Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

MOȘTENIREA NOROCULUI, de Thanasis Papathanasiou și Mihalis Reppas

Astăzi, de Ziua lui Mihai Eminescu, o premieră la Teatrul ,,Regina Maria” din Oradea

MOȘTENIREA NOROCULUI, de Thanasis Papathanasiou și Mihalis Reppas

Traducerea: Athena Demetriad; în distribuție: Vaso - Ioana Dragoș Gajdó, Veska - Mirela Niță Lupu, Roy - Gabriela Codrea, Geny - Adela Lazăr, Panaiotis - Sebastian Lupu, Hristos - Sorin Ionescu; scenografia: Daniel Divrician; regia artistică: Radu Nichifor

THANASIS PAPATHANASIOU ȘI MICHALIS REPPAS
Biografie
Thanasis Papathanasiou s-a născut în Orestiada, Grecia. A studiat Științe Politice la Universitatea Panteion din Atena, dar a urmat și cursurile Școlii Elene de Cinema și Televiziune Stavrakos.
Michalis Reppas s-a născut în Loutraki Korinthias. A studiat matematică la Universitatea Atena și a absolvit Școala de Dramă a Teatrului Național. În timp ce își construia o carieră de actor, a urmat și studiile Școlii Elenice de Cinema și Televiziune Stavrakos.
Colaborarea artistică a celor doi a început în 1987 și nu s-a limitat pe parcursul anilor doar la dramaturgie. Au regizat proiecte pentru teatru, film și televiziune, au tradus și adaptat piese pentru diferite companii de teatru din Atena și au colaborat cu artiști consacrați pentru crearea unor musical-uri.
În ceea ce privește creația literară, au scris unele dintre cele mai apreciate comedii ale teatrului grec modern, precum Moștenirea Norocului (1996), Cuscrii din Tirana (2008), Babies Are Brought by the Stork/Bebelușii sunt aduși de barză (tr.a.; 2002), Raus (2010) și Ladies' Night/ Seara doamnelor (tr.a.; 2012).
Au primit premiul Karolos Kuhn pentru cea mai amară comedie pe care au scris-o împreună, și anume Evros Across from US (1999).
Trăsături estetice
Marca stilistică care caracterizează operele celor doi autori este comedia, în structurile căreia se îmbină farsa, satira, critica socială și drama existențială. Urmărind pașii dramaturgiei grecești din anii ʼ60 până în prezent, ei au surprins într-un mod tulburător, și totuși plin de umor, patogeneza familiei grecești, și prin extensie, societatea elenă, concentrându-se pe omul grec modern, care caută cu orice mijloc să parvină.
Un alt motiv recurent în opera lor este cel al străinului. Începând cu anul 1990, Grecia se confruntă cu un val de imigranți din fostele țări ale Blocului de Est, iar noțiunea de străin dobândește treptat conotații negative. Imigranții aduc cu ei, pe lângă sărăcie și nevoia de supraviețuire, o cultură nouă și nefamiliară, pentru care societatea elenă nu este deloc pregătită.
Piesa de teatru Moștenirea norocului se înscrie în estetica predominantă a operelor celor doi dramaturgi: o comedie în care hazul te captivează total, dar demască un fond cu adevărat tragic. O familie ce încearcă să păstreze aparențele normalității, este de fapt dezbinată de rivalitate și interese. Ruptura nucleului familial nu afectează doar la nivel relațional, ea pătrunde până la esența ființei și alterează însăși umanitatea.
În sânul familiei, deja disfuncțională, se furișează o infirmieră bulgară, care la prima vedere pare sfioasă. Atrage simpatia prin comicul de limbaj și compasiunea prin situația socială nefavorabilă. Însă, se dovedește a fi, de fapt, un membru important al familiei, ce emite pretenții la avere după moartea bătrânului. Pe deasupra, norul obscur care începe să o împresoare este îngreunat de un secret incomod din trecutul ei...
Tabloul critic este complet: umanitatea este sfâșiată de dorințe ilicite, oamenii nu mai au bariere morale, discriminarea și minciuna contribuie la decăderea lumii, dar totul creat abil pe principiile comediei.
SINOPSIS
Doi frați revin în casa părintească pentru a-i fi tatălui lor alături pe patul de suferință. Sub presiunea probabilității morții acestuia, ies la suprafață adevăruri și interese care până atunci nu au fost rostite. De aici pornește un tăvălug de situații care scapă de sub control.
Relația dintre frați devine și mai tensionată decât era, soțiile acestora își demască fățiș antipatiile, vecina este mult prea implicată în problemele familiei, iar surpriza cea mai mare și declanșatoare devine... infirmiera bulgară pe care au angajat-o să aibă grijă de tatăl lor. Un singur lucru e sigur. Toți urmăresc același țel: moștenirea care să le asigure o viață mai bună, pentru care sunt capabili să ajungă până la... crimă.
O comedie neagră contemporană năucitoare, în care umorul capătă nuanțe întunecate, fără a-și pierde nicio secundă din haz.
REGIZOR - Radu Nichifor
Regizor de teatru și director artistic al Teatrului Dramatic „Fani Tadini" din Galați începând cu anul 2017, Radu Nichifor se întoarce la Oradea cu un proiect cuprinzător și surprinzător: comedia neagră grecească Moștenirea norocului, după ce a regizat pe aceeași scenă trei spectacole notabile pentru repertoriul teatrului orădean: Dom Juan (Molière; 2002), Jocul de-a vacanța (Mihail Sebastian; 2004) și 8 femei (Robert Thomas; 2014).
Licențiat în arte la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale", specializarea regie de teatru, debutează la Teatrul de Comedie din București cu spectacolul Patru pe o canapea și valetul, de Marc Camoletti în 2002. De atunci, până în prezent, semnează regia a numeroase spectacole din registre diverse, oferind expresie scenică atât unor texte clasice, cât și contemporane, care au notat în biografia sa artistică titluri precum: Omul din subterană, de F.M. Dostoievski, Angajare de clovn, de Matei Vișniec, Sexual Perversity in Chicago, de David Mamet, Gaițele, de Alexandru Kirițescu, Dama cu camelii, de Alexandre Dumas-fiul, Cursa de soareci, de Agatha Christie etc.
În anul 2004 a câștigat premiul „Ghorghy Harag" pentru exprimarea prin arta actorului, cu spectacolul Marina, de Valeria Moretti, la Festivalul „Capul de regizor" din Buzău.
Paralel cu activitatea regizorală, de-a lungul carierei sale a contribuit la dezvoltarea teatrului românesc și din poziția de director. Astfel, în perioada 2007-2010 a fost director artistic adjunct la Teatrul „Maria Filotti" din Brăila, pe vremea aceea unul dintre cei mai tineri directori de teatru autohtoni, în 2013 - director interimar general la același teatru, iar din 2017 până în prezent, așa cum am menționat mai devreme, este director artistic la Teatrul Dramatic „Fani Tardini" din Galați.
Indiferent de poziția din care a luat parte la fenomenul teatral românesc, a reușit să aducă un plus de valoare și suntem onorați că încă o creație semnată Radu Nichifor va încânta publicul orădean.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:09:32 Ora standard a Europei de Est