Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Tineri și vulcanici”

Reviste școlare

„Tineri și vulcanici”

La cele cinci reviste școlare pe care vi le-am prezentat anterior la această rubrică specială („Economiștii”, „Ecouri”, „Clipe și sensuri”, „Lăzăriștii” și „Vășcăuța”), adăugăm astăzi revista Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea, intitulată „Tineri și vulcanici”.

 Pedagogiștii orădeni vin cu o nouă „formulă” de revistă, în întregime color, provocatoare și derutantă (în sensul bun al cuvântului), bogată și variată în conținut. Din multiplele teme abordate, am depistat, totuși, una pe care o considerăm dominantă și esențială: nevoia de modele. În pagina 5, Eliza Vaș (corespondentul nostru special) chiar spune în cadrul rubricii sale permanente – „10 vulcanici pentru Europa”: „Într-o lume în care „criza de modele” este din ce în ce mai accentuată, în cadrul Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea, a luat ființă proiectul „10 vulcanici pentru Europa”, coordonat de prof. Gheorghe Tileagă. Acest proiect își propune prezentarea carierelor de succes ale unor foști absolvenți ai liceului...” În numărul 1, la care ne referim, sunt prezentați Adrian Trifa și Andrei Simuț (în pag. 5 - 6). Subiectul este abordat și în pagina următoare, altfel, de două adolescente (una neliniștită, iar cealaltă...complet liniștită). Articolul cu greutate (din pag. 2), cu care se deschide revista, rememorează un eveniment drag tuturor pedagogiștilor orădeni: vizita în liceu a ambasadorului Spaniei, Juan Pablo Garcia Berdoy, cu ocazia inaugurării secției bilingv-spaniole, înființate la liceul pedagogiștilor orădeni. Rămânând în contestul aceluiași eveniment, Ramona Bogdan a realizat un interviu cu profesorul spaniol Jose Coloma (zis și Pepe), unul dintre cei doi profesori de limbă spaniolă ai liceului (celălalt fiind distinsa profesoară Rodica Pop, cea care se face „vinovată” de înființarea secției bilingv-spaniole). Despre bogata activitate S.N.A.C. desfășurată de voluntarii pedagogiști scrie Bianca Onița (în pag. 9). Eliza a relatat și despre parteneriatul internațional cu Liceul Bourrg-Chevreau din Segre, episodul vizitei orădenilor în Franța. Un sumar al acțiunilor desfășurate în toamna și iarna lui 2008 de către membrii CE din liceu îl găsim în  „fagurele” paginii nr.11. Balul bobocilor – evenimentul nr. 1 al liceenilor -  ocupă următoarele două pagini. Psihologul școlii, Mihaela Levai, răspunde unor întrebări și vorbește despre valoarea modelului în viața noastră. Moș Crăciun și Crăciunul, Regulamentul școlar, biblioteca, Școala viitorului și Școala visurilor (dar și Școala de vis) sunt următoarele subiecte care ne rețin atenția, bine ancorate în realitatea și actualitatea imediată. Semnele toamnei, Model de viață și Leul în iarnă, preced Lecția de viață și modelul în viață – înv. inst. Georgeta Tifor – „cea care va rămâne pentru noi un model de urmat în viață și de care ne vom aminti cu plăcere pe tot parcursul vieții”, scrie eleva Alexandra Felicia Pallade. Ionuț Mihalcea îl ia drept model pe tatăl său (Victor Mihalcea). În două pagini, elevilor clasei a III-a B (îndrumați de înv. inst. Maria Duma) le-au fost publicate un fotoreportaj despre concursul de circulație organizat în Orășelul copiilor și un aritmogrif, intitulat „Familia mea”. Elevii claselor a III-a A (înv. inst. Maria Donca) și a III-a E (înv. inst. Liliana Maghiari) încredințează revistei Gânduri, Dorințe, O seară de poveste, Modelele mele în viață, Anunț important și Modelul ecologic. Despre „regele lecturii” – Andrei Ciobanu – , din clasa I D, scrie înv. inst. Andrei Ionuț. Proiectul educațional internațional „Moștenire culturală și istorică fără granițe” (derulat de elevii claselor conduse de înv. inst. Georgeta Tifor, Aurelia Susan și Maria Duma, în parteneriat cu o școală din Bedeu – Ungaria) este bine prezentat (și ilustrat) de Roxana Faur. De vă place, de nu vă place matematica, Ionuț Pop „doinește” o strașnică Baladă matematicii. Cum a ajuns Andreea Moza la etapa națională a olimpiadei „Științele Pământului” aflați chiar de la ea. Despre curcubeu, anecdote, maxime și cugetări ... din lumea fizicienilor, Craterul de la Betfia, alimentația sănătoasă, cercul de biologie „Sanitarii pricepuți”, cuvinte și expresii celebre despre istorie, semnificația culorilor, ce se mai poartă, pagini și glume în limba franceză, engleză, germană, spaniolă și maghiară, dar și perle... celebre, tot în nr. 1/2009 al revistei „Tineri și vulcanici”. (Ovi DAN)        

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 05:31:51 Ora standard a Europei de Est