Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Premiul I și premiul II pentru elevii români și maghiari din Salonta

Concursul transfrontalier „Natură fără frontiere

Premiul I și premiul II pentru elevii români și maghiari din Salonta

Asociația pentru Protecția Păsărilor și a Naturii „Grupul Milvus", organizație neguvernamentală dedicată protecţiei păsărilor şi a naturii, care activează în domeniul conservării, educației, cercetării şi consultanței cu scopul de a schimba România într-un loc mai bun pentru păsări, natură şi oameni, a premiat recent elevii și dascălii lor din Bihor care au participat, pe echipe, la cel mai provocator concurs despre misterioasa dropie de câmpie din zona transfrontalieră Salonta - Békésși valorile naturale care o înconjoară.

La termenul limită din 15.11.2019 s-au înscris în Concursul „Natură fără frontiere" 552 de copii din Bihor, adică 184 de echipe aflate sub îndrumarea a 65 de învățători și profesori. Asociația „Grupul Milvus", amfitrionii competiției, au avut aplicanți din mai multe localități bihorene: Salonta, Oradea, Livada de Bihor, Cefa și Sântandrei. Concursul desfășurat timp de un an s-a adresat în special elevilor care trăiesc în zone ce fac parte din arii protejate „Natura 2000" sau din vecinătatea acestora. Scopul acestei inedite competiții-maraton a fost acela de a-i familiariza pe copii cu valorile naturale locale și de a le insufla importanța prețuirii și protejării lor.
Proiectul „Conservarea, protejarea și promovarea valorilor naturale din zona transfrontalieră Salonta - Békéscsaba, ROHU-14 - The Nature Corner - INTERREG România-Ungaria" reprezintă temelia acestui concurs școlar și are ca scop creșterea stării de conservare a patrimoniului natural local și promovarea valorilor naturale într-un mod integrat. Cooperarea dintre municipalitățile Salonta (România), respectiv Békés (Ungaria) și organizațiile neguvernamentale „Milvus Transilvania Vest" (România) și Körösök Völgye Natúrpark (Ungaria) reprezintă motorul acestui proiect transfrontalier ale cărui principale activități vizează conservarea naturii, turismul, educația și conștientizarea tinerei generații.
După un an și trei etape de concurs, Marea finală a acestei competiții a strâns laolaltă 125 de elevi bihoreni care s-au implicat trup și suflet într-o competiție educativă inedită, unde au descoperit misterele supraviețuirii dropiei de câmpie în habitatul naturii înconjurătoare. Concursul „Natură fără frontiere" s-a adresat elevilor din clasele primare și gimnaziale din județul Bihor.
Organizatorii s-au adaptat restricțiilor impuse de pandemia declanșată de virusul SARS-CoV-2 (Covid-19) și au extins termenele limită ale etapelor competiționale. Grupați în echipe formate din câte trei elevi, aceștia au avut ocazia să-și dezvolte gândirea logică, imaginația, creativitatea, spiritul de echipă, au rezolvat exerciții practice, au scris compuneri, anunțuri matrimoniale pentru căutarea unui dropioi, au realizat ilustrații, acțiuni ecologice complexe și au jucat diverse roluri într-o piesă de teatru filmată (un dropioi în timpul unui ritual de curtare sau al unui judecător, avocat sau inculpat în cadrul unui tribunal ecologic).
Astfel, în etapa I a concursului au fost 552 de elevi înscriși la secția română și maghiară (184 de echipe), sub îndrumarea a 65 de învățători și profesori. Au terminat prima rundă 176 de echipe, respectiv 528 de școlari din Salonta, Oradea, Livada de Bihor, Cefa și Sântandrei. În etapa a II-a au rămas în competiție 258 de elevi (86 de echipe de la secțiile română și maghiară) care au rezolvat sarcinile acestei runde și s-au calificat pentru etapa a III-a - Marea finală, astfel: 125 de elevi (24 de echipe la secția română și 20 la secția maghiară). Cu toții au finalizat această etapă, pentru care punctajul a fost acordat de un juriu format din cinci specialiști: un pedagog, un specialist în comunicare, un reprezentant din partea Primăriei Salonta, un biolog și un profesor universitar.
Potrivit clasamentului final publicat pe pagina dropia.eu (https://www.dropia.eu/articles/natura-fara-frontiere-rezultatele-concursului), locul I (premiul I) la secțiunea română, clasele V-VIII a fost ocupat de echipa „Țipar" a Colegiului Național „Teodor Neș" din Salonta, antrenată de profesoara de biologie Monica Zaha și formată din elevii Petrache Andrei Ovidiu (lider), Lațco Andrei și Țifra Luca. De remarcat este faptul că în etapa finală a concurat și a câștigat premiul I doar elevul Petrache Andrei Ovidiu (86,86 puncte totale), susținut de prof. Monica Zaha. Tot la secțiunea română, clasele V-VIII, printre finaliști s-a numărat și echipa „Iris" (59,52 puncte) a Colegiului Național „Teodor Neș" din Salonta, antrenată de profesoara de biologie Monica Zaha.
La „Secțiunea maghiară clasele III-IV", locul II și premiul II al concursului au fost adjudecate de „Arany János" Elméleti Líceum, Nagyszalonta, echipa „Tudásszakértők" (cu 84,23 puncte), iar locul IV a fost adjudecat de „Arany János" Elméleti Líceum, Nagyszalonta, echipa „Fürge ürgék" (cu un total de 78,39 puncte).
„Secțiunea maghiară de gimnaziu V-VIII" a adus orașului Salonta nu mai puțin de cinci finaliști, astfel: locul 6 -„Arany János" Elméleti Líceum, Nagyszalonta, echipa „Rókák" (69,26 puncte); locul 7 - „Arany János" Elméleti Líceum, Nagyszalonta, echipa „Szimbiotársak" (68,73 puncte); locul 8 - „Arany János" Elméleti Líceum, Nagyszalonta, echipa „Ökocsapat" (68,66 puncte); locul 13 - „Arany János" Elméleti Líceum, Nagyszalonta, echipa „Csőrösök" (60,64 puncte) și locul 15 - „Arany János" Elméleti Líceum, Nagyszalonta, echipa „Mentsük meg a túzokot" (54,57 puncte).
Toți finaliștii primesc cadouri în obiecte, reprezentând promovarea activităților „Grupului MILVUS - Natura 2000", iar câștigătorii premiilor I, II și III primesc diplome de merit și cadouri în echipament specific activităților ecologice. Toate localitățile implicate, școlile participante, profesorii-antrenori și elevii finaliști primesc diplome speciale în cadrul Proiectului „Conservarea, protejarea și promovarea valorilor naturale din zona transfrontalieră Salonta - Békéscsaba, ROHU-14 - The Nature Corner - INTERREG România-Ungaria".
Sorin Petrache
În foto: elevul Petrache Andrei Ovidiu (premiul I) și prof. Monica Zaha

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:55:22 Ora standard a Europei de Est