Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Exemple de bune practici la școala online

La Eco-Școala ,,Avram Iancu” din Oradea

Exemple de bune practici la școala online

Din păcate sau din fericire pentru noi (depinde la ce ne raportăm) am fost nevoiți să trecem de la începutul lunii noiembrie 2020, din nou, în on-line.

Chiar dacă altfel era la școală, în sala noastră de clasă (din mai multe puncte de vedere), fiecare zi de școală online ne aduce ceva nou, ceva benefic, din care, cu siguranță, cu toții învățăm, creștem împreună. Încă de la începutul acestei provocări, am știut că deși e ceva nou, ceva dificil, vom face față... și timpul a dovedit că stângăcia, necunoașterea, teama primelor ore pe Zoom și classroom au dispărut încetul cu încetul și ne-am adaptat cu toții din mers, iar acum, fără lipsă de modestie, putem spune că elevii clasei a II-a C s-au familiarizat cu cerințele zilnice asincron pe platforma școlii, cu întâlnirile sincron pe Zoom, cu postările temelor, proiectelor, lucrărilor realizate pe grupul închis al clasei.
Fiecare lecție, în această perioadă, trebuie să îmbine în mod creativ și atractiv conținutul teoretic cu cel practic, momentele de predare, învățare și evaluare cu cele de joc, relaxare și mobilizare... și ne străduim ca varietatea aplicațiilor oferite ca resurse educaționale deschise alături de manualele digitale să ne vină în ajutor zi de zi în realizarea competențelor urmărite.
Sunt sigură că fiecare profesor încearcă să realizeze obiectivele propuse la lecție printr-un efort destul de susținut: selectând, creând și utilizând cele mai potrivite materiale care să faciliteze actul învățării pe cale virtuală. De fiecare din noi depinde ce și cum facem ca școala să continue cât mai aproape de normalitate.
Voi exemplifica câteva acțiuni uzuale la clasa noastră, ce au avut impact asupra elevilor în această perioadă, nu foarte ușoară.
1. Pentru o mai bună organizare și comunicare trimit zilnic orarul cu lecțiile (fișe, manuale, linkuri, sugestii) ce le facem la care se adaugă folderul de teme unde elevii le postează până la ora17.00 pe Classroomul clasei, pe platforma școlii Gsuit;
2. Invitațiile întâlnirilor de pe Zoom totodată și intervalul orar cu lecții și pauze le dau dimineața tot pe classroom înainte cu câteva minute de a începe orele; clasa noastră din 12 martie, s-a  încumetat să folosească  Zoomul, iar acum ne este destul de familiar; respectăm cu responsabilitate câteva reguli discutate încă din primele zile pentru aceste întâlniri;
3. La finalul întâlnirilor sincron, comunic părinților o sinteză a zilei cu ce am făcut și ce au de făcut pentru ca aceștia să fie la curent cu activitatea clasei având în vedere că școala online, mai ales la ciclul primar, presupune o strânsă  colaborare constructivă cu familia;
4. Deoarece în sala de clasă ne plăcea să expunem zilnic produsele activității elevilor (caiete, teste, lucrări, proiecte, etc) acum am introdus albumele de pe grupul de facebook închis al clasei unde copiii își postează produsele, iar ceilalți le pot admira și analiza;
5. Pe grupul clasei, destul de des, postez dacă găsesc ceva util elevilor, de exemplu anunțul unui film ce se derulează la TV, piese de teatru online, webinarii/ tutoriale pentru părinți, un link pentru un material, o urare adresată unui elev sau clasei cu ocazia unui eveniment; toate acestea consider că înfrumusețează și consolidează relația dintre membrii grupului clasei noastre;
6. La fiecare oră pe Zoom, o atenție deosebită o acord inserării unor momente de  muzică, joc și mișcare pe parcursul lecțiilor când captarea atenției scade, la începutul orei pentru crearea unei atmosfere dinamice/plăcute sau la final pentru a încheia într-un ton optimist/ destins; în cele 40 de minute, e normal să își piardă uneori răbdarea/atenția și aceste momente sunt tocmai potrivite;
7. Când eram la școală, fiecare zi aducea câte o provocare, acum, în on-line, sugerarea unor provocări zilnice, săptămânale sau lunare cu sarcini ce au legătură cu temele lecțiilor, cu anumite evenimente calendaristice, activități școlare (Școala altfel, vacanță etc) a devenit o obișnuință; am observat că acestea îi implică pe elevi în mod creativ și mai facil ca o oricare altă temă obișnuită deși au caracter facultativ;
8. În pregătirea activității la clasă,  e nevoie de cunoașterea feedbackului elevilor și părinților, astfel că periodic un chestionar/un sondaj de opinie este binevenit; deoarece nevoile elevilor mei contează, cu ajutorul unei aplicații (www.menti.ro) aceștia îmi comunică dacă dorim să discutăm ceva special în afara temelor planificate și acord o oră pe săptămână propunerilor acestora;
9. În fiecare zi, în întâlnirile desfășurate sincron pe Zoom, nu lipsesc discuțiile sub formă de joc privind emoțiile/ sentimentele ce-i cuprind, dorințele/ mulțumirile ce le au (sau din contră); starea de bine este foarte importantă mai ales la școala online;
10. Întâlnirea de dimineață din sala de clasă, am păstrat-o și pentru 5-10 minute la începutul zilei după ce ne salutăm (diferite feluri: fete, băieți, individual, toată clasa, salut de pandemie etc.), completăm oral sau în scris (pe diverse materiale în PowerPoint interactive) calendarul zilei cu tot ce presupune el, ca apoi să împărtășim cu ceilalți evenimente pozitive sau negative din viața noastră, din ziua precedentă;
 Am putea să facem  o analiză cu puncte slabe și forte ale învățării online și probabil că școala fizică ar avea de câștigat, e clar că am avea multe argumente pro, dar ce am învățat în ultimele luni este faptul că trebuie să fim optimiști, să  ne adaptăm, să facem ceea ce facem cu drag și implicare pentru ca lucrurile să nu stea în loc....
Mulțumesc tuturor colegelor din țară care pe rețelele de socializare din diferite grupuri ale cadrelor didactice au împărtășit din experiența lor, prilej de a învăța continuu, dar și diverselor personalități din educație sau asociații/forumuri care au inițiat cursuri/întâlniri pe diverse tematici ce ne-au ajutat în activitate!
Mulțumesc elevilor mei care îmi dau energia și mă motivează zi de zi și îi felicit pentru participarea de 100% la întâlnirile zilnice și pentru că sunt activi și silitori!
Mulțumesc familiilor elevilor mei pentru răbdare și susținere în tot ce derulăm la clasă!
Mulțumesc conducerii școlii noastre care ne îndrumă în permanență, fiindu-ne alături la orice problemă apărută!
Sănătate multă și sărbători binecuvântate tuturor!
Prof. Monica Toader
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Exemple de bune practici la școala online.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:51 Ora standard a Europei de Est