care materializează aprecierea noastră, în semn de aleasă considerație, vă oferim distincţia  ,,Investeşte în resursa umană"  pentru contribuţia adusă în dezvoltarea capitalului social din domeniul dreptului.
„Drepturile omului şi ordinea mondială. Cum să trăim, într-o lume a schimbărilor excepţionale "
Cartea „Drepturile omului şi ordinea mondială. Cum să trăim, într-o lume a schimbărilor excepţionale" al cărei autor este Ovidiu Predescu, aduce în atenţia noastră nouă eseuri, în care surprinde contextul  existent al schimbărilor din jur, care au loc într-un ritm ameţitor; uneori omenirea nu realizează vulnerabilităţile ce se adaugă în istoria acesteia, iar atunci când provocările sunt semnificative, societatea pare a avea la îndemână Dreptul pentru a se proteja.
Fiecare capitol este centrat pe ideea de reciprocitate de care depinde însuşi procesul de înţelegere diferenţiată a fiinţei umane, care declanşează mecanismului  existenţial,   depinde de nivelul de cunoştinţe şi de intensitatea schimbărilor din societate, influenţează comportamentul altor fiinţe într-o lume în care nemulţumirea este tot mai evidentă. De exemplu, în loc de argument, autorul ne vorbeşte despre „O lume a schimbărilor excepţionale" (p.17) şi ne aduce în atenţie faptul că, trăim într-o lume în care sunt tot mai evidente diferite nemulţumiri „care par să spulbere visul omenirii de a păşi ferm pe drumul egalităţii politice şi economice" şi care ,,conduc la violenţe îndreptate împotriva organizării, ordinii şi disciplinei sociale" (p.20).
Încă de la începutul cărţii, am reţinut câteva întrebări ale autorului (p.22), cum sunt: Este oare capabilă omenirea să facă faţă provocărilor lansate de transformările excepţionale din lumea contemporană? Suntem în măsură să-i pregătim pe copiii noştri pentru a ţine pasul cu schimbarea - se pare singurul lucru sigur de azi? Ce sistem educaţional va trebui să inventăm pentru a supravieţui şi eventual a prospera într-o lume caracterizată prin incertitudine, care modifică esenţial însăşi paradigma vieţii? Cum vor fi gestionate procesele de globalizare şi globalitatea şi care va fi rolul statului de drept în desfăşurarea acestora în beneficiul umanităţii?
Şi tot în context general, autorul afirmă „conştiinţa umană este în curs de modificare" pe fondul revoluţiilor tehnologiei informaţiei şi biotehnologiei, şi semnalează că „foarte repede pe radarul societăţii omeneşti s-ar putea să apară o mare problemă din categoria „a fi sau a nu fi", iar ,,inteligenţa artificială va putea domina umanitatea şi schimba cursul istoriei".
De asemenea, autorul atrage atenţia asupra rolului negativ pe care îl au comunităţile virtuale de socializare, în special în ceea ce priveşte criminalitatea informatică și propune „ca domeniul inteligenţei artificiale să fie reglementat corespunzător, astfel încât specia umană să fie protejată, nu invers". Fiinţa  umană, în trăirea sublimă, nu poate să se protejeze singură sub asaltul atâtor stimuli necunoscuţi, dar depinde de noi, concluzionează autorul, „ca modul în care vom trăi să aibă urmări dintre cele mai benefice asupra vieţii noastre, iar pentru atingerea acestui deziderat, puterile în stat, adaptându-se cât mai bine noului set de norme, vor trebui să fie şi separate, şi în echilibru, dar mai ales să dialogheze şi să colaboreze loial pentru a găsi soluţii optime pentru vieţile şi carierele noastre".
Chestiunea culturală principală a vremurilor noastre este educaţia, iar legat de cultură, politică şi putere în societatea noastră contemporană, chiar în statul de drept, autorul constată că „a luat naştere dispreţul faţă de lege".
Pot evidenţia afirmaţia autorului că înainte de a globaliza orice altceva, cu referire specială la drept, ,,trebuie realizată globalizarea spirituală a umanităţii, adică a demnităţii fiecărui om", autorul apreciind că „omenirea se confruntă cu o puternică criză a mondializării, caracterizată prin grave probleme de ordin economic, politic, social, dar mai ales de natură spiritual-morală".
Epoca modernă nu mai este una a cunoaşterii, ci una a comunicării (p.91)
Sunt încântată ca am trăit această clipă împreună,  încercând să comunic câteva mesaje pe care autorul le-a formulat în cuprinsul eseurilor, cu încrederea că cititorii cărţii vor avea teme de reflecţie.
Mulţumim, domnule profesor Ovidiu Predescu!
Prof. univ. dr. habil. Elena-Ana Iancu

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 05:53:20 Ora standard a Europei de Est