Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Invitație la concertele de joi și vineri

Filarmonica de Stat Oradea

Invitație la concertele de joi și vineri

Joi, vă invităm la un concert simfonic, de la ora 19.00, la sala de concerte „Enescu-Bartók", iar vineri, la un concert extraordinar.

Despre concertul de joi, 14 ianuarie 2021
Ora 19, sala de concerte „Enescu-Bartók"
2021 január 14, 19 óra, Enescu-Bartók hangversenyteremben
 
CONCERT SIMFONIC / SZIMFONIKUS HANGVERSENY
În program / Műsoron:
Wolfgang Amadeus Mozart:- Flautul fermecat - uvertură
-  Varázsfuvola - nyitány
Johann Nepomuk Hummel: - Introducere, temă și variațiuni pentru oboi și orchestră în Fa major, op. 102                                             
                                                -Bevezetés, téma és variációk oboára és zenekarra, F-dúr, op. 102
Ludwig van Beethoven:- Simfonia a IV-a în Si bemol major, op. 60                                                                                                   - IV. B-dúr szimfónia, op. 60          
Dirijor / Vezényel:Jankó Zsolt
Solist / Közreműködik: Gáti Sándor- oboa / oboi
Despre artişti:
Gáti Sándor (oboi) s-a născut în 1983 la Oradea, a studiat oboiul din 1993 la Liceul de Artă din Oradea, cu Gheorghe Negrea, iar în 2006 a absolvit Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj, la clasa prof. Aurel Marc, tot în cadrul academiei din Cluj şi-a realizat şi studiile de masterat, absolvite în 2010. Din 2003 este membru al Orchestrei Simfonice a Filarmonicii de Stat Oradea. Este preocupat în mod deosebit de instrumentele- şi muzica barocului, participă în acest sens la cursurile de măiestrie susţinute de Sabine Kaipainen, Tuomas Kaipainen (2005) şi Guido Titze (curs de măiestrie oboi baroc, 2008), Marcel Ponselle (2012, curs de măiestrie oboi baroc), alături de care a susţinut un concert în calitate de solist cu Ansamblul Baroc Il Gardellino în Sala Radio Bucureşti. Este membru fondator al Ansamblului de muzică veche Il pastor fido, realizând concerte, precum şi programe cu rol educativ cu acest ansamblu. Sub conducerea lui Sabin Pautza a participat la un curs de orchestră în 2005, în acelaşi an a fost premiat la concursul de interpretare Sigismund Toduţă. Participă la o serie de concerte în ţară şi străinătate, atât în calitate de solist, cât şi ca muzician de cameră, colaborează cu formaţii camerale de muzică veche, participă la festivaluri, precum Festivalul de muzică veche din Miercurea Ciuc (2008, 2010, 2011), Musica Coronensis Braşov (2010). Ia parte la concerte de binefacere cum ar fi: Concertul în beneficiul Orgii Prause al bisericii evanghelice din Bistriţa, Concert în beneficiul orgii Kesstner din sec. 18. al bisericii reformate din Năsal. Din 2017 este invitat cu regularitate ca membru în Filarmonica Ținutul Secuiesc. În anul acesta ca membru al Orchestrei de Muzică Veche „Musica Ricercata", înființată de dirijorul Gabriel Bebeșelea, a participat la Festivalul de Muzică Veche susținut la Palatul Artelor din Budapesta. A realizat mai multe concerte în calitate de solist şi cu Orchestra Filarmonicii din Oradea.
 
Despre concertul de vineri, 15 ianuarie 2021
ora 19, sala de concerte „Enescu-Bartók"
2021 január 15, 19 óra, Enescu-Bartók hangversenyteremben
 
CONCERT EXTRAORDINAR / RENDKÍVÜLI HANGVERSENY
"8 Anotimpuri - O planetă
8 Évszak - Egy bolygó"
În program / Műsoron:
AntonioVivaldi: Anotimpurile op. 8 / A négy évszak op. 8
Astor Piazzolla: Anotimpurile la Buenos Aires / Négy évszak Buenos Airesben
-o sută de ani de la nașterea compozitorului / a zeneszerző születésének századik évfordulójára
Dirijor / Vezényel: César Álvarez (Spania / Spanyolország)
Solist / Közreműködik: Artur Kaganovskiy - vioară / hegedű (USA)
Vineri, 15 ianuarie, ora 19:00, Orchestra Filarmonicii de Stat Oradea propune un rafinat dialog muzical între Vivaldi şi Piazzolla, sub bagheta dirijorului spaniol César Álvarez, având ca solist pe violonistul Artur Kaganovskiy din New York / Oradea. Două secole şi jumătate îi despart pe Antonio Vivaldi, unul dintre cei mai cunoscuţi compozitori ai sec. 18, şi pe Astor Piazzolla, creatorul unui nou gen muzical în America Latină, „Nueva Tangoˮ, o muzică la graniţa între folclorul argentinian, muzica clasică şi jazz. Ceea ce îi uneşte sunt Anotimpurile, compoziţia originală scrisă de Vivaldi în 1721, un grup de patru concerte pentru vioară, orchestră de coarde şi continuo, şi reluată de Piazzolla în 1965, în Estaciones Porteñas - Anotimpurile din Buneos Aires.
Despre artiști:
Născut în 1973, César Álvarez este considerat în prezent de criticii internaționali drept una dintre cele mai puternice valori ale dirijării orchestrale. Inițial a  fost format la Conservatorul de Muzică din Oviedo (Spania), pentru a-și continua apoi studiile de dirijat la Madrid, cu Maestrul Benito Lauret unde a primit o intensă formare  umană și muzicală. Ulterior s-a mutat la Moscova pentru a studia dirijarea  muzicii de Operă și muzicii Simfonice la Conservatorul de Stat Ceaikovski din Moscova alături de prestigiosul maestru Dmitri Kitaienko.
César Álvarez este invitat să lucreze cu unele dintre cele mai importante orchestre din lume precum Orchestra Națională Rusă, Orchestra Simfonică a Teatrului Mariinsky, Orchestra Simfonică de Stat Lituaniană, Orchestra Simfonică Vanderbilt(SUA), Orchestra Simfonică a Televiziunii Radio Spaniole, Orchestra Simfonică Entre Rios (Argentina) , Orchestra de Cameră Musica Viva, Orchestra Filarmonică Novosibirsk, Orchestra Filarmonie Oviedo, Orchestra Simfonică Națională din Tatarstan, Orchestra Filarmonică din Málaga, Orchestra Simfonică a Regiunii Murcia, Orchestra Simfonică Principado de Asturias, Orchestra Simfonică Radio și Televiziune Albaneză, Orchestra Simfonică Brno (Republica Cehă) și multe altele.
Maestrul a împărțit scena cu unii dintre cei mai buni muzicieni mondiali precum  DenisMatsuev (pian), Ekaterina Mechetina(pian), AlexeiBruni (vioară),ArturKaganovski(vioară), NikolayPetrov (pian), AlexanderRudin (violoncel), AlenaBaeva (vioară), AinhoaArteta (soprană), Marc Grauwels (flaut), ViktorTretyakov (vioară), Liana Isakadze (vioară), Nino Machaitze (soprană), Valentina Lisitsa (pian), Gregory Kunde(tenor) etc.
César Alvarez realizează turnee în fiecare sezon în multe țări, precum Republica Populară Chineză, SUA, Rusia sau America de Sud. În plus pe lângă programul încărcat de concerte, și-a dedicat o parte din timpul său, predării, servind ca profesor de dirijat orchestral la Conservatorul de Stat din Murcia și ca profesor invitat la Universitatea Vanderbilt (Tennessee, SUA). La vârsta de 28 de ani, în 2001, în competiție și ca alegere unanimă a tuturor muzicienilor, a fost numit dirijor principal al Orchestrei Filarmonice Tomsk (Rusia), unde a fost dirijor principal până în 2011 și numit după, Dirijor Onorific. De asemenea, a fost dirijor principal și director artistic al Orchestrei Simfonice de Stat din Murcia (Spania) din 1997 până în 2006.
César Álvarez a fost selectat pentru a reprezenta muzica simfonică rusă în cadrul Anului Dual Rusia-Spania sărbătorit pe tot parcursul anului 2011. Concertul comemorativ a avut loc la Madrid (Teatro Monumental) în septembrie 2011, cu Orchestra Simfonică al Radio-Televiziunii cu Concertul numărul 2 pentru vioară de S. Prokofiev (premiera acestui concert a fost la Madrid în 1935) și în prezența stră-strănepotului lui S. Prokofiev.César Álvarez are o lungă și fructuoasă relație artistică și personală cu compozitorul de film Edward Artemiev, conducând în calitate de Director Muzical în multe dintre proiectele sale.
Artur Kaganovskiy, violinist
Recunoscut pentru bogăția sunetului, tehnica remarcabilă și muzicalitatea excepțională, violonistul de origine rusă, ArturKaganovskiy, născut în 1986  a fost descoperit la vârsta de șase ani la Moscva  și îndrumat către New York, de către renumitul violonist Isaac Stern. 
Absolvent al Juilliard School din New York, este premiat la numeroase concursuri și burse, printre care menționăm premiul întâi al concursului internațional de vioară Waldo de Mayo, bursa Fritz Kreisler și Joseph Fuchs de la Juilliard School. 
Artur Kaganovskiy a debutat la Carnegie Hall, la sala Stern Auditorium în 2007, cu dirijorul David Gilbert și membri ai Filarmonicii din New York. De atunci a concertat peste tot în Europa, America de Nord și de Sud și China, colaborând cu orchestre ca și Napa Valley SymphonyBilbao Symphony Orchestra, Orchestra Simfonică Națională a Ukrainei, Filarmonica Națională Sârbă, Filarmonica Transilvania, Orchestra de Cameră a Moldovei, și orchestra Salzburg Chamber Soloists.
A colaborat cu artiști de renume mondială, precum James Newton Howard, Itzhak PerlmannPinchas ZukermanShlomo MintzGrigory KalinovskyZachar BronJoseph Silverstein și Michael Tree.
Înregistrările sale pentru concertele pentru vioară Brahms și Ceaikovski, înregistrate cu Orchestra Națională din Ucraina au fost lansate de Centaur Records în 2018, sub aceeași etichetă cu albumul Schubert Sonatinas pentru vioară și pian cu pianistul Attila Székely.
Printre concertele lui recente putem să menționăm interpretarea pieselor pentru vioară solo si orchestră, compuse de James Newton Howard, împreună cu Orchestra Simfonică din Bilbao la Palacio Eskalduna avându-l ca dirijor pe compozitor și un turneu în Spania cu Salzburg Chamber Soloists, interpretând Concertul pentru două viori de J.S. Bach, împreună cu violonistul de renume mondială Schlomo Mintz. În afară de cariera sa extinsă ca solist, a predat cursuri de măiestrie la Fundația IKSEV pentru Arte din Izmir / Turcia; Programul Fundației ESRA / Budapesta, Frost School of Musicla Miami State University / SUA; Universitatea Guadalajara / Mexic. 
În timpul său liber construiește instrumente, folosite de profesioniști.
Artur Kaganovskiy folosește în prezent vioara. „Ex-V. Pikayzen" construită în anul 1720 de Carlo Antonio Testore.
* * *
Concertul următor:
Joi, 21 ianuarie 2021, ora 19, sala de concerte „Enescu-Bartók"
2020 január 21, csütörtök, 19 óra, Enescu-Bartók hangversenyterem
 
CONCERT SIMFONIC / SZIMFONIKUS HANGVERSENY
J.Brahms - Concert în Re major pentru vioară și orchestră
J.Brahms - Dans maghiar - nr. 1,2,3,4,5.
Dirijor / Vezényel: Romeo Rîmbu
Solist / Szólista: Remus Rîmbu - violin / hegedű

Trimite email
duminică, 21 decembrie 2025 la 01:46:45 Ora standard a Europei de Est