Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

„Fără violență, în școala mea!”

Vrem o viață fără violență!

„Fără violență, în școala mea!”

Un colectiv numeros de cadre didactice și elevi de la Liceul cu Program Sportiv „Bihorul” și Școala cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea, a lansat, marți, 17 martie 2009, în Orășelul copiilor, proiectul educațional „Fără violență, în școala mea!”

 Sala de conferințe a pavilionului a devenit neîncăpătoare pentru mulțimea adunată, ca la un spectacol al primăverii: reprezentanți ai celor 13 clase implicate în proiect (clasele I-IV, a V-a, a VI-a și a X-a A și a IX-a B, de la L.P.S. „Bihorul”, a II-a C, a III-a E și F, a IV-a și a VII-a C și a V-a D, de la Școala cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea), învățătorii claselor ciclului primar, profesori-diriginți, psihologii celor două școli, profesori de religie, polițiști din cadrul compartimentului Poliției de Proximitate, care răspund de cele două școli, alți polițiști invitați, inclusiv comisarul-șef al Inspectoratului județean de Poliție, Liviu Popa, directorii celor două școli (prof. drd Dan Constantin Matei și prof. Nicolae Marc), precum și părinți ai elevilor parteneri.
 Proiectul educațional, gândit ca o manifestare de amploare care își propune să sensibilizeze elevii și părinții celor două școli, să contribuie la reducerea și chiar eliminarea manifestărilor de violență din mediul școlar, se va desfășura pe perioada unui an, fiind coordonat de consilierii educativi, prof. Korodi Ibolya, respectiv prof. Zoe Ciogu, și inst. Georgeta Susa și Carmen Nica.
 Acțiunea de marți, va fi urmată în lunile următoare de alte și alte acțiuni comune, dar și de activități desfășurate în paralel și concomitent, fiecare în școala și clasa sa: „Îmi poți spune ce e violența?” (în luna aprilie), „Prevenim violența în clasa noastră” (în mai 2009), „Împreună, reușim!” (iunie), „Cum îi învățăm pe copii comportamente pozitive?” (oct. 2009), „Trebuie să fie violența centrul existenței noastre?” (în luna noiembrie), „Nu faceți așa!” (în decembrie), „Costurile violenței” (în ianuarie 2010).
 Þine minte... învățăturile!
 „Dacă altul se poartă josnic, tu fii demn!/ Dacă altul te tratează urât, tu fii bun!/ Dacă altul îți face rău, tu ai răbdare!” (G. Washinton)
 Dintru început, inst. Georgeta Susa a ținut să argumenteze și să motiveze acțiunea echipei de proiect printr-o demonstrație practică de mototolire a două coli de hârtie de către doi copii, după care a concluzionat: „Inima oamenilor afectați de acte de violență este asemănătoare cu această coală de hârtie mototolită. Impresia pe care o lăsăm în acea inimă pe care am rănit-o va fi greu de șters, precum „ridurile” de pe această hârtie. Chiar dacă vom încerca să corectăm greșeala, „semnele” vor rămâne”.
 Prezentarea (în power point) a scopului, obiectivelor proiectului, partenerilor și beneficiarilor, precum și a calendarului acțiunilor, a fost urmată de intervenții din partea unor membri ai echipei de proiect (echipă alcătuită din: inst. Dorina Nicolau și Dorina Dulău, prof. Rodica Ardelean, Bocoi Roland, Alin Crețu și Alin Sonea - de la L.P.S. „Bihorul”, inst. Tereza Ilisei, Eva Olău și Monica Vașadi, prof. Ramona Lucaciu, Tarr Tunde, Tudor Matei și Radu Hora - de la Șc. nr. 11). Trebuie să mai remarcăm numărul mare de polițiști prezenți la lansarea proiectului (comisar-șef Petru Martin, agent-șef adjunct Florin Cuciula și agent-șef principal Florian Bogolea, din cadrul compartimentului Poliției de Proximitate, comisar Alin Haniș, șef birou Ordine Publică Urban, precum și comisarul-șef al Inspectoratului județean de Poliție, Liviu Popa).
 Șeful I.P.J. Bihor a felicitat echipa de proiect „pentru inițiativa luată și preocuparea pentru bine”, fiind bucuros de „fiecare picătură ce se adaugă la oceanul mare numit LINIȘTE (și ordine publică)”. Comisarul-șef ținea în mâini cartea Smarandei Brumar – „Prezent în clasă. Absent în arest”. „În această carte (Ghid practic de prevenire a criminalității și victimizării, destinat diriginților pentru orele de consiliere – n.n.), se spune pe înțelesul tuturor ce înseamnă să încalci legea”, a mai spus comisarul-șef de poliție, Liviu Popa.
 Aflăm că două-trei exemplare din această carte au ajuns, anul trecut, în majoritatea liceelor orădene, și nu numai. Ar fi păcat, însă, ca aceste îndreptare să nu fie folosite la orele de consiliere!
 Pildele au venit și din rândul celor mici
 Înclinăm să credem că pildele pe care le-au dat copiii colegilor lor în cadrul momentului artistic de final au avut un efect educativ mult mai mare decât toată teoria în sine. Elevi din clasa I A au pus în undă, cu succes, „Păcălici la școală”, de Nicolae Labiș, iar Speranța Poenar (din clasa a VI-a A) a citit compunerea sa – „Violența în școală”. Andreea Cosma și Daria Gavriș (din a IV-a C) au intervievat directorii școlilor și colegii, iar elevi din clasa a III-a F ne-au încântat cu „Gândăcelul” (un joc de rol), de Elena Farago. Elevi din a II-a C și a III-a E au prezentat cântece (sub genericul „Avem nevoie de iubire”) și un număr de dans modern (pe melodia „Fără violență, în școala mea!”). Ov. DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Fără violență, în școala mea!”

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 17:28:16 Ora de vară a Europei de Est