Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua ştafetei - Acum, decid eu!

Marți, 19 noiembrie

Ziua ştafetei - Acum, decid eu!

Elevii clasei a VIII-a D de la Şcoala Gimnazială „Nicolae Bălcescu" Oradea au preluat ştafeta de inspector şcolar, în cadrul Proiectului Ziua ştafetei. Cu bucurie şi timiditate, dar plini de curiozitate, au luat cu asalt Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor, unde au fost întâmpinaţi de o gazdă caldă şi primitoare, doamna inspector Daniela Sopota, mentorul activităţii.

Ce  înseamnă? Cum devin? Despre ce este vorba? Cine sunt? Ce fac? Au fost câteva din întrebările la care elevii au primit răspuns  pe parcursul vizitei. Aşezaţi în scaunele de inspector au aflat ce înseamnă această funcţie, au văzut documente, planuri manageriale sau agende de lucru, au experimentat pentru câteva minute funcţia de inspector şcolar.
Turul ISJ-ului a început din biroul domnului inspector şcolar general Alin Florin Novac-Iuhas, unde au aflat programul domnului inspector, plecat pe teren. Apoi au fost întâmpinaţi de doamna inspector şcolar general adjunct, Laura Pintea care, după ce le-a vorbit despre funcţia dumneaei şi despre cum şi-o exercită, a cedat locul elevilor care şi-au dorit să afle cum este să ocupi acel fotoliu,  implicându-i în activitate. Au urmat întrebări, decizii, rumoare...  Colegii au prins curaj şi au început să şoptească. A fost un moment de sinceritate în care au putut spune ce îşi doresc ca elevi şi pentru elevi (Evident că vacanţele mai lungi, au avut o pondere mare!).
Periplul a continuat, iar elevii au fost informaţi despre activitatea celorlalte doamne inspector care au cedat locul elevilor. Astfel,  ei au avut posibilitatea să fie conduşi şi să se aşeze în  scaunul domnilor inspectori de educaţie permanentă (Daniela Sopota), de limbi străine (Costa Monica), de matematică, sport, limba maghiară, religie sau geografie.
În cadrul activităţii ,,Ziua ştafetei" am avut surprinzătoarea ocazie de a ocupa scaunul inspectorului școlar general adjunct. Pentru mine a fost un moment emoţionant, în care am fost întrebată ce decizii aş lua din această funcţie. Am simţit pe umerii mei o mare responsabilitate la gândul că aş avea puterea să decid sau să schimb anumite aspecte care i-ar viza direct pe mii de copii. Am înţeles din atmosfera creată că, indiferent de deciziile luate, unii vor fi mulţumiţi, iar alţii nu. A fost o onoare pentru mine să ocup acel scaun, chiar şi pentru câteva minute. (Cristea Daria, elevă)
Eu am conştientizat că învăţământul din România constă în multă muncă, perseverenţă şi calm. Am apucat să văd şi să experimentez cum este să fii inspector. Mă bucur că am reuşit să iau parte la această activitate. (Bîrlea Ştefania, elevă)
Astăzi doamna dirigintă ne-a dus la I.S.J. Bihor, de Ziua ştafetei. Doamnele inspector, foarte amabile, ne-au primit în biroul dumnealor. Acolo ne-am putut aşeza unde ne dorim şi am putut vedea cum e să fii în postura unui inspector. Cred că pentru toată lumea a fost ceva nou şi diferit, dar plăcut. Mie această activitate mi-a plăcut foarte mult. De-altfel am putut vedea locul pe unde trec subiectele noastre de examen.  (Oaie Arianna, elevă)
Înţeleg responsabilitatea pe care o are un inspector în funcţia sa. Trebuie să gândeşti repede şi în acelaşi timp să iei o decizie corectă atât pentru elevi cât şi pentru profesori. În legătură cu ce decizie aş lua în calitate de inspector, mi-e greu să mă exprim din cauza responsabilităţilor specifice. Poate că totuşi, indiferent de specialitate, aş încerca să includ în orar şi ore în care elevii, împreună cu profesorul, să facă vizite la muzee şi instituţii precum Primăria, Poliţia, sau case de copii, pentru a avea parte şi de lecţii de viaţă, în afara orelor de curs. (Băcuş Antonio, elev)
Prof. Alina Deliman - coordonator de proiecte şi programe şcolare şi extraşcolare, Şcoala Gimnazială ,,Nicolae Bălcescu'' Oradea
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Ziua ştafetei - Acum, decid eu!

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:51:58 Ora standard a Europei de Est