Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

O călătorie prin istoria străbunilor noștri

Proiectul IQR Tradițional....

O călătorie prin istoria străbunilor noștri

În perioada 4.09 - 30.11.2020 o echipă de membri ai Asociaţiei Clusterul de Cercetări Ştiinţifice, Inovare şi Studii Europene din Oradea (Asociaţia C.C.S.I.S.E.O.), iubitori de tradiţie şi frumos, au derulat proiectul „IQR Tradiţional", un proiect finanţat de către Direcţia Social Comunitară Bihor, în baza contractului nr. 169 din 4.09.2020 şi cofinanţat de voluntari, oameni de bine, membri sau simpatizanţi ai asociaţiei care au îmbrăţişat ideea proiectului.

IQR Tradițional a însemnat un proiect prin care echipa implicată în implementarea lui și-a dorit să dezvolte IQ-ul tinerelor generații legat de cultură și tradițiile românești, în speță cele bihorene, printr-o metodă accesibilă îndeosebi lor, codul QR. De aici și fuziunea dintre IQ și QR a condus la IQR Tradițional care, într-un final, a avut și rolul de a transmite că „ai un IQ și un QR tradițional".
Învățături despre valorile culturale bihorene
În lumea străbunilor noștri, nimic nu era lăsat la voia întâmplării. Astfel tot ce înconjura țăranul român, munca pe care o făcea, obiectele cu care lucra, locurile din jurul lui, erau surse de inspirație pentru a crea și împodobi atât obiectele ceramice, mobilierul și casele, cât și vestimentația, portul popular.
 Țăranul român a creat un univers original în jurul lui plin de semnificație și sentimente; și-a pus și purtat rădăcinile, ocupația, dragostea și pasiunea pe veșmântul popular.
  Prin „IQR Tradiţional", ne-am dorit să descoperim pe cât posibil și să transmitem mai departe poveștile din spatele valorilor culturale date de portul popular, ceramică și sculptură, cât și de diferite tipuri de ornamentații, cum ar fi broderii, dantelă, simboluri pictate sau sculptate în funcție de zonă, deoarece putem spune că am observat în această incursiune în universul artei populare că fiecare zonă și subzonă are câte o particularitate a ei.
  De exemplu, în unele zone cum ar fi zona Beiușului predomină spăcelul sau spătoiul, ca obiect de port popular, iar în zona Aleșdului predomină cămășile și bluzele, ca parte integrantă a costumului popular.
  Diferența dintre spătoi și cămașă este dată de felul în care se închide, și anume spătoiul se îmbracă și se închide la gât la spate prin unul sau doi nasturi, de aici venind și numele său, iar cămașa se închide printr-un șir de nasturi poziționați pe față și nu la spate.
 O altă diferență ar fi în ornamentația pe zone, spre exemplu în zona Beiușului predomină dantela în tehnica firului tras, tăiat atât pe spăcele, cât și pe poale, „fir în dinte" cum spun localnicii, iar în zona Aleșdului, în special pe cămăși nu se folosește dantela în fir tăiat, ci predomină broderia clasică cu fire colorate de mătase sau lână și prezența paietelor colorate.
Legat de simboluri și broderie, originea și parte din semnificația unora s-a pierdut de-a lungul timpului, dar oamenii au continuat să le folosească, pentru că știau că așa este bine și pentru că sunt moștenite din străbuni, cum ar fi simbolul soarelui, al prescurii, al spiralei, coarnele de berbec etc.
Simbolul spiralei, am ales să îl folosim și noi în logo-ul nostru, deoarece semnificația acestuia coincide în parte cu scopul proiectului nostru. Astfel, spirala reprezintă drumul vieții de la naștere, origine spre moarte și invers, o continuitate, un ciclu infinit și nemuritor, calea și drumul vieții. Astfel și noi dorim să menținem într-un ciclu continuu învățăturile, tradițiile și valorile culturale românești.
Alte simboluri reprezentau natura înconjurătoare, flori, brazi, munți și ape sau obiecte ale muncii și îndeletnicirii lor, pieptene de lână, cârlig de fân, coarne de berbec etc. Putem spune că fiecare își dorea să fie mândru și unic în felul său, ceea ce se oglindea în special pe portul popular; de exemplu, doamna Mărioara ne povestea că majoritatea simbolurilor brodate le-a creat dânsa împreună cu mama ei, pentru a putea fi unică și cea mai mândră și frumoasă dintre fete. În zona Albești simbolurile „scrise" pe costum, adică brodate, erau primite de la bătrânii din sat care erau mai iscusiți în a le crea.
  Este important de menționat că înainte de a începe orice lucru, indiferent că era vorba de munca pământului sau țeserea și coaserea unei piese vestimentare, se spunea o rugăciune care avea rolul de a încărca spiritual, de a cere ajutorul în a face bine, de protecție și binecuvântare.
   Toate acestea, precum și alte aspecte privind tipurile de materiale întrebuinţate, ornamentaţia, cromatica etc...aspecte ale frumuseții și diversității portului popular bihorean le veți găsi în materialele create de noi în cadrul proiectului - broșura bilingvă (română și engleză), minimuzeul etc...cu tot ceea ce am învățat și adunat în această incursiune în lumea străbunilor noștri.
 În loc de final...
Adresăm mulţumiri cu plecăciune celor care s-au alăturat demersurilor noastre, persoane fizice/asociaţii despre care am pomenit pe pagina proiectului și în materialele realizate în cadrul acestuia! Împreună am reuşit să punem în valoare doar o mică parte din frumosul port tradiţional al judeţului Bihor, membrii echipei de proiect propunându-şi să continue să lărgească explorarea ariei geografice a judeţului Bihor, şi, de ce nu, extensia pe viitor la alte zone geografice din ţară, precum Bucovina, Maramureş etc, numărul de obiecte culturale, de port popular identificate şi prezentarea poveştilor acestora, realizarea iilor proprii, precum şi diverse alte activităţi culturale şi sociale.
Conținutul paginii web a proiectului „IQR Tradiţional" stă mărturie a celor înfăptuite în cadrul proiectului, motiv pentru care vă invităm să faceți un tur virtual al acestuia: Asociația CCSISEO - „IQR Tradiţional"
Cu dragoste pentru tradiţie şi frumos,
Simona Dziţac & Delia Şandro
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: O călătorie prin istoria străbunilor noștri.

Trimite email
vineri, 26 aprilie 2024, 10:26:01 Ora de vară a Europei de Est