Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Proba de matematică

Astăzi, 17 iunie, în cadrul examenului de Evaluare Naţională, s-a desfășurat

Proba de matematică

Dorind să aflăm părerea unui profesor de specialitate vizavi de subiectele care s-au dat, astăzi, la proba de matematică, am apelat la doamna profesor de matematică Dorina Szatmari, de la Școala Gimnazială ,,Nicolae Bălcescu" din Oradea.

,,Consider că subiectele de la proba de matematică a examenului de Evaluare Naţională au fost bine întocmite: s-a respectat programa şcolară, conţin probleme cu grade diferite de dificultate,  dând astfel şansă elevilor să ajungă uşor la nota 7, dar și posibilitatea departajării. 
Cele 40 de teste de antrenament postate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării au fost binevenite, oferind elevilor din toată ţara modele unitare de pregătire (cunoscându-se faptul că elevii, la clasă, lucrează după culegeri diferite); așa încât, de această dată, cu toții au avut aceleași modele (mai puțin cei care nu au avut acces la internet). Elevii interesaţi au avut posibilitatea să se verifice, să se corecteze şi să înveţe din baremele asociate fiecărui test de antrenament.
Rezolvarea testelor de antrenament le-a fost de mare ajutor
Toţi elevii cu care am discutat au spus că rezolvarea testelor de antrenament le-a fost de mare ajutor. La începutul fiecărei săptămâni, aşteptam cu nerăbdare, atât eu, cât şi copiii, noul set de teste şi în fiecare vineri se postau baremele. Cred că ar fi bine ca această practică a publicării a cât mai multor teste de antrenament de către comisia naţională, să continue şi în anii şcolari următori. De altfel, subiectul extras, astăzi, a fost asemănător ca structură cu aceste teste, ca atare, copiii nu au fost surprinşi de tipul de exerciţii şi de gradul de dificultate.
Subiectele probei și părerea elevilor           
Subiectul I a conţinut exerciţii simple: calcule elementare, identificarea celui mai mic număr natural dintr-un interval de numere reale, identificarea unui unghi drept într-un paralelipiped dreptunghic desenat, procente, înţelegerea unei diagrame.
Subiectul al II-lea a cerut la primul punct desenarea şi notarea corectă a unui cub. Celelalte exerciţii au fost de aritmetică şi algebră, de nivel mediu, fără capcane şi fără să necesite artificii matematice.  Chiar şi problema care se află întotdeauna în acest al II-lea subiect şi de care o mare parte dintre elevi ,,se tem", de data aceasta, majoritatea copiilor cu care am discutat mi-au spus că au rezolvat-o ,,din prima".
Subiectul al III-lea a avut, ca de obicei, două probleme, prima de geometrie plană, cealaltă de geometrie în spaţiu, fiecare cu câte trei subpuncte. La subpunctul a) aşa cum era de aşteptat, s-a cerut calculul unui perimetru, respectiv calculul unei arii, cu valori date în problemă.
Greul acum începea... Eleva D., cu rezultate foarte bune la matematică, mi-a spus: ,,M-am bucurat că am rezolvat totul până aici în jumătate de oră, dar am stat la subpunctul b) al problemei de geometrie plană tot o jumătate de oră până să observ trapezul". Alt elev mi-a spus că în ultimul minut ,,i-a picat fisa" cum se rezolvă subpunctul c) al problemei de geometrie în spaţiu: ,,N-am  mai avut timp să scriu toate argumentele pentru justificarea distanţei dintre plane şi am trecut direct la calculul numeric".
Subpunctele b) şi c) ale problemei de geometrie plană şi subpunctul c) al problemei de geometrie în spaţiu au fost mai dificile...
Considerații
Profesorii evaluatori vor trebui să dea dovadă de multă răbdare şi atenţie la corectarea lucrărilor deoarece unii copii au introdus notaţii diferite, au mers pe trasee diferite de rezolvare faţă de cele din baremul oficial, corecte până la un anumit punct sau poate până la final. Cu siguranţă, vor exista multe lucrări în care aceste subpuncte nu vor fi abordate deloc.  
Ca întotdeauna, la afişarea baremului oficial, au fost copii care şi-au dat seama că nu au făcut demonstraţii complete (bunăoară, au demonstrat la problema 2b) că doar o dreaptă dintr-un plan e paralelă cu celălalt plan, în loc de două drepte concurente), motivul fiind acela  că elevii nu cunosc bine teoria şi nu dau importanţa cuvenită redactării în cerinţe de examen.
Probabil vor fi mai puţine note de 10 la matematică decât în anii anteriori. Elevii care au învăţat serios pentru examen, chiar dacă anul acesta au fost situaţii atipice, chiar dacă nu sunt foarte talentaţi la matematică şi au alte materii preferate, cred că vor obţine note frumoase care le vor permite să ajungă la liceul dorit", apreciază doamna profesor Dorina Szatmari.
Ovidiu Dan

Trimite email
miercuri, 5 noiembrie 2025, 03:15:46 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

„Crăciun cu Ramon”

Moș Crăciun există!
Pavel Bartoș revine pe marele ecran în rolul lui Ramon, într-o poveste de Crăciun plină de umor pentru întreaga familie.
Sărbătorile vin mai devreme anul acesta. Odată cu lansarea posterului oficial al filmului Crăciun cu Ramon, începe numărătoarea inversă până la cea mai așteptată premieră a iernii, un film cald, plin de culoare, umor, emoție și iubire care promite să readucă spiritul autentic al Crăciunului pe marele ecran. „Crăciun cu Ramon este acel film de Crăciun pe care l-ai așteptat de atâția ani.", spune Pavel Bartoș...