Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

Cum să nu fiu mândru de străbunicul meu!

Faptele vorbesc!

Cum să nu fiu mândru de străbunicul meu!

Anul trecut, când străbunicul Paul a împlinit 90 de ani, mi-a dăruit un caiet în care a scris multe poezii care erau la modă pe vremea când avea vârsta mea, poezii pe care încă îi place să le recitească.

Dar a așternut pe hârtie și din tradițiile locului, mai ales din perioada Crăciunului, cu speranța că astfel se vor păstra și vor fi duse mai departe. Din pură curiozitate, am dorit să aflu mai multe despre viața și activitatea sa, și l-am tot întrebat de una de alta, precum în lectura ,,Bunicul" (de Barbu Ștefănescu Delavrancea), dar nu despre rândunele și cocori... Astfel am aflat că încă de mic îi plăcea să citească. A ajuns să citească mai toate cărțile din biblioteca școlii din sat. După cursurile școlii primare din satul natal, Sânlazăr, începute în 1937, a urmat și cursurile Școlii de Contabili Agricoli, de la Oradea, întemeindu-și o familie și încadrându-se apoi în muncă drept ajutor de contabil, apoi contabil și din 1965 contabil șef, iar din 1968 a fost ales președinte al CAP-ului, până în 1971 (perioadă în care s-au construit noi grajduri, pătule și solarii...).
,,Aventuri pe mare"
Perioada 1950-1953 a fost una plină de ,,aventuri pe mare", pentru că și-a îndeplinit serviciul militar la o unitate de marină din Constanța.
Pe durata întregii sale activități a participat la multe cursuri de formare care i-au oferit șansa de a călători, a dobândi cunoștințe și experiențe noi, și bineînțeles de a cunoaște mulți oameni și a lega prietenii.
Din 1971 până în 1983, a ocupat pe rând funcțiile de președinte, respectiv vicepreședinte al Consiliului Popular al comunei Chișlaz, ales fiind de cetățenii celor șapte sate care compun comuna.
,,Școală după școală"
În această perioadă a acordat o atenție deosebită educației, implementând un sistem inedit la acea vreme, un fel de ,,Școală după școală" (asta da viziune!). Astfel, după cursuri, elevii rămâneau la școală, mâncau, își făceau temele, se jucau, cei mai mici dormeau, astfel că părinții puteau să rămână la muncă până mai târziu sau să-și facă treburile prin gospodărie. În acest scop a fost încheiat un parteneriat între școală, C.A.P. și Consiliul Popular, C.A.P.-ul oferind în mod gratuit produsele alimentare pentru pregătirea mesei, iar Consiliul Popular (Primăria) a cumpărat paturi pentru cei mici și mobilier și plătea bucătăresele și supraveghetorii, astfel că totul era gratuit! Mai mult, a demarat construirea a două școli (cea din centrul de comună avea etaj), a unei grădinițe și a unui cămin cultural, iar celelalte școli și grădinițe (din satele aparținătoare comunei) au fost reparate sau extinse.
Gospodarii și interesul comun, pentru comunitate
Tot pe vremea sa, a fost construit un bloc cu șase apartamente, la parter având și un magazin. Blocul a fost destinat cazării profesorilor, medicilor și altor specialiști, care nu erau din comună. S-a mai construit o brutărie și un ștrand cu apă termală. Au fost asfaltate câteva străzi principale și s-au făcut trotuare betonate, iar pe unele străzi secundare s-a introdus iluminat public (cele principale erau iluminate), s-au construit câteva podețe și a fost introdusă linia telefonică în trei din satele comunei. Pentru construirea obiectivelor amintite, s-au confecționat peste 300.000 de cărămizi pe Valea Barcăului de către localnici, în prima fază, iar întreaga comunitatea a participat activ, sub formă de voluntariat, la ridicarea construcțiilor.
Asta democrație!
Am aflat și despre organizarea administrativă, despre organizarea muncii și împărțirea atribuțiilor, la bază stând întotdeauna consultarea cetățenilor comunei prin ,,deputații comunali" aleși câte unul la 25-30 de case, care participau activ la luarea deciziilor.
Cum să nu fiu mândru de străbunicul meu!
Andrei Paul Popovici

Trimite email
sâmbătă, 24 februarie 2024, 01:10:01 Ora standard a Europei de Est