Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Educația omului de azi pentru lumea de mâine” (ediția a VI-a) și Ghidul profesorului în predarea „Acțiunii comunitare”

Universitatea din Oradea și C.T. „D. Leonida” au lansat, ieri,

„Educația omului de azi pentru lumea de mâine” (ediția a VI-a) și Ghidul profesorului în predarea „Acțiunii comunitare”

Dascăli și liceeni voluntari s-au adunat, ieri după-amiază (miercuri, 18 martie 2009), în sala de ședințe a Inspectoratului Școlar spre a fi martori la lansarea „la apă” a două noi „ambarcațiuni”, după „barca” dascălilor bihoreni, care a ieșit în larg în 6 martie..

 Prof. univ. dr. Vasile Marcu și conf. univ. dr. Mariana Marinescu sunt coordonatorii unui nou volum cuprinzând comunicări științifice ale unor dascăli bihoreni, studenți, masteranzi și doctoranzi prezentate la sesiunea științifică „Educația omului de azi pentru lumea de mâine” (ediția a VI-a, din 2008), organizată de Departamentul pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic (D.P.P.P.D.), din cadrul Universității din Oradea.
 În vremuri de criză financiară mondială, dar și de criză de imagine și de reformă a învățământului românesc, două cadre didactice universitare se ”încăpățânează” să editeze un nou volum colectiv, bucurând astfel zeci de autori de comunicări, scormonitori prin colbul alb sau negru al vremii pentru a scoate la lumină noi adevăruri științifice în domeniul în care trudesc, unii în învățământul preșcolar, ceilalți în învățământul preuniversitar și universitar.
 „Toate reformele începute și neterminate în învățământul românesc au același țel: să sporească caracterul formativ al procesului instructiv-educativ, a ținut să sublinieze, prof. univ. dr. Vasile Marcu (fapt confirmat și de generalul I.S.J., prof. Ioan Șereș, aflat alături). Eu sunt optimist. Dascălii noștri vor găsi în ei înșiși forțele necesare pentru a dezvolta un sistem de învățământ de calitate...” Directorul D.P.P.P.D. este optimist, dar și încântat de noul volum pe care l-a prezentat, structurat pe patru secțiuni: I – Abordări interdisciplinare ale educației (cu Didactica pentru adulți, Abordarea calității și dezvoltării în învățământ, Educația timpurie, Rolul eredității în formarea personalității, Particularități în comunicarea interpersonală...), II –Noile educații în societatea cunoașterii (Locul și rolul educației pentru sănătate în societatea contemporană, Factorii psihosociali ai sevrajului nicotinic, Automedicația cu antibiotice, Educație ecologică - arii protejate...), III – Cercetarea psihopedagogică (Esența și importanța cercetării psihopedagogice, Caracteristicile metodei interviului, Metoda testelor și metode sociometrice, Metode de analiză a datelor cercetării psihopedagogice... , proiecte de activitate), IV – Din preocupările studenților, masteranzilor și doctoranzilor (Analiza conceptului de motivație educațională, Deontologia, didactica și didactogenia în școală, Centrul de documentare și informare..., Null curriculum sau malignitatea ignoranței).
„Lucrarea de față este un ghid de formare și informare pentru profesori și studenții care doresc să urmeze cariera didactică, volumul constituie nu numai o necesitate, ci și un privilegiu pentru cei interesați de evoluția spectaculoasă a Științelor educației din ultima decadă, precum și de preocupările celor care își desfășoară activitatea pe tărâmul instrucției și educației...
 Într-o lume bulversată și nesigură, cu toată deschiderea europeană, mirajul și binefacerile lumii libere, eu încurajez tinerii să rămână în învățământ și în țară”, a spus conf. univ. dr. Mariana Marinescu, în cuvântul său.
 Coordonatorii volumului au înmânat apoi, în premieră, opt diplome de merit unor dascăli bihoreni „care s-au remarcat prin consecvență în abordarea cercetării științifice”: Florentina Blândul, ed. Ana Pantea și colectivul Grădiniței nr. 46 din Oradea, prof. Iosif Curta (directorul adjunct al Liceului Teologic Baptist „Emanuel”), prof. Gheorghe Butiri (Lic. Teoretic din Bratca), George Togor (din partea fundației Ecotop), Carmen Dinescu (de la Direcția de Sănătate Publică), Nicoleta Negrean, de la Grădinița nr. 35 și prof. Eugenia Lezeu, de la Lic. Ped. „Nicolae Bolcaș” din Beiuș.
 Directorul C.C.D. Bihor, Virginia Tiurbe, moderatorul întâlnirii, ne-a introdus apoi în cel de-al doilea subiect al manifestării, cea de-a doua prezentare de carte și protagoniștii săi.    
 Ghidul profesorului în predarea disciplinei opționale „Acțiunea comunitară”  
 Despre lucrarea coordonată de prof. Liana Coroianu, profesor al Colegiului Tehnic „Dimitrie Leonida” din Oradea, a vorbit prof. Georgeta Sadoveanu – directorul colegiului, care a ținut să arate cum s-a născut ideea cărții, devenit un ghid pentru profesorul care predă disciplina opțională „Acțiunea comunitară” - disciplina opțională a voluntariatului.
 „Venim astfel în sprijinul celor care doresc să dăruiască fără să aștepte recompensă. Prin abordarea practică pe care o propune, această disciplină opțională concretizează ceea ce spunea John Dewey: „Educația nu este pregătire pentru viață; educația este viața însăși”. Elaborarea și editarea ghidului s-au făcut cu forțe proprii. Ne-am bucura dacă această inițiativă ar fi replicată în cât mai multe școli din România”, a mai spus prof. Geogeta Sadoveanu.
 Prof. Liana Coroianu, coordonatorul lucrării și coordonatorul S.N.A.C. la nivelul colegiului, a prezentat ghidul din punct de vedere tehnic, subliniind faptul că lucrarea este practica însăși pe care voluntarii de la „Leonida” au desfășurat-o în timp în cadrul comunității locale.
 Inspector școlar de specialitate Gyori Doina, cea mai în măsură să vorbească despre activitățile de voluntariat desfășurate în unitățile de învățământ din județul Bihor, a remarcat amploarea pe care a cunoscut-o S.N.A.C. (Strategia națională de Acțiune Comunitară) de la implemenarea sa în România, în 2004, iar inițiatorul acestei strategii (S.N.A.C.) în România era de față. E vorba de John Muir Potter (din Anglia), alături de Iolanda Cătinean, inspector de specialitate în cadrul M.E.C.I., și Diana Tască, director proiecte la Hight Level Group. Pentru început, noua disciplină opțională – „Acțiunea comunitară” - a fost îmbrățișată de dascăli de la două școli orădene, C.T. „D. Leonida” și Gr. Șc. Sanitar „Vasile Voiculescu”. Iolanda Cătinean - reprezentantul M.E.C.I. – s-a arătat încântată de ceea ce a aflat. „Plec cu mare bucurie pentru felul în care a fost implementată la dumneavoastră strategia – programul meu de suflet -, pe care o consider drept cea mai frumoasă meserie: Să dăruiești fără să aștepți recompensă!” La fel de încântat a fost și inițiatorul S.N.A.C. în România, John Muir Potter, care consideră acest ghid drept un instrument potrivit pentru promovarea strategiei...
 Dacă în deschiderea manifestării, am avut parte de un moment cu artiști, și în încheiere, ne-am bucurat de unul și mai și, copii de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Senzorială, „consiliați” și sprijiniți de voluntari ai Liceului de Artă, au prezentat un frumos moment artistic, un show de primăvară, cu actorii teatrului lor de păpuși, în regia prof. Maria Ivănescu și inst. Samica Boghiu. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Educația omului de azi pentru lumea de mâine” (ediția a VI-a) și Ghidul profesorului în predarea „Acțiunii comunitare”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:44 Ora standard a Europei de Est