Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Oradea e locul cel mai bun pentru investiții în acest moment”

Bogdan și Marina Hodișan, proprietarii Dripper The Factory,

,,Oradea e locul cel mai bun pentru investiții în acest moment”

Despre cum au reușit să înfrunte pandemia și să depășească cifra de afaceri de anul trecut.

Secretele succesului, dezvăluite în emisiunea ,,AntreV - Antreprenor pentru viitor"
Conceptul care a stat la baza dezvoltării afacerii Marinei și lui Bogdan Hodișan a luat naștere în Marea Britanie. S-a adaptat perfect unui oraș în plină dezvoltare, precum Oradea, și a prins atât de bine, încât, în ciuda pandemiei, a întrecut în acest an cifra de afaceri din 2019. Iar asta nu s-a întâmplat de la sine, ci prin implicare, produse de calitate, prețuri corecte, respect față de client și - vorba lui Bogdan - muncă, muncă, muncă și... muncă. Invitați în cadrul celui de-al cincilea episod al emisiunii AntreV - Antreprenor pentru viitor, Bogdan și Marina Hodișan au povestit despre începuturi și despre secretele din spatele succesului afacerii DRIPPER THE FACTORY.
Din Marele Albion, în Oradea Mare
,,Totul a început cu pasiunea mea pentru cafea", ține să precizeze, încă din start, Marina. Tânăra a stat câțiva ani în Marea Britanie, timp în care a lucrat part-time la o cafenea. A învățat multe despre managementul unei astfel de afaceri și chiar a urmat acolo cursuri de specializare în domeniu. A acumulat experiență și... s-a hotărât să revină acasă, în Oradea.
,,Nicăieri nu e ca acasă", își justifică Marina Hodișan alegerea. Recunoaște că la baza deciziei de întoarcere a stat și faptul că orașul s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani. ,,Un oraș mai bun ca Oradea pentru a investi nu există în acest moment, așa că am profitat de oportunitatea asta și m-am întors", explică tânăra.
Și nu doar că s-a întors acasă, ci a hotărât să facă în Oradea ceea ce învățase în Regatul Unit. Să aducă în oraș un concept nou, fără să știe pe atunci dacă va prinde sau nu la localnici. Se baza doar pe experiența sa și pe ajutorul lui Bogdan, împreună cu care alcătuiește o adevărată echipă.
În 2017, proiectul a început să prindă contur, iar un an mai târziu au deschis primul local.
Buget limitat, muncă, implicare, muncă, prezență și  iar... muncă
,,Recunosc că pe mine m-a prins conceptul", spune Bogdan Hodișan. Pe atunci avea un job foarte bine plătit într-o instituție publică ce gestiona fonduri europene. Și totuși... ,,Am realizat că e mai plăcut ceea ce făceam în business. Petreceam mai mult timp împreună. Apoi am observat că, spre diferență de un job la stat, într-un business cu cât muncești mai mult, cu atât rezultatele sunt mai bune", a recunoscut tânărul antreprenor orădean.
Au pus împreună banii pe care îi aveau - ,,era efectiv doar o mână de bani", își amintește Marina. Ea a fost cea care a promovat afacerea, încă înainte de a-i da drumul, pe rețelele de socializare și a creat o comunitate extrem de interesată de ce urma să le ofere noul concept
,,Oamenilor le era foame de ceva nou. Noi veneam cu ceva inedit: locul în care îți poți bea cafeaua și să iei micul dejun - totul preparat în casă, cu produse de la producătorii locali", explică tânăra. Recunoaște că a învățat în Marea Britanie să pună accent pe ceea ce oferă producătorii din zona în care își are afacerea.
Și-au împărțit sarcinile ca să poată să își dezvolte afacerea: în timp ce Marina se ocupa de partea creativă - marketing, management, de meniuri, de personal și de imaginea afacerii, Bogdan era setat pe partea practică a business-ului. ,,Adică eu făceam restul", zâmbește tânărul antreprenor, care știe totul despre achiziții, vânzări, facturi, plăți, aprovizionare.
Nu s-au ferit să muncească de dimineață până noaptea târziu, chiar și 16 ore pe zi, cot la cot cu angajații. ,,Nu simțeam că mergem la lucru. Munceam împreună, nu ne mai grăbeam să ajungem acasă, așa că am dedicat mai mult timp afacerii. Așa am reușit să o creștem în scurt timp", explică Bogdan Hodișan.
,,Cea mai dificilă problemă într-o afacere este calitatea umană"
Prezenți în cea mai mare parte din timp în cafeneaua pe care o deschiseseră, Marina și Bogdan au comunicat cu clienții și au aflat ce le place, fapt ce le-a permis să diversifice meniul. Au încercat să le transmită și angajaților principiile după care se ghidează ei și felul în care să se comporte pentru a avea clienți mulțumiți.
,,Acum avem 14 angajați, dar la început erau doar doi. Și noi", spun cei doi tineri. Își amintesc că dificultatea cea mai mare pe care au întâmpinat-o când au pus afacerea pe picioare a fost să-și aleagă angajații. Au făcut interviuri peste interviuri și au preferat să suplinească ei lipsa personalului decât să angajeze pe cineva care să nu le îndeplinească toate cerințele.
,,Am observat la mulți lipsa dorinței de a lucra. În plus, cei care veneau aveau pretenții fără nicio legătură cu realitatea", spune Bogdan. În timp, și-au găsit angajații cu care să meargă înainte și s-au străduit să creeze între ei și personal o relație amicală. Asta chiar dacă au fost nevoiți să elimine"factorii perturbatori".
,,Cel mai greu lucru nu e cum să îți dezvolți businessul, cum să faci rost de bani și cu câți mergi tu acasă, ci calitatea umană", recunosc cei doi antreprenori.
Cifra de afaceri în an de pandemie, peste cea din 2019
Ca pe oricare alt investitor, pandemia i-a afectat și pe cei doi tineri antreprenori. Spun că fluxul de clienți era mai mare înainte de declararea stărilor de urgență și de necesitate, dar remarcă o situație inedită la prima vedere: ,,Deși an de pandemie, am depășit cifra de afaceri pe anul trecut încă de acum o lună și jumătate!"
Asta înseamnă că a existat consum, dar a fost altfel direcționat, consideră Bogdan Hodișan. ,,E clar că suntem afectați, dar trebuie să găsim un echilibru ca să ținem afacerea în viață, să nu dăm oamenii afară și să mulțumim și clienții".
Clienți care continuă să vină pentru cafea, pe care cei doi o importă verde și o prăjesc, creând o multitudine de gusturi pe placul celor care le trec pragul. Și preparatele din bucătărie sunt preferatele clienților. ,,La micul dejun avem cel mai mare flux de clienți, iar clătitele noastre sunt foarte apreciate", spune, mândră, Marina.
Totul se face cu produse locale, cumpărate de la producători locali. Și chiar dacă în acest fel totul e mai scump, cei doi antreprenori preferă să mențină prețurile la un nivel decent. ,,Chiar ne spun clienții că prețurile la noi sunt prea mici. Dar noi vrem să fim corecți", dezvăluie Marina.
Acum, Marina și Bogdan Hodișan au două localuri deschise în centrul Oradiei - unul pe strada Vasile Alecsandri, celălalt pe Strada Primăriei. Sunt convinși că ceea ce fac ei - importând, prăjind, distribuind și vânzând cafeaua - e modalitatea corectă de a-și dezvolta business-ul.
,,Nu e suficient să știi, de exemplu, să faci un pix, ci și cum îl ambalezi și unde și cum să îl vinzi. Nu să umbli în buzunarul consumatorului final și, totuși, să îți acoperi și ție costurile", a explicat Bogdan.
Moderat de Maria Ursu, studentă la Facultatea de Medicină din Oradea, al cincilea episod al emisiunii AntreV - Antreprenor pentru viitor poate fi urmărit pe canalul de YouTube al proiectului AntreV: https://youtu.be/9K3OhOzHnXE
Despre proiectul AntreV
AntreV este un proiect european care are ca obiectiv general creşterea numărului de studenţi ai Universităţii din Oradea prin stimularea participării studenţilor la programe de studii de licenţă, în special ai celor din categorii vulnerabile, prin creşterea atractivităţii ofertelor educaţionale, în special în ceea ce priveşte antreprenoriatul, corelat cu îmbunătăţirea competenţelor cadrelor didactice.
Cei 450 de studenți înscriși în proiectul AntreV și-au susținut prin examen planurile de afaceri. Emisiunea AntreV - Antreprenor pentru viitor! vine ca o completare a competențelor teoretice dobândite la curs, studenții având posibilitatea de a cere sfaturi antreprenorilor de succes legate de planul de afaceri. În plus, pot interacționa direct cu aceștia pentru a afla lucruri practice din experiența invitaților. 

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:35 Ora standard a Europei de Est