Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Fără violență, în școala mea!”

Vrem o viață fără violență!

„Fără violență, în școala mea!”

Un colectiv numeros de cadre didactice și elevi de la Liceul cu Program Sportiv „Bihorul” și Școala cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea, a lansat, marți, 17 martie 2009, în Orășelul copiilor, proiectul educațional „Fără violență, în școala mea!”

 Sala de conferințe a pavilionului a devenit neîncăpătoare pentru mulțimea adunată, ca la un spectacol al primăverii: reprezentanți ai celor 13 clase implicate în proiect (clasele I-IV, a V-a, a VI-a și a X-a A și a IX-a B, de la L.P.S. „Bihorul”, a II-a C, a III-a E și F, a IV-a și a VII-a C și a V-a D, de la Școala cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea), învățătorii claselor ciclului primar, profesori-diriginți, psihologii celor două școli, profesori de religie, polițiști din cadrul compartimentului Poliției de Proximitate, care răspund de cele două școli, alți polițiști invitați, inclusiv comisarul-șef al Inspectoratului județean de Poliție, Liviu Popa, directorii celor două școli (prof. drd Dan Constantin Matei și prof. Nicolae Marc), precum și părinți ai elevilor parteneri.
 Proiectul educațional, gândit ca o manifestare de amploare care își propune să sensibilizeze elevii și părinții celor două școli, să contribuie la reducerea și chiar eliminarea manifestărilor de violență din mediul școlar, se va desfășura pe perioada unui an, fiind coordonat de consilierii educativi, prof. Korodi Ibolya, respectiv prof. Zoe Ciogu, și inst. Georgeta Susa și Carmen Nica.
 Acțiunea de marți, va fi urmată în lunile următoare de alte și alte acțiuni comune, dar și de activități desfășurate în paralel și concomitent, fiecare în școala și clasa sa: „Îmi poți spune ce e violența?” (în luna aprilie), „Prevenim violența în clasa noastră” (în mai 2009), „Împreună, reușim!” (iunie), „Cum îi învățăm pe copii comportamente pozitive?” (oct. 2009), „Trebuie să fie violența centrul existenței noastre?” (în luna noiembrie), „Nu faceți așa!” (în decembrie), „Costurile violenței” (în ianuarie 2010).
 Þine minte... învățăturile!
 „Dacă altul se poartă josnic, tu fii demn!/ Dacă altul te tratează urât, tu fii bun!/ Dacă altul îți face rău, tu ai răbdare!” (G. Washinton)
 Dintru început, inst. Georgeta Susa a ținut să argumenteze și să motiveze acțiunea echipei de proiect printr-o demonstrație practică de mototolire a două coli de hârtie de către doi copii, după care a concluzionat: „Inima oamenilor afectați de acte de violență este asemănătoare cu această coală de hârtie mototolită. Impresia pe care o lăsăm în acea inimă pe care am rănit-o va fi greu de șters, precum „ridurile” de pe această hârtie. Chiar dacă vom încerca să corectăm greșeala, „semnele” vor rămâne”.
 Prezentarea (în power point) a scopului, obiectivelor proiectului, partenerilor și beneficiarilor, precum și a calendarului acțiunilor, a fost urmată de intervenții din partea unor membri ai echipei de proiect (echipă alcătuită din: inst. Dorina Nicolau și Dorina Dulău, prof. Rodica Ardelean, Bocoi Roland, Alin Crețu și Alin Sonea - de la L.P.S. „Bihorul”, inst. Tereza Ilisei, Eva Olău și Monica Vașadi, prof. Ramona Lucaciu, Tarr Tunde, Tudor Matei și Radu Hora - de la Șc. nr. 11). Trebuie să mai remarcăm numărul mare de polițiști prezenți la lansarea proiectului (comisar-șef Petru Martin, agent-șef adjunct Florin Cuciula și agent-șef principal Florian Bogolea, din cadrul compartimentului Poliției de Proximitate, comisar Alin Haniș, șef birou Ordine Publică Urban, precum și comisarul-șef al Inspectoratului județean de Poliție, Liviu Popa).
 Șeful I.P.J. Bihor a felicitat echipa de proiect „pentru inițiativa luată și preocuparea pentru bine”, fiind bucuros de „fiecare picătură ce se adaugă la oceanul mare numit LINIȘTE (și ordine publică)”. Comisarul-șef ținea în mâini cartea Smarandei Brumar – „Prezent în clasă. Absent în arest”. „În această carte (Ghid practic de prevenire a criminalității și victimizării, destinat diriginților pentru orele de consiliere – n.n.), se spune pe înțelesul tuturor ce înseamnă să încalci legea”, a mai spus comisarul-șef de poliție, Liviu Popa.
 Aflăm că două-trei exemplare din această carte au ajuns, anul trecut, în majoritatea liceelor orădene, și nu numai. Ar fi păcat, însă, ca aceste îndreptare să nu fie folosite la orele de consiliere!
 Pildele au venit și din rândul celor mici
 Înclinăm să credem că pildele pe care le-au dat copiii colegilor lor în cadrul momentului artistic de final au avut un efect educativ mult mai mare decât toată teoria în sine. Elevi din clasa I A au pus în undă, cu succes, „Păcălici la școală”, de Nicolae Labiș, iar Speranța Poenar (din clasa a VI-a A) a citit compunerea sa – „Violența în școală”. Andreea Cosma și Daria Gavriș (din a IV-a C) au intervievat directorii școlilor și colegii, iar elevi din clasa a III-a F ne-au încântat cu „Gândăcelul” (un joc de rol), de Elena Farago. Elevi din a II-a C și a III-a E au prezentat cântece (sub genericul „Avem nevoie de iubire”) și un număr de dans modern (pe melodia „Fără violență, în școala mea!”). Ov. DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Fără violență, în școala mea!”

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:09:15 Ora standard a Europei de Est