Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Târg și concurs pentru promovarea unor idei de afaceri care să încurajeze utilizarea materiilor prime bio/eco, reciclarea și protejarea mediul înconjurător

,,Viitorul sună bine”

Târg și concurs pentru promovarea unor idei de afaceri care să încurajeze utilizarea materiilor prime bio/eco, reciclarea și protejarea mediul înconjurător

De ani de zile, participăm la nenumărate proiecte derulate în instituțiile de învățământ din județul Bihor pentru a informa cetățenii despre faptele bune, modelele de bune practici care se întâmplă zi de zi în unitățile noastre de învățământ.

Miercuri, 11 decembrie 2019, la Colegiul Tehnic ,,Mihai Viteazul" din Oradea, am văzut o nouă mostră, un nou demers educațional, un nou exemplu demn de evidențiat, o nouă inițiativă lăudabilă, o acțiune care ne demonstrează că în învățământ se vrea o schimbare, un nou pas înainte spre viitor, iar proiectul educativ care a debutat ieri (cu un târg și concurs) chiar își propune obiective demne de toată atenția.
,,Proiectul educativ local cu participare regională ,,Viitorul sună bine" (târg și concurs) își propune promovarea unor idei de afaceri care să încurajeze utilizarea materiilor prime bio/eco, reciclarea și protejarea mediul înconjurător, după cum aveam să aflăm de la doamna profesor Monica Runcanu, coordonatorul proiectului. Inițiat și coordonat de echipa Colegiului Tehnic ,,Mihai Viteazul", proiectul se derulează în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Universitatea Oradea, Facultatea de Protecția Mediului, Departamentul Ingineria Produselor Alimentare, Direcția pentru Agricultură Județeană Bihor și are ca obiective: experimentarea de către participanți a unor situaţii de lucru în care depind unii de alţii pentru a avea succes, exersarea abilităţilor personale şi a capacităţii de lucru în echipă, formarea de responsabilități și atitudini pozitive față de păstrarea nealterată a mediului înconjurător și formarea comportamentului ecologic. Douăzeci și patru de echipe formate din elevi sau studenți și profesori coordonatori și-au anunțat participarea directă, au organizat standuri tematice și au prezentat materiale PowerPoint în cadrul a patru secțiuni: materii prime eco/bio, reciclare deșeuri/produse nedegradabile, reciclare deșeuri/produse biodegradabile, produse prietenoase cu mediul înconjurător și ambalare eco/ bio.
În prezentarea acestui proiect am deslușit cel puțin trei echipe, echipa de proiect a gazdelor (prof. Filip Marinela, director adjunct și încă trei profesori: Tiutin Rodica, Vașadi Adriana și Vințeler Lucian), coordonator, prof. Monica Runcanu, responsabil, profesor dr. Ruben Filimon; echipa de organizare a evenimentelor, alcătuită din: prof. Runcanu Teodora Monica, Filip Marinela, Tiutin Rodica, Vașadi Adriana și Vințeler Lucian (toți cinci de la C.T. ,,Mihai Viteazul"), dr. ing, Timar Adrian Vasile de la Facultatea de Protecția Mediului, ing. Ardelean Florentina de la Direcția pentru Agricultură Județeană Bihor și prof. Hodișan Dragoș de la Colegiul Tehnic ,,Alexandru Roman" Aleșd și echipa de implementare a proiectului, formată din: șef lucrări dr. ing. Timar Adrian Vasile, Facultatea de Protecția Mediului, ing. Ardelean Florentina, Direcția pentru Agricultură Județeană Bihor, prof. Hodișan Dragoș, Colegiul Tehnic ,,Alexandru Roman" Aleșd, prof. Nogradi Marta, Liceul Teologic Romano-Catolic ,,Szent Laszlo" din Oradea, prof. Călăuz Raluca, Liceul Tehnologic ,,Ioniță G. Andron" Negrești Oaș, județul Satu Mare, prof. Lapohos Anna-Maria, Liceul Tehnologic ,,Kos Karoly" Miercurea Ciuc, județul Harghita,
prof. Bicher Daniela, Liceul Tehnologic Industrie Alimentară ,,Terezianum" din Sibiu, județul Sibiu, prof. Bociat Daniela, Liceul Teoretic ,,loan Jebelean" Sânnicolau Mare, județul Timiș, prof. Buie Felicia, Liceul Tehnologic Agricol ,,Alexiu Berinde" Seini, județul Maramureș și prof. Sauliuc Anda, Liceul Tehnologic de Industrie Arad, județul Arad.
La această primă activitate de proiect și-au prezentat în direct ideile de afaceri 24 de echipaje (cinci de la Facultatea de Protecția Mediului, trei de la Liceul Teologic Romano-Catolic ,,Szent Laszlo" din Oradea, patru de la Colegiul Tehnic ,,Alexandru Roman" Aleșd și 12 echipaje de la Colegiul Tehnic ,,Mihai Viteazul" din Oradea. La divulgarea celor 24 de idei de afaceri au fost invitați să participe și reprezentanți ai celor trei parteneri de proiect: prof. Abrudan Horia, inspector școlar pentru managementul resurselor umane, din partea Inspectoratului Școlar Județean Bihor, doi reprezentanți ai Universității din Oradea: șef lucrări dr. ing. Timar Adrian de la Facultatea de Protecția Mediului, director al Departamentului de Ingineria Produselor Alimentare și domnul prof. dr. ing. Mintaș Ioan; dr. ing. Hodișan Nicolae, director executiv al Direcției pentru Agricultură Județene Bihor, precum și doi reprezentanți ai Consiliului Județean Bihor, Dubere Adrian, șef serviciu și Jora Ionuț din partea serviciului Centrului național de informare și promovare turistică Bihor.
,,Voi sunteți sursa și resursa unui viitor mai bun"
Adresându-se elevilor și studenților participanți, precum și profesorilor îndrumători, coordonatorul de proiect, doamna prof. Monica Runcanu, a spus: ,,Voi sunteți sursa și resursa unui viitor mai bun. Trebuie să credeți, să aveți idei, să aveți curajul să le implementați și totul va fi bine".
,,Viitorul sună bine... dacă o să-l faceți voi să fie bine"
În acest context, domnul director Ruben Filimon, ca profesor de fizică, s-a referit la Legea entropiei (cea mai economică lege dintre toate legile naturale): ,,Ca să ordonăm un sistem, trebuie să dezordonăm alte sisteme". Omul, ca și sistem ordonat, distruge natura ca să se ordoneze el și produce deșeuri. Toată societatea, un oraș ca să crească mănâncă din jur, distruge sistemul din jurul lui și produce deșeuri. Ați văzut râurile noastre cum sunt pline de peturi... Dacă aveți bunici la țară, ați văzut că la țară, practic, totul se reciclează. Țăranul trăia în simbioză cu natura (...), totul din gospodărie se recicla. Au venit plasticele, nailonul și dacă nu o să avem grijă, o să ne acopere, nu o să mai putem trăi. Practic, ne omorâm singuri, și planeta și pe noi. Gândiți-vă la viitorul vostru și al copiilor voștri și încercați să reciclați tot"! E îndemnul adresat de domnul director.
Aflând despre cele 24 de idei de afaceri care vor fi prezentate, domnul inspector școlar Horia Abrudan s-a arătat încântat, văzând că elevii și studenții, împreună cu profesorii lor, își bat capul pentru a găsi soluții și a schimba în bine această lume care se îndreaptă într-o direcție greșită, spre autodistrugere.
,,Agricultura este esențială, este vitală și trebuie să vă îndreptați atenția spre a studia acest domeniu"
Făcând un remember în care a adus în prim plan agricultorul, privit în evoluția sa de la culegător la producător, domnul dr. ing. Hodișan Nicolae, directorul Direcției pentru Agricultură Județene Bihor, a ținut să sublinieze faptul că ,,Agricultura este esențială, este vitală și trebuie să vă îndreptați atenția spre a studia acest domeniu".
Și ceilalți vorbitori, reprezentanți ai Universității, respectiv ai  Consiliului Județean Bihor, au apreciat importanța și actualitatea  problematicii referitoare la conceptul eco-friendly.
,,Suntem chemați să creăm un curent de opinie corect, care să stimuleze unicitatea..."
A spus domnul dr. ing. Timar Adrian, directorul Departamentului de Ingineria Produselor Alimentare din cadrul Facultății de Protecția Mediului. Este vorba despre ,,unicitatea județului nostru, unicitatea produselor noastre și de ce nu spiritul inovator al locuitorilor din județul nostru".
Despre conceptul eco-friendly
Înainte ca cele 24 de echipaje să-și prezinte ideile de afaceri, doamna director adjunct Marinela Filip a ținut să pună punctul pe I, evidențiind  ideea centrală care stă la baza acestui proiect educațional: conceptul eco-friendly (un stil de viață bazat pe reducerea consumului, refolosire și reciclare).
,,Pe scurt, eco-friendly înseamnă acele produse sau acțiuni care duc la un mod de viață mai sănătos, atât pentru planetă, cât și pentru locuitorii ei. Principalii corespondenți din limba română ai termenului eco-friendly sunt: prietenos cu mediul, ecologic sau verde, toate referindu-se la o relație de prietenie între oameni și mediul înconjurător. A fi prietenos cu mediul este mai mult decât un trend; acesta tinde să devină un stil de viață care presupune grija pentru noi și pentru mediul înconjurător. De la reciclarea materialelor la colectarea selectivă a deșeurilor sau utilizarea cu măsură a apei și energiei, fiecare om poate participa la acest fenomen într-o măsură mai mare sau mai mica", a precizat doamna profesor Marinela Filip.
Cele mai multe dintre ideile de afaceri prezentate vizează produse eco/ bio, sănătoase: chec și sărățele din tărâțe, sosuri din grădina noastră, ciocolată de casă, băutură răcoritoare din zer, deserturi din semințe și fructe uscate cu miere, dulciuri din cămara și grădina bunicii; alții au vizat vestimentația sau tehnica: ,,Tradițional și modern din cufărul bunicii", ,,Metamorfoze cu stil din blugi", ,,Future Eco Friendly Fashion", ,,Play - Eco" sau ,,Braţul hidraulic Pascal"...
Vom încheia apreciind reușita acțiunii în realizarea scopului propus, acela de a dezvolta atitudini și abilități, de a aplica în mod creativ în practică din cunoștințele dobândite pentru un comportament antreprenorial de succes, prin promovarea unor idei de afaceri care să încurajeze utilizarea materiilor prime bio și eco, reciclarea produselor și protejarea mediului înconjurător.
Moise-Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze (127 de poze) în Galeria foto: Târg și concurs pentru promovarea unor idei de afaceri care să încurajeze utilizarea materiilor prime bio/eco, reciclarea și protejarea mediul înconjurător.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:17:45 Ora standard a Europei de Est