Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Fundamentul dezvoltării emoționale a copilului

Educația timpurie

Fundamentul dezvoltării emoționale a copilului

Deși măsurile în vigoare privind răspândirea și combaterea contaminării cu virusul SARS CoV 2 nu ne permite întâlnirea cu dumneavoastră, dragi părinți, dorim, în continuare, să venim în sprijinul dumneavoastră cu sfaturi şi soluţii oferite de specialişti în domeniul creşterii şi educaţiei copiilor aici, în mediul online.

Tema pe care am ales să v-o prezentăm azi este: „Activităţi de educaţie timpurie în creşe", pregătită cu drag pentru dumneavoastră, de către Nicoleta Simona și Paula Tabita - educatoare în cadrul Creșei Nr. 9 - ,,Căsuța din poieniță", prin intermediul ei dorind să aflați care sunt activităţile de educație timpurie desfășurate în creșe și care este rolul lor în dezvoltarea armonioasă a copiilor dumneavoastră.
În creşe, pe lângă îngrijire şi servicii medicale, copiii au parte de activităţi menite să le deschidă drumul spre învăţarea lucrurilor care îi înconjoară, activităţi care acoperă cele cinci arii de dezvoltare a copilului: dezvoltarea fizică, a sănătăţii şi a igienei, dezvoltarea socio-emoţională, învăţarea, dezvoltarea limbajului şi a comunicării şi dezvoltarea cognitivă.
Educaţia timpurie este un demers care vizează copilul şi dezvoltarea sa integrată, dar şi dezvoltarea abilităţilor parentale şi instituţionale, cu scopul de a răspunde cât mai adecvat nevoilor individuale ale copilului. În creșe, educația timpurie se realizează pe baza unui curriculum național, centrat pe dezvoltarea fizică, cognitivă, emoțională și socială a copiilor, respectiv pe evaluarea, diagnosticarea și remedierea timpurie a eventualelor deficiențe de dezvoltare.
Curriculumul pentru educaţia timpurie a copiilor cu vârsta cuprinsă între naştere şi 3 ani se raportează la câteva principii:
*Abordarea holistică a dezvoltării copilului;
*Educaţia centrată pe copil şi pe dezvoltarea globală în contextul interacţiunii cu mediul natural şi social;
*Adecvarea la particularităţile de vârstă şi individuale;
*Evitarea exprimărilor, prejudecăţilor de tip discriminator.
*Incluziune socială; luarea în considerare a nevoilor educaţionale speciale ale copiilor;
*Celebrarea diversităţii;
*Luarea în considerare a experienţei culturale şi educaţionale cu care copilul vine din familie și comunitate.
*Centrarea pe nevoile familiilor;
*Valorificarea principiilor învăţării autentice.
Obiectivele specifice ale educaţiei  timpurii a  copilului de la naştere la 3 ani sunt:
*Dezvoltarea integrală normală și deplină a copilului, valorificându-se potenţialul fizic și psihic al acestuia, respectându-se ritmul propriu de dezvoltare al acestuia, nevoile sale şi specificul activităţii sale de bază în învăţare - jocul;
*Dezvoltarea capacităţii de a interacţiona cu alţi copii, cu adulţii şi cu mediul pentru a dobândi cunoştinţe, deprinderi, atitudini şi conduite noi; încurajarea explorărilor, exerciţiilor, încercărilor şi experimentărilor, ca experienţe autonome de învăţare;
*Descoperirea, de către fiecare copil, a propriei identităţi, a autonomiei şi dezvoltarea unei imagini de sine pozitive;
*Sprijinirea copilului în achiziţionarea de cunoştinţe, capacităţi, deprinderi şi atitudini necesare acestuia la intrarea în școală şi pe tot parcursul vieţii.
Tipurile de activități educaționale desfășurate cu copiii în creșe: jocul, activități artistice și de îndemânare, activități de muzică și mișcare, activități de creație și comunicare, activități de cunoaștere, activități în aer liber.
*Rutinele sunt activități reper după care se derulează întreaga activitate a zilei. Acestea sunt: sosirea copilului, întâlnirea de dimineață, micul dejun, deprinderile de igienă, masa de prânz, somnul și plecarea acasă.
*Tranzițiile sunt activități de scurtă durată care fac trecerea de la activitățile de rutină la cele de învățare (ex: joc cu text și cânt, cu anumite mișcări cunoscute deja de copii).
*Jocurile și activitățile liber alese sunt cele pe care de regulă copiii și le aleg și care îi ajută să socializeze unii cu alții.
Vă mulțumim pentru încrederea acordată și nu uitați:
*Vorbiți-i copilului despre creșă în mod pozitiv și încurajator!
*Asigurați-l în mod repetat și cu fermitate că vă veți întoarce după el!
*Așteptați-l cu brațele deschise cu un zâmbet larg și cu aprecierea că s-a descurcat minunat!
*Spuneți-i copilului cât de mult îl iubiți!
Și atunci bucuria lor va fi fără margini!
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Fundamentul dezvoltării emoționale a copilului.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:13:11 Ora standard a Europei de Est