Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Anul cu cele mai multe realizări pentru Direcția Tehnică a Primăriei Oradea

2020,

Anul cu cele mai multe realizări pentru Direcția Tehnică a Primăriei Oradea

Directorul executiv al Direcției Tehnice din Primăria Oradea, Mircea Ghitea, împreună cu directorii adjuncți Aurelia Țenț și Emil Bențan, au susținut marți, 26 ianuarie 2021, o conferință de presă în care au prezentat bilanțul de activitate a Direcției Tehnice pe anul 2020, dar și propunerile de investiţii prevăzute pentru acest an.

La conferința de presă a participat și viceprimarul Marcel Dragoș, care în deschiderea conferinței de presă a evidențiat succint activitatea Direcției Tehnice, menționând că această direcție are rezultate vizibile în tot municipiul: „Direcția Tehnică este una dintre cele mai importante direcții din cadrul Primăriei municipiului Oradea. Activitatea acesteia și rezultatele ei sunt vizibile imediat în viața de zi cu zi a orădenilor, fiind una dintre direcțiile prin care se derulează activitățile cele mai grele ale municipiului Oradea. Cele mai grele, pentru că are ca activități principale lucrări de reparații, de modernizare a tot ce înseamnă străzi, drumuri, poduri, se ocupă de urmărirea și gestionarea salubrizării stradale sau de modul în care se realizează colectarea deșeurilor în municipiul nostru, precum și o serie de activități de întreținere, de modul în care se efectuează plantările sau lucrările de spații verzi în orașul nostru", a spus viceprimarul Dragoș.
Directorul Direcției Tehnice, Mircea Ghitea, a prezentat situația lucrărilor de întreținere, reparații, amenajări străzi, poduri și trafic rutier din municipiu, precum și celelalte activități ale direcției.
Conform spuselor directorului, activitatea de bază a Direcției Tehnice constă în lucrările de întreținere, reparații, amenajări străzi, poduri și trafic rutier din municipiu precum și lucrările de investiții aferente acestui patrimoniu. La finalul anului trecut, în municipiul Oradea, dintr-un număr de 932 străzi în lungime totală de cca 470.43 km, 657 străzi în lungime de cca 336,24 km sunt modernizate integral sau pe tronsoane de stradă, iar 275 străzi în lungime de cca 134,19 km sunt nemodernizate sau nu sunt modernizate pe întreaga lungime a străzii.
Printre altele, în anul 2020, în cadrul lucrărilor de întreținere și reparații străzi modernizate au fost realizate lucrări pe arterele importante ale municipiului: B-dul Dacia, Ștefan cel Mare, Matei Corvin, Decebal etc., precum și pe alte străzi: Aleea Rogerius, Moldovei, Tr. Lalescu etc. Au fost realizate lucrări de plombări și covorașe pe un număr de aproximativ 291 de străzi, utilizându-se o cantitate de peste 2.500 de tone de asfalt aferent suprafeței de aproximativ 21.856 mp.
Pe lângă lucrările de întreținere a străzilor, Direcția Tehnică a desfășurat și activități legate de semnalizarea rutieră, precum întreținerea semafoarelor, executarea marcajelor rutiere, întreținerea indicatoarelor și montarea unor stâlpișori metalici de protecție, panouri reflectorizante, oglinzi rutiere etc.
În ceea ce privește lucrările pe străzile nemodernizate, în anul 2020 au fost executate lucrări de întreținere și reparații pe 190 de străzi nemodernizate. Pentru aceste lucrări au fost utilizate peste 13 mii de tone de piatră spartă și 496 mc de balast, intervenindu-se pe o suprafață de 336.160 mp.
Lucrări de investiții finalizate în anul 2020
În ceea ce privește lucrările de investiții, conform raportului prezentat de către reprezentanții Direcției Tehnice, anul trecut cele mai importante lucrări finalizate au fost următoarele:
  1. Drum de legătură între str. Suișului și Calea Bihorului;
  2. Reabilitare Calea Bihorului tronsonul cuprins între Pod T. Neș - intersecția drum de legătură între str. Suișului - Calea Bihorului; aici au fost amenajate și parcări, în total 22 locuri;
  3. Construire tronson str. Ștefan Octavian Iosif între str. Chimiei și str. Oneștilor 
  4. Modernizare străzi precum: Balogh Istvan, Coriolan Hora, Piața Bobâlnei, Arabilor, Ioan Bușiția, Thomas Mann, Ion Irimescu, George Bota, Ion Mincu, Aurora, Cărăbușului etc.;
  5. Căi de acces pietonal la intersecția Piața Unirii cu strada Iuliu Maniu;
  6. Soluție inovativă pentru creare undă verde pentru tramvai Pod Dacia - B-dul Magheru;
  7. Amenajare trotuar strada Republicii, între strada Gheorghe Dima - Bulevardul Magheru, tronson;
  8. Drum de legătură între strada Anghel Saligny și strada Nojoridului; 
  9. Drumuri interioare în parcul industrial Eurobusiness III str. Beothy Odon;
  10. Drum colector Calea Sântandreiului - Calea Aradului;
  11. Amenajare acces pietonal între strada Vasile Alecsandri și strada Independenței;
  12. Drum colector aferent drumului de centură (strada Ogorului) între strada Liviu Borcea și strada Ciheiului;
  13. Au fost amenajate peste 350 de locuri de parcare în diferite zone ale orașului;
  14. Amenajare parc în zona str. Morii;
  15. Coridor verde din str. Barcăului, Coriolan Pop în cartierul Veteranilor precum și coridor verde din str. Aurel Covaci în cartierul Soarelui.
Lucrări în curs de execuție, demarate în anii anteriori
Aceste lucrări vizează atât reabilitarea, modernizarea străzilor, podurilor, cât și amenajarea de alei și parcări, amenajarea de parcuri cu utilitățile  aferente, dar și rețele de utilități. Lucrările demarate în anul 2017, respectiv 2018, care se vor finaliza în acest an sunt următoarele: reabilitare, modernizare străzi, poduri (15 obiective de investiții care sunt în execuție), dintre care cele mai importante sunt  drum colector în zona Piața 100, amenajare intersecție prin pasaj denivelat între drumul de centură și str. Universității, modernizare străzi precum: Cheile Turzii, Dâmboviței, Digului, Piața Tineretului din Velența, Coriolan Pop, Episcop Ioan Alexi etc., precum și amenajarea pistei de alergare în parcul Salca și în zona Barcăului.
Legat de amenajare alei și parcări pentru care lucrările sunt în curs de execuție și care se vor finaliza în acest an, directorul Mircea Ghitea a amintit amenajarea coridorului verde în str. Daliei din cartierul Grigorescu și amenajarea coridorului verde din str. Ion Bogdan, realizarea străzii, de drumuri și alei rutiere și spații de parcare în cartierul Ceyrat, precum și realizarea sistemului de iluminat public în acest cartier.
Investiții noi în 2020
În ceea ce privește lucrările de investiții  noi  previzionate  pentru demarare lucrări și finalizare în anul 2021 sau  continuare în anul 2021 în situația în care va fi aprobată finanțarea, în cadrul bugetului Primăriei Municipiului Oradea pe anul 2021, Primăria Municipiului Oradea prin Direcția Tehnică are în intenție elaborarea de proiecte și execuția lucrărilor aferente altor obiective de investiții.
Mircea Ghitea a enumerat câteva dintre cele mai importante investiții noi prevăzute pentru acest an. Acestea sunt: regenerare urbană - spații verzi, accese rutiere și spații de parcare în perimetrul strada Nufărului-strada Nojoridului-strada Leonardo da Vinci-strada Ciheiului, creșterea mobilității urbane din zona Nufărului - Cantemir, modernizare str. Gheorghe Pituț, str. Ion Pop Reteganul, str. Macului, str. Radu Enescu, str. Nicolae Firu, str. Cireșilor, str. Dimitrie Anghel, str. Viilor, str. Aviatorilor tronson cuprins între Nicolae Bolcaş - Aviatorilor (bretea), str. Luceafărului, str. Trotușului tronson cuprins între str. H Ibsen - str. Veteranilor etc., construire pod peste pârâul Peța, între str. Radu Enescu și str. Trotuşului, respectiv amenajare  spații de parcare, spații verzi în zona str. Islazului, Făgărașului, T. Blajovici.
„Anul 2020 a fost pentru Direcția Tehnică anul cu cel mai mare realizări din istoria sa. Și anume putem consemna ca valoare a lucrărilor realizate a investițiilor 113 milioane de lei, din care lucrări de construcție/montaj 109 milioane lei de lei. Ceea ce reprezintă un coeficient de 3,3 față de anii anteriori, adică de 3 ori mai mult decât în anul 2019, an în care valoarea investițiilor a fost cu 25% mai mare decât în anul 2018", a declarat dl. Ghitea. (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:53 Ora standard a Europei de Est