Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În Oradea, e de dorit, ca în 14 septembrie, preșcolarii și elevii din ciclul primar să înceapă anul școlar, participând direct la activități

Epidemiologic vorbind, școlile din Bihor sunt în scenariul ,,verde”

În Oradea, e de dorit, ca în 14 septembrie, preșcolarii și elevii din ciclul primar să înceapă anul școlar, participând direct la activități

Tot prioritar, se are în vedere participarea directă la cursuri, în cadrul școlilor, a elevilor din clasele a V-a și a VIII-a, a IX-a și a XII-a, din motive de relaționare la început de ciclu (cls. a V-a și a IX-a), respectiv pentru pregătirea examenelor naționale (cls. a VIII-a și a XII-a).

În atari condiții de pandemie, elevii claselor a VI-a, a VII-a, a X-a și a XI-a, ar urma să fie ,,sacrificați" în numele pandemiei, fiind nevoiți să îndure mai mult(e) decât ceilalți rigorile distanțării fizice și ale normelor de siguranță sanitare: organizarea activității didactice în două schimburi - o variantă; sau jumătate de clasă, participare directă la cursuri, în școală, iar cealaltă jumătate, online, după cum am aflat vineri (14 august 2020) de la inspectorul școlar general, domnul profesor dr. Virgil Blage.
Dar nimic nu este încă sigur și definitiv, chiar dacă au mai rămas două săptămâni până la începerea noului an școlar și o lună până la începerea cursurilor. Totul depinde de ordinul comun, de normele comune care urmează să fie elaborate de Ministerul Sănătății și Ministerul Educației și Cercetării.
,,Este foarte clar că majoritatea opiniei publice dorește ca școala (cursurile - n.n.) să se desfășoare în școală. La nivelul județului Bihor, 75% dintre școli (conducerile școlilor) intenționează să înceapă cursurile în școală. Ei  pot (directorii școlilor) să asigure condițiile participării directe a elevilor în condiții de siguranță maximă", a precizat inspectorul școlar general.
În cadrul conferinței de presă de vineri, generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor ne-a prezentat preocupările instituției cu privire la deschiderea noului an școlar, scenarii și situații în funcție de o realitate epidemiologică posibilă, date concrete colectate și puse la dispoziția Ministerului Educației. ,,Răspunsurile finale legate de cum va arăta școala în septembrie, vor fi oferite abia în preajma datei... (de 14 septembrie, adăugăm noi).
Se spune că în județul Bihor, există 205 unități de învățământ cu personalitate juridică, plus încă 543 de unități arondate, deci, un total de 748 de unități de învățământ, în care se desfășoară activități didactice în cadrul procesului instructiv-educativ (unitățile cu personalitate juridică: 100 de școli gimnaziale, cinci primare, 32 de grădinițe, cinci centre școlare de educație incluzivă, 52 de colegii și licee, șase unități postliceale, o unitate profesională, precum și patru instituții deconcentrate ale M.E.C.: Inspectoratul Școlar Județean, Casa Corpului Didactic, C.J. R.A.E. și Palatul Copiilor și Elevilor).
Există 5.022 de săli de clasă (plus 68); ar mai trebui 43 de săli
În urma inventarierii tuturor spațiilor care pot să fie utilizate în scop didactic, pentru a vedea câți elevi pot fi primiți în respectivele spații, respectând normele sanitare de distanțare fizică, în condiții de siguranță maximă, s-au obținut câteva date: 5.022 de săli de clasă (dar care nu vor putea fi folosite într-un singur schimb); vor fi școli care vor funcționa în două schimburi; numărul total de schimburi se ridică la 265; numărul formațiunilor de studiu care ar putea funcționa de la 1 septembrie 2020, conform planului de școlarizare aprobat, este de 4.345; numărul de formațiuni create suplimentar, prin reorganizarea colectivelor de elevi, impusă de nevoia păstrării distanței fizice, este de 1.127; 68 de săli, de spații de învățământ de care nu dispun unitățile școlare pot fi asigurate de unitățile administrativ teritoriale (U.A.T.). În schimb, există, totuși, un deficit de 43 de săli, un deficit absolut, după cum a subliniat generalul, care nu poate fi acoperit nici în școli și nici cu ajutorul U.A.T. Ni s-au dat și câte exemple de unități de învățământ în care ar mai fi nevoie de săli: Grădinița Nr. 28 (3 săli), Grădinița Nr. 54 (tot 3), Lic. Teologic Baptist ,,Emanuel" (3), Lic. din Dobrești (12), Șc. Gimnazială ,,D. Cantemir" Oradea (3), Școala Gimnazială din Tămășeu (4), Școala Gimnazială Nr. 11 din Oradea (9 săli)...
Ar mai fi nevoie de 405 posturi didactice suplimentare, plus 254,5 posturi pentru personalul nedidactic
În funcție de scenariile care vor fi adoptate, se pune problema creșterii numărului de posturi didactice (și nedidactice): 110 posturi didactice suplimentare în învățământul preșcolar, 129,5 în ciclul primar, 92,5 în ciclul gimnazial și 73 în cel liceal, în total 405 posturi didactice; la care se adaugă 254,5 posturi necesare pentru personalul nedidactic.
Decidenții scenariilor vor fi consiliile de administrație ale școlilor și reprezentanții autorităților locale
Scenariile care vor fi adoptate pentru fiecare școală în parte, vor fi decise de consiliile de administrație ale școlilor, după consultarea cu asociațiile de părinți, împreună cu reprezentanții autorităților locale. Scenariul stabilit va trebui apoi aprobat de Direcția de Sănătate Publică și Inspectoratul Școlar Județean.
,,Vom avea săli de clasă unde, spre exemplu, jumătate dintr-o formațiune va fi prezentă în școală, iar jumătate vor urmări cursurile de-acasă, în sistem de conferință. În acest sens, avem 1.234 de săli de clasă care permit transmiterea lecțiilor on-line. Dacă se va impune acest lucru, avem nevoie de 12.856 de echipamente, dispozitive electronice (tablete, laptopuri, PC-uri) pentru participarea on-line la lecții... În unitățile școlare cu personalitate juridică și în cele arondate, avem 5.037 de calculatoare aflate în cabinetele de informatică ale școlilor care pot fi utilizate de elevi și de profesori (pentru desfășurarea lecțiilor în sistem on-line). Din cele 748 de unități școlare, doar 238 dispun de conexiune gratuită la internet; 159 de școli nu dispun de computere accesibile elevilor"...
Potrivit dispozițiilor de la ministerul  de resort, școlile nu au voie să solicite sub nicio formă contribuția părinților pentru procurarea necesarului de echipamente, pentru platformă sau pentru alte costuri (cartele).
Cu directorii, lucrurile sunt clare, nu grave! ,,Sunt securizați pe pozițiile lor"!
De la conferința de prezentare a rezultatelor la Evaluarea Națională, lucrurile s-au mai așezat, iar tonul generalului a revenit la normal, date fiind reglementările în vigoare. ,,Până la momentul organizării concursurilor, toți suntem și vom fi detașați în interesul învățământului. În momentul de față, avem directori care ocupă posturile prin concurs, iar mandatele lor vor expira abia în 9 ianuarie 2021. Sunt securizați pe pozițiile lor! Avem apoi directori prin numire, până în 31 august 2020, când se încheie anul școlar. În cazul acestora (35 de directori și 30 de directori adjuncți), avem două alternative: fie li se dă detașare în continuare până la organizarea viitorului concurs, fie este numit de inspectorul școlar general, cu avizul consiliului de administrație al I.S.J. Bihor, un alt director (35 de directori: șapte în mediul urban și 28 în mediul rural; cinci la licee, 29 la școli gimnaziale și un director la grădiniță; 30 de directori adjuncți: 20 în mediul urban și 10 în mediul rural, 21 la licee și nouă la școli gimnaziale). ,,O bună parte își vor continua activitatea, mai ales dacă rezultatele lor și activitatea lor nu ridică niciun fel de probleme. Alți directori vor fi schimbați, înlocuiți. Unii s-au pensionat sau intenționează să se pensioneze de la 1 septembrie 2020. Modificările nu sunt spectaculoase, nu sunt multe. În 9 ianuarie, va fi o problemă mult mai delicată. Acolo va trebui făcută o analiză foarte serioasă, va depinde foarte mult și de evoluția situației sanitare", a conchis inspectorul școlar general, domnul profesor dr. Virgil Blage.
1.273 de candidați la a doua sesiune a Bacalaureatului
Cei 1.273 de candidați înscriși la cea de-a doua sesiune de susținere a examenului național de Bacalaureat vor fi grupați în 13 centre de examen, iar pentru evaluarea rezultatelor, au fost desemnate două centre zonale de evaluare, la Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia" și Școala Gimnazială ,,Oltea Doamna".
Din cele 32 de posturi titularizabile, au fost ocupate 20
Prezent la conferința de presă de vineri, domnul inspector școlar general adjunct Horea Abrudan (departamentul managementul resurselor umane) s-a referit la repartizarea titularilor (candidații care au luat examenul național de titularizare în învățământ). Din cele 32 de posturi prezentate în ședința publică, au fost ocupate 20, 12 necesitând, după caz, avize ale unor culte sau atestate mai speciale ori adresându-se anume unor etnii.
,,Miercuri, a avut loc o ședință de repartiție pentru cadrele didactice care au fost repartizate pe viabilitatea posturilor, ocazie cu care au mai fost repartizate 59 de cadre didactice. În concluzie, au devenit titulare 79 de cadre didactice (20+59). Ședințele de suplinire pe perioadă determinată pentru cei cu note peste 7 (șapte), vor avea loc în 20 și 21 august, iar pentru cei cu note sub 7 și din anii anteriori, în 26 și 28 august. Locul desfășurării nu se cunoaște încă. La 1 septembrie, ca în fiecare an, vom avea concursul județean, pentru cei cu note sub 5 și cei care nu s-au prezentat la concursul de titularizare", a precizat inspectorul școlar general adjunct Horea Abrudan.
Ovidiu Dan   

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:56:04 Ora standard a Europei de Est