Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O premieră și un regal, sub bagheta maestrului George Emil Crăsnaru

Miercuri, la sala Filarmonicii de Stat din Oradea,

O premieră și un regal, sub bagheta maestrului George Emil Crăsnaru

Miercuri seara (18 martie 2009), în sala "Enescu-Bartok" a Filarmonicii de Stat din Oradea, iubitorii muzicii clasice au avut parte de un concert de excepție și de o surpriză la fel de plăcută, cunoscându-l pe bas-baritonul George Emil Crăsnaru, profesor de canto la Facultatea de Muzică "Robert Schumann" din Dusseldorf – Germania.

 Curs de master class - o premieră
 Facultatea de Muzică a Universității din Oradea (decan – prof. univ. dr. Agneta Marcu) și Asociația Culturală "Opera per Sempre" (președinte, Horia Ballint) au organizat, în premieră, în Oradea, în perioada 10-18 martie, un curs de master class ținut de bas-baritonului George Emil Crăsnaru, profesor de canto la Facultatea de Muzică din Dusseldorf (Germania). La finalul cursului, maestrul și-a scos masteranzii pe scenă, cu un program de opere de Mozart, Puccini, Bizet, Verdi, Mascagni, Donizetti …și Gounod, arii cunoscute în care fiecare și-a etalat valoarea, căutând să impresioneze și să cucerească auditoriul și mai cu seamă pe maestrul Crăsnaru, care trăia momentul la intensitate maximă, gesticulând mai în ascuns. Din când în când, fața i se lumina asemeni unui dirijor încântat de instrumentiștii care răspund exact la îndemnurile baghetei sale.
 "În opt zile, nu se poate forma un cântăreț, dar sper că am reușit să înnod ceva și să le inoculez virusul care să-i stimuleze să iubească muzica. Am întâlnit elemente foarte bune, tineri și foarte tineri, cel mai "bătrân" are 31 de ani, precum și doi profesori valoroși (Florina și Florin Mariș Hinsu – n.n.). Mi-aș dori să aveți aici la Oradea un teatru liric pentru că aveți forțe. Eu vă strâng pumnii. Vreau să mulțumesc decanatului și să-l asigur că voi fi mereu alături de acești tineri", ne-a declarat maestrul George Emil Crăsnaru.
 De la Flautul fermecat la Rigoletto-Quartetto
 Preț de mai bine de două ore, i-am ascultat pe Luiza Fatyol (în aria Paminei din opera Flautul fermecat, precum și în aria Adinei – Dell crudele Isotta din L elisir d more), Corina Știru (în aria Dalilei din opera Samson și Dalila), Diana Diță (în aria O moi babbino caro din opera Gianni Schicchi), Alexandra Petric (în aria Carmen L amour est une oiseau rebelle din opera Carmen, și în aria Carmen - Seguidilla), asist. univ. Florin Mariș Hinsu (în aria contelui Almaviva din opera Le nozze di Figaro, precum și în aria lui Valentin – Avant de quitter ces lieux din opera Faust), lect. univ. dr. Florina Hinsu Mariș (în aria Santuzzei, Voi lo sapete din opera Cavalleria Rusticana, precum și în aria Floriei Tosca – Vissi d arte din opera Tosca) și Cesar Sanchez (în aria lui Cavaradosi - Recondita armonia din opera Tosca, precum și în aria lui Cavaradosi – E lucevan le stelle din opera Tosca); i-au admirat apoi pe Luiza și Cesar, pe Luiza și Florin, în duet, iar în final, ne-au bucurat nespus Luiza, Alexandra, Cesar și Florin, cu Verdi - Rigoletto-Quartetto, acompaniați la pian de asist. univ. Antoanela Elena Isaiu.
 Au urmat felicitările, florile și mulțumirile din partea organizatorilor. Doamna decan, prof. univ. dr. Agneta Marcu, a mulțumit maestrului și masteranzilor pentru regalul oferit, asigurându-i că acest curs master class va deveni un eveniment anual și tradițional, maestrul a înmânat diplome cursanților și a promis să revină și să fie mereu alături de acești tineri, iar președintele asociației (Horia Ballint) a împărțit buchete și coșuri cu flori, inclusiv doamnei decan și doamnei Crăsnaru. Momentul festiv a continuat în culise, unde organizatorii, sprijiniți de o altă artistă, Anca Banda, directorul Casei de Cultură "Ioan Ciordaș" din Beiuș și două Florine beiușence, i-au așteptat pe artiști cu un pahar de șampanie și cu bucate tradiționale.
 Bas-baritonul George Emil Crăsnaru
 Nu ar fi drept să încheiem acest reportaj fără să nu vă oferim câteva informații în plus despre personajul central, protagonistul și „vinovatul” fără vină al acestui eveniment, bas-baritonul George Emil Crăsnaru.  
 Considerăm ca potrivită și exactă prezentarea pe care i-a făcut-o profesorului de canto George Emil Crăsnaru Horia Ballint, președintele  Asociației Culturale "Opera per Sempre".
 “Conform Dicționarului explicativ al limbii române, termenul maestru este definit ca fiind o persoană renumită prin pricepere, experiență și talent, înzestrată cu bogate cunoștințe într-un domeniu de activitate, reprezentant ilustru al unei profesiuni intelectuale. Îmi permit să adaug acestei definiții, ușor aride, alte câteva elemente, precum: profesionalism, pasiune, respect pentru cei din jur, modestie, omenie, un desăvârșit gust artistic, toate aceste elemente conturând imaginea marelui maestru al scenelor lirice și pedagogiei muzicale care este George Emil Crăsnaru.
 Despre artistul liric George Emil Crăsnaru, cuvintele de laudacio sunt insuficiente, bas-baritonul de o forță copleșitoare este posesorul unei voci excepționale, cu un ambitus imens, muzicalitate, inteligență, respectul partiturii, abilități scenice excepționale. Sunt doar câteva dintre calitățile sale care l-au impus pe marile scene lirice ale lumii. A realizat peste 120 de roluri, paleta interpretativă întinzându-se de la repertoriul pre-clasic până la cel contemporan. Maestrul George Emil Crăsnaru este primul bas român care a cântat pe prima scenă a lumii, la  grandiosul teatru "Scala" din Milano, unde a cântat în opera "Don Carlos" de Verdi, interpretând rolurile Marele Închizitor și Călugărul, sub bagheta lui Fraco Zeffirelli. Tot la "Scala" l-a interpretat pe Doctor Faust din "Îngerul de foc", de Prokofiev. A concertat la: Londra, Amsterdam, Lisabona, Praga,  Montreal, Toronto, în Bulgaria, Rusia, Polonia, Ungaria, Suedia, Austria, Franța, Italia, Portugalia, Spania, Finlanda, China, Argentina, Peru, Chile, Ecuador, Coreea, Venezuela și Japonia…
 Din 1994, maestrul Crăsnaru a primit titlul de profesor și predă canto la Facultatea de Muzică "Robert Schumann" din Dusseldorf", a mai spus Horia Ballint.
(Radu NEMEȘ & Ovidiu DAN)
P.S. Pentru maui multe poze, accesați Galeria foto: O premieră și un regal, sub bagheta maestrului George Emil Crăsnaru. 

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:00 Ora standard a Europei de Est