Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

,,Oradea e locul cel mai bun pentru investiții în acest moment”

Bogdan și Marina Hodișan, proprietarii Dripper The Factory,

,,Oradea e locul cel mai bun pentru investiții în acest moment”

Despre cum au reușit să înfrunte pandemia și să depășească cifra de afaceri de anul trecut.

Secretele succesului, dezvăluite în emisiunea ,,AntreV - Antreprenor pentru viitor"
Conceptul care a stat la baza dezvoltării afacerii Marinei și lui Bogdan Hodișan a luat naștere în Marea Britanie. S-a adaptat perfect unui oraș în plină dezvoltare, precum Oradea, și a prins atât de bine, încât, în ciuda pandemiei, a întrecut în acest an cifra de afaceri din 2019. Iar asta nu s-a întâmplat de la sine, ci prin implicare, produse de calitate, prețuri corecte, respect față de client și - vorba lui Bogdan - muncă, muncă, muncă și... muncă. Invitați în cadrul celui de-al cincilea episod al emisiunii AntreV - Antreprenor pentru viitor, Bogdan și Marina Hodișan au povestit despre începuturi și despre secretele din spatele succesului afacerii DRIPPER THE FACTORY.
Din Marele Albion, în Oradea Mare
,,Totul a început cu pasiunea mea pentru cafea", ține să precizeze, încă din start, Marina. Tânăra a stat câțiva ani în Marea Britanie, timp în care a lucrat part-time la o cafenea. A învățat multe despre managementul unei astfel de afaceri și chiar a urmat acolo cursuri de specializare în domeniu. A acumulat experiență și... s-a hotărât să revină acasă, în Oradea.
,,Nicăieri nu e ca acasă", își justifică Marina Hodișan alegerea. Recunoaște că la baza deciziei de întoarcere a stat și faptul că orașul s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani. ,,Un oraș mai bun ca Oradea pentru a investi nu există în acest moment, așa că am profitat de oportunitatea asta și m-am întors", explică tânăra.
Și nu doar că s-a întors acasă, ci a hotărât să facă în Oradea ceea ce învățase în Regatul Unit. Să aducă în oraș un concept nou, fără să știe pe atunci dacă va prinde sau nu la localnici. Se baza doar pe experiența sa și pe ajutorul lui Bogdan, împreună cu care alcătuiește o adevărată echipă.
În 2017, proiectul a început să prindă contur, iar un an mai târziu au deschis primul local.
Buget limitat, muncă, implicare, muncă, prezență și  iar... muncă
,,Recunosc că pe mine m-a prins conceptul", spune Bogdan Hodișan. Pe atunci avea un job foarte bine plătit într-o instituție publică ce gestiona fonduri europene. Și totuși... ,,Am realizat că e mai plăcut ceea ce făceam în business. Petreceam mai mult timp împreună. Apoi am observat că, spre diferență de un job la stat, într-un business cu cât muncești mai mult, cu atât rezultatele sunt mai bune", a recunoscut tânărul antreprenor orădean.
Au pus împreună banii pe care îi aveau - ,,era efectiv doar o mână de bani", își amintește Marina. Ea a fost cea care a promovat afacerea, încă înainte de a-i da drumul, pe rețelele de socializare și a creat o comunitate extrem de interesată de ce urma să le ofere noul concept
,,Oamenilor le era foame de ceva nou. Noi veneam cu ceva inedit: locul în care îți poți bea cafeaua și să iei micul dejun - totul preparat în casă, cu produse de la producătorii locali", explică tânăra. Recunoaște că a învățat în Marea Britanie să pună accent pe ceea ce oferă producătorii din zona în care își are afacerea.
Și-au împărțit sarcinile ca să poată să își dezvolte afacerea: în timp ce Marina se ocupa de partea creativă - marketing, management, de meniuri, de personal și de imaginea afacerii, Bogdan era setat pe partea practică a business-ului. ,,Adică eu făceam restul", zâmbește tânărul antreprenor, care știe totul despre achiziții, vânzări, facturi, plăți, aprovizionare.
Nu s-au ferit să muncească de dimineață până noaptea târziu, chiar și 16 ore pe zi, cot la cot cu angajații. ,,Nu simțeam că mergem la lucru. Munceam împreună, nu ne mai grăbeam să ajungem acasă, așa că am dedicat mai mult timp afacerii. Așa am reușit să o creștem în scurt timp", explică Bogdan Hodișan.
,,Cea mai dificilă problemă într-o afacere este calitatea umană"
Prezenți în cea mai mare parte din timp în cafeneaua pe care o deschiseseră, Marina și Bogdan au comunicat cu clienții și au aflat ce le place, fapt ce le-a permis să diversifice meniul. Au încercat să le transmită și angajaților principiile după care se ghidează ei și felul în care să se comporte pentru a avea clienți mulțumiți.
,,Acum avem 14 angajați, dar la început erau doar doi. Și noi", spun cei doi tineri. Își amintesc că dificultatea cea mai mare pe care au întâmpinat-o când au pus afacerea pe picioare a fost să-și aleagă angajații. Au făcut interviuri peste interviuri și au preferat să suplinească ei lipsa personalului decât să angajeze pe cineva care să nu le îndeplinească toate cerințele.
,,Am observat la mulți lipsa dorinței de a lucra. În plus, cei care veneau aveau pretenții fără nicio legătură cu realitatea", spune Bogdan. În timp, și-au găsit angajații cu care să meargă înainte și s-au străduit să creeze între ei și personal o relație amicală. Asta chiar dacă au fost nevoiți să elimine"factorii perturbatori".
,,Cel mai greu lucru nu e cum să îți dezvolți businessul, cum să faci rost de bani și cu câți mergi tu acasă, ci calitatea umană", recunosc cei doi antreprenori.
Cifra de afaceri în an de pandemie, peste cea din 2019
Ca pe oricare alt investitor, pandemia i-a afectat și pe cei doi tineri antreprenori. Spun că fluxul de clienți era mai mare înainte de declararea stărilor de urgență și de necesitate, dar remarcă o situație inedită la prima vedere: ,,Deși an de pandemie, am depășit cifra de afaceri pe anul trecut încă de acum o lună și jumătate!"
Asta înseamnă că a existat consum, dar a fost altfel direcționat, consideră Bogdan Hodișan. ,,E clar că suntem afectați, dar trebuie să găsim un echilibru ca să ținem afacerea în viață, să nu dăm oamenii afară și să mulțumim și clienții".
Clienți care continuă să vină pentru cafea, pe care cei doi o importă verde și o prăjesc, creând o multitudine de gusturi pe placul celor care le trec pragul. Și preparatele din bucătărie sunt preferatele clienților. ,,La micul dejun avem cel mai mare flux de clienți, iar clătitele noastre sunt foarte apreciate", spune, mândră, Marina.
Totul se face cu produse locale, cumpărate de la producători locali. Și chiar dacă în acest fel totul e mai scump, cei doi antreprenori preferă să mențină prețurile la un nivel decent. ,,Chiar ne spun clienții că prețurile la noi sunt prea mici. Dar noi vrem să fim corecți", dezvăluie Marina.
Acum, Marina și Bogdan Hodișan au două localuri deschise în centrul Oradiei - unul pe strada Vasile Alecsandri, celălalt pe Strada Primăriei. Sunt convinși că ceea ce fac ei - importând, prăjind, distribuind și vânzând cafeaua - e modalitatea corectă de a-și dezvolta business-ul.
,,Nu e suficient să știi, de exemplu, să faci un pix, ci și cum îl ambalezi și unde și cum să îl vinzi. Nu să umbli în buzunarul consumatorului final și, totuși, să îți acoperi și ție costurile", a explicat Bogdan.
Moderat de Maria Ursu, studentă la Facultatea de Medicină din Oradea, al cincilea episod al emisiunii AntreV - Antreprenor pentru viitor poate fi urmărit pe canalul de YouTube al proiectului AntreV: https://youtu.be/9K3OhOzHnXE
Despre proiectul AntreV
AntreV este un proiect european care are ca obiectiv general creşterea numărului de studenţi ai Universităţii din Oradea prin stimularea participării studenţilor la programe de studii de licenţă, în special ai celor din categorii vulnerabile, prin creşterea atractivităţii ofertelor educaţionale, în special în ceea ce priveşte antreprenoriatul, corelat cu îmbunătăţirea competenţelor cadrelor didactice.
Cei 450 de studenți înscriși în proiectul AntreV și-au susținut prin examen planurile de afaceri. Emisiunea AntreV - Antreprenor pentru viitor! vine ca o completare a competențelor teoretice dobândite la curs, studenții având posibilitatea de a cere sfaturi antreprenorilor de succes legate de planul de afaceri. În plus, pot interacționa direct cu aceștia pentru a afla lucruri practice din experiența invitaților. 

Trimite email
luni, 3 noiembrie 2025, 10:05:58 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Eros Ramazzotti va concerta, la
Laminor Arena, București,
miercuri, 22 aprilie 2026, ora 20.00 (acces de la 18.00).