Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Se lucrează la parcarea subterană de tip park and ride din zona Catedralei Episcopale Ortodoxe

În Piața Emanuil Gojdu

Se lucrează la parcarea subterană de tip park and ride din zona Catedralei Episcopale Ortodoxe

Lucrările de construcție a parcării subterane de tip park and ride din Piața Emanuil Gojdu, din zona Catedralei Episcopale Ortodoxe, au început cu organizarea șantierului, respectiv împrejmuirea zonei de lucru, identificarea în teren a traseului exact al rețelelor de utilități prin sondaje, stabilirea împreună cu deținătorii utilităților a noilor trasee, dar și stabilirea relațiilor de circulație cu proprietarii din imobilele învecinate.

Având în vedere că lucrările se află în imediata vecinătate a Cetății Oradea, monument istoric, întregul amplasament este sub supraveghere arheologică.
Totodată, în vederea asigurării circulației pietonale pentru rezidenții din zonă, dar și pentru cei care tranzitează zona s-au pus mai multe indicatoare de orientare pentru străzile adiacente, inclusiv traseul spre Cetatea Oradea.
După rezolvarea tuturor aspectelor care țin de organizarea propriu-zisă a șantierului s-au început excavațiile din zona nordică și nord-estică, decopertarea zonei placate cu beton și relocarea rețelelor de utilități. Excavațiile vor continua până la cota de fundare, după care vor începe lucrările la structura parcării subterane.
Durata de execuție a lucrărilor este de 12 luni, parcarea urmând să fie dată în folosinţă de 1 decembrie, cu condiţia ca, dată fiind apropierea de Cetatea Oradea, care este monument istoric, să nu fie întâlnite unele obstacole care să întârzie realizarea acestui proiect.
„Toți cei care vor utiliza această parcare vor putea, pe baza tichetului de intrare, să circule gratuit în aceea zi cu toate mijloacele de transport în comun, pentru că parcarea va fi operată în comun cu Oradea Transport Local. Amplasamentul parcării a fost stabilit în această zonă, pentru că  se află în apropierea liniilor de tramvai, iar axa de circulație de intrare în Oradea dinspre Cluj este una dintre cele mai aglomerate axe de circulație, aproximativ 20  de mii de mașini intrând zilnic în municipiul nostru dinspre Cluj", a precizat primarul Florin Birta.
Contractul de execuție pentru realizarea acestei parcări a fost semnat la mijlocul lunii noiembrie, executantul lucrării fiind asocierea Erbașu SA - Simbac SA. Valoarea lucrării este de 24.389.235,11  lei fără TVA.
Obiectivul principal al acestei investiții este realizarea unui parcări subterane de tip park and ride cu un singur nivel, având regim de înălțime demisol. Capacitatea totală a parcării va fi de 277 de autovehicule, dintre care 9 locuri pentru motociclete. De asemenea, 6 locuri vor fi rezervate pentru persoane cu handicap, iar alte 6 locuri pentru mașini electrice. Aria desfășurată totală a parcării este de 6.456,95 mp.
Parcarea va avea două accese rutiere, cu câte două benzi de intrare-ieșire, ambele dinspre șanțul Cetății Oradea. Clădirea va cuprinde 4 accese pietonale, atât la parter cât și la demisol, fiecare cuprinzând o scară închisă și câte un ascensor de 8 persoane. De asemenea, în zona de acces au fost prevăzute și cabină portar/informații, stații de încărcare pentru mașini electrice, grupuri sanitare și spații tehnice.
Partea de parcaj va fi prevăzută și cu un sistem de semnalizare pentru circulație, respectiv indicatoare de circulație și o serie de marcaje prin afişaj electronic.
La suprafață se va amenaja o piațetă, parte a viitoarei zone pietonale din Piața Emanuil Gojdu, ce va deveni funcțională odată cu finalizarea pasajelor subterane.
Amenajarea la suprafață presupune dalaj din piatră, mobilier urban (băncuțe, pergolă, stâlpi de iluminat) și plantări de arbuști și arbori, preponderent din specia coniferelor și foioaselor. Vor fi plantați în totalitate 63 de arbori, 638 de arbuști, un gard viu din 225 de conifere care delimitează traseele pietonale, 196 plante cățărătoare pentru pergole și 2.825 de plante perene.
Realizarea parcării este asigurată în totalitate din fondurile administrației locale. (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:18:43 Ora standard a Europei de Est