Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Moda post, post-mode, de Gheorghe Păun

Revista de cultură ,,Curtea de la Argeș”, numărul pe luna august

Moda post, post-mode, de Gheorghe Păun

Un joc de cuvinte, îl „descifrez" imediat. Nu e vorba despre postul Paștelui sau de alt post de natură gastronomică, nu e vorba despre un post-funcție într-o schemă de personal, nu e vorba despre vreun substantiv, ci de prefixul post, cu sensul după, același în mai multe limbi (ceea ce, probabil, i-a facilitat succesul). Prefixul de care, de câteva decenii bune, se abuzează copios.

Cel mai frecvent se aude termenul de postmodernism, o boală generalizată în cultură, extinsă și în afara acesteia (s-au semnalat determinări reciproce cu istoria modernă însăși, nu degeaba Fredric Jameson titra Postmodernism, or The Cultural Logic of Late Capitalism, Duke University Press, 1992), cu o versiune numită, cam la repezeală, chiar post-postmodernism... (...)
Trăim prima „vreme", am mai vorbit despre ea, îi suntem subiect și obiect, nici nu ne dăm seama cât de mult ne influențează - și cât de profund: dacă ne învățăm să nu mai credem în nimic (ce lume tristă!), vom începe să verificăm totul (ar fi bine, dar obositor), să nu mai ascultăm nimic (versiune de autism) sau să credem numai sursele „sigure" (ar fi periculos, pentru că acestea vin de regulă din bule în care ajungem captivi)... (...)
...Sfârșitul lumii a fost anunțat de mai multe ori, că mulți ani din ultima vreme s-au scris cu cifre „interesante" (și 2020 e astfel...). Există o noimă în toate cele dinainte, dar există și o masivă doză de căutare a ratingului, nu insist... (...)
Sunt multe de adăugat la fiecare dintre cele trei puncte".
Citiți mai multe la adresa cunoscută: www.curteadelaarges.ro.
Ce mai puteți lectura în numărul pe luna august:
Horia Bădescu: Între Scylla şi Caribda; Dan Anghelescu: Vintilă Horia: Credinţă şi cunoaştere; Dragoş Vaida: Ieşind din pandemie, încotro? Nicolae Melinescu: Cecil Rhodes cel urât; Raia Rogac: De vorbă cu poeta Ana Blandiana; Elis Râpeanu: Marea Profesoară Zoe Dumitrescu Buşulenga; Tudor Nedelcea: Elena Văcărescu - Un excepţional discurs la Academie; Lucian Costache: Paradoxalul Urmuz. Parodierea parodiei; Dan D. Farcaş: Manifest pentru o ştiinţă post­materialistă... (și multe alte articole interesante).
Mulțumim, distinse domnule academician Gheorghe Păun, și pentru acest număr de revistă, captivant, incitant și important de lecturat!
Ovidiu Dan

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 07:47:50 Ora standard a Europei de Est