Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O călătorie prin istoria străbunilor noștri

Proiectul IQR Tradițional....

O călătorie prin istoria străbunilor noștri

În perioada 4.09 - 30.11.2020 o echipă de membri ai Asociaţiei Clusterul de Cercetări Ştiinţifice, Inovare şi Studii Europene din Oradea (Asociaţia C.C.S.I.S.E.O.), iubitori de tradiţie şi frumos, au derulat proiectul „IQR Tradiţional", un proiect finanţat de către Direcţia Social Comunitară Bihor, în baza contractului nr. 169 din 4.09.2020 şi cofinanţat de voluntari, oameni de bine, membri sau simpatizanţi ai asociaţiei care au îmbrăţişat ideea proiectului.

IQR Tradițional a însemnat un proiect prin care echipa implicată în implementarea lui și-a dorit să dezvolte IQ-ul tinerelor generații legat de cultură și tradițiile românești, în speță cele bihorene, printr-o metodă accesibilă îndeosebi lor, codul QR. De aici și fuziunea dintre IQ și QR a condus la IQR Tradițional care, într-un final, a avut și rolul de a transmite că „ai un IQ și un QR tradițional".
Învățături despre valorile culturale bihorene
În lumea străbunilor noștri, nimic nu era lăsat la voia întâmplării. Astfel tot ce înconjura țăranul român, munca pe care o făcea, obiectele cu care lucra, locurile din jurul lui, erau surse de inspirație pentru a crea și împodobi atât obiectele ceramice, mobilierul și casele, cât și vestimentația, portul popular.
 Țăranul român a creat un univers original în jurul lui plin de semnificație și sentimente; și-a pus și purtat rădăcinile, ocupația, dragostea și pasiunea pe veșmântul popular.
  Prin „IQR Tradiţional", ne-am dorit să descoperim pe cât posibil și să transmitem mai departe poveștile din spatele valorilor culturale date de portul popular, ceramică și sculptură, cât și de diferite tipuri de ornamentații, cum ar fi broderii, dantelă, simboluri pictate sau sculptate în funcție de zonă, deoarece putem spune că am observat în această incursiune în universul artei populare că fiecare zonă și subzonă are câte o particularitate a ei.
  De exemplu, în unele zone cum ar fi zona Beiușului predomină spăcelul sau spătoiul, ca obiect de port popular, iar în zona Aleșdului predomină cămășile și bluzele, ca parte integrantă a costumului popular.
  Diferența dintre spătoi și cămașă este dată de felul în care se închide, și anume spătoiul se îmbracă și se închide la gât la spate prin unul sau doi nasturi, de aici venind și numele său, iar cămașa se închide printr-un șir de nasturi poziționați pe față și nu la spate.
 O altă diferență ar fi în ornamentația pe zone, spre exemplu în zona Beiușului predomină dantela în tehnica firului tras, tăiat atât pe spăcele, cât și pe poale, „fir în dinte" cum spun localnicii, iar în zona Aleșdului, în special pe cămăși nu se folosește dantela în fir tăiat, ci predomină broderia clasică cu fire colorate de mătase sau lână și prezența paietelor colorate.
Legat de simboluri și broderie, originea și parte din semnificația unora s-a pierdut de-a lungul timpului, dar oamenii au continuat să le folosească, pentru că știau că așa este bine și pentru că sunt moștenite din străbuni, cum ar fi simbolul soarelui, al prescurii, al spiralei, coarnele de berbec etc.
Simbolul spiralei, am ales să îl folosim și noi în logo-ul nostru, deoarece semnificația acestuia coincide în parte cu scopul proiectului nostru. Astfel, spirala reprezintă drumul vieții de la naștere, origine spre moarte și invers, o continuitate, un ciclu infinit și nemuritor, calea și drumul vieții. Astfel și noi dorim să menținem într-un ciclu continuu învățăturile, tradițiile și valorile culturale românești.
Alte simboluri reprezentau natura înconjurătoare, flori, brazi, munți și ape sau obiecte ale muncii și îndeletnicirii lor, pieptene de lână, cârlig de fân, coarne de berbec etc. Putem spune că fiecare își dorea să fie mândru și unic în felul său, ceea ce se oglindea în special pe portul popular; de exemplu, doamna Mărioara ne povestea că majoritatea simbolurilor brodate le-a creat dânsa împreună cu mama ei, pentru a putea fi unică și cea mai mândră și frumoasă dintre fete. În zona Albești simbolurile „scrise" pe costum, adică brodate, erau primite de la bătrânii din sat care erau mai iscusiți în a le crea.
  Este important de menționat că înainte de a începe orice lucru, indiferent că era vorba de munca pământului sau țeserea și coaserea unei piese vestimentare, se spunea o rugăciune care avea rolul de a încărca spiritual, de a cere ajutorul în a face bine, de protecție și binecuvântare.
   Toate acestea, precum și alte aspecte privind tipurile de materiale întrebuinţate, ornamentaţia, cromatica etc...aspecte ale frumuseții și diversității portului popular bihorean le veți găsi în materialele create de noi în cadrul proiectului - broșura bilingvă (română și engleză), minimuzeul etc...cu tot ceea ce am învățat și adunat în această incursiune în lumea străbunilor noștri.
 În loc de final...
Adresăm mulţumiri cu plecăciune celor care s-au alăturat demersurilor noastre, persoane fizice/asociaţii despre care am pomenit pe pagina proiectului și în materialele realizate în cadrul acestuia! Împreună am reuşit să punem în valoare doar o mică parte din frumosul port tradiţional al judeţului Bihor, membrii echipei de proiect propunându-şi să continue să lărgească explorarea ariei geografice a judeţului Bihor, şi, de ce nu, extensia pe viitor la alte zone geografice din ţară, precum Bucovina, Maramureş etc, numărul de obiecte culturale, de port popular identificate şi prezentarea poveştilor acestora, realizarea iilor proprii, precum şi diverse alte activităţi culturale şi sociale.
Conținutul paginii web a proiectului „IQR Tradiţional" stă mărturie a celor înfăptuite în cadrul proiectului, motiv pentru care vă invităm să faceți un tur virtual al acestuia: Asociația CCSISEO - „IQR Tradiţional"
Cu dragoste pentru tradiţie şi frumos,
Simona Dziţac & Delia Şandro
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: O călătorie prin istoria străbunilor noștri.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:33:38 Ora standard a Europei de Est