Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Săptămâna Educației Globale la Colegiul Național ,,Samuil Vulcan” Beiuș

Au tras un semnal de alarmă

Săptămâna Educației Globale la Colegiul Național ,,Samuil Vulcan” Beiuș

Să tragă un semnal de alarmă și-au dorit elevii și profesorii Colegiului Național ,,Samuil Vulcan" Beiuș pregătind activități diverse în cadrul Săptămânii Educației Globale.

Astfel, în săptămâna 18-24 noiembrie 2019, de la cei mai mici (clasa a V-a) până la cei mai mari (a XII-a) toți s-au întrebat cum pot să oprească dezastrul produs de om printr-o exploatare necorespunzătoare a resurselor planetei, cum să împiedice schimbările climatice, ce fel de politici ar trebui duse în acest sens, dar și ce se poate schimba la nivelul fiecărui individ, nu doar la nivelul factorilor de decizie.
Au avut loc dezbateri (XI B, coordonați de dna prof. Otilia Peti, XII D și XII E, coordonați de dna prof. Violeta Popa-Bota), proiectul ,,Omul și natura - efectul boomerang" (tot ce faci și se întoarce)  cu participarea claselor XD, VII, XI C, coordonate de dna prof. Silvia Șora, proiectul clasei a VIII-a ,,O lacrimă pentru Terra. Cauze și consecințele încălzirii globale", expoziție la intrarea în Colegiu sau pe holuri (XB - prof. Olimpia Copil, IX E, prof. Ioana Schilinka) Expo-line în mediul virtual (clasele IX A, B, VII și XII F - coordonate de prof. Florentina Hora și Claudia Buran), împărțirea de fluturași în școală (XI F - coordonați de dna prof. Alina Bornuz). La fiecare clasă, la ora de consiliere s-a discutat despre această temă.  
Pe lângă partea de informare și încercare de conștientizare a problemelor ce apar odată cu schimbările climatice, s-a realizat și o activitate practică: profesorii de informatică, alături de IX B și C, XI A au colectat aparatura electronică uzată din școală și au predat-o companiei Bene Internațional - reciclare. 
O activitate interesantă a fost desfășurată de către clasa  a V-a (coord. prof. Fășie Denisa și Buran Claudia, sprijinite de către Oana Laza, Maia Incer, Șerban Igaș și Robert Junc - XII B), elevii realizând pliante și fluturați cu mesaje diverse pe tema Schimbărilor climatice, materiale pe care le-au împărțit în oraș trecătorilor (de la sfaturi privind colectarea hârtiei, a plasticului, de la nemulțumirea că în orașul Beiuș nu se colectează sticla separat...  la sfaturi privind reducerea poluării și creșterea nivelului de sănătate cu ajutorul mersului pe jos sau cu bicicleta, la oprirea apei când te speli pe dinți sau când te săpunești la duș, până la ... salvarea broaștelor țestoase.
Feedbackul a fost unul interesant și diferit de la om la om, unii mulțumind pentru preocuparea copiilor, alții purtând discuții cu cei mici, alții (mai puțini, din fericire) aruncând pe jos, imediat, pliantul primit cu replica ,,salveaz-o tu!".  Și cei mici au făcut primele gesturi, adunând de pe jos hârtiile aruncate de adulți. După discuțiile desfășurate la finalul activității, cei mici și cei mari care au ajutat au concluzionat că, totuși, a fost o activitate reușită, ce va schimba măcar câtorva persoane percepția asupra implicării noastre în protejarea mediului înconjurător.
A consemnat Claudia Buran
Foto: Colecția CNSV
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Săptămâna Educației Globale la Colegiul Național ,,Samuil Vulcan” Beiuș.

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 16:18:13 Ora standard a Europei de Est