Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Vorbim de scăderi de peste 90 la sută

APTOR și-a prezentat raportul de activitate pe anul 2020

,,Vorbim de scăderi de peste 90 la sută

City-managerul Primăriei Oradea, Mihai Jurca împreună cu directorul Asociației pentru promovarea turismului din Oradea și regiune (APTOR), Alexandru Chira au susținut marți, 9 februarie, o conferință de presă în care au prezentat raportul de activitate al APTOR pe anul 2020.

APTOR este organizația de management al destinației realizată în baza unui parteneriat public-privat, între autoritatea locală din Oradea și cei mai importanți actori turistici din Oradea și Băile Felix.
Un an dificil, dar în care s-a reușit atenuarea efectelor crizei
În deschiderea conferinței de presă, city-managerul Mihai Jurca a vorbit despre impactul pandemiei de Covid 19 asupra sectorului turistic: „Anul trecut a avut un impact consistent asupra industriei turistice și asupra activității APTOR. Vorbim de niște cifre destul de dramatice, vorbim de scăderi de peste 90%, în special în zona unităților de cazare, care au fost închise în primăvara anului trecut, de o scădere cu 20% a gradului de ocupare, de o înjumătățire a numărului total de turiști care au ajuns în Oradea. A fost un an dificil, dar care în condițiile date a reușit totuși să atenueze din efectele negative, atât datorită eforturilor făcute de industria turismului, cât și prin măsurile pe care noi le-am întreprins pentru a susține o revigorare, cel puțin pe perioada verii, a fluxurilor turistice".
În acest sens, APTOR a gândit și generat două tipuri de programe: unele adresate turiștilor, iar altele agențiilor de turism, toate având scopul ca orașul să poată să recapete o parte din fluxurile turistice. Obiectivul acestor programe a fost acela de a ajuta industria turismului prin măsuri active, care să genereze flux turistic.
„Cu toate problemele iscate de contextul pandemic, APTOR a reușit organizarea unui eveniment important la finalul verii, este vorba de Festivalul internațional de film Transilvania TIFF, care a avut loc în Cetatea Oradea și care s-a desfășurat cu respectarea tuturor normelor de siguranță", a completat Mihai Jurca.
Pentru că celelalte evenimente din agenda APTOR nu s-au mai putut organiza, echipa APTOR și-a canalizat energia spre realizarea altor proiecte, respectiv refacerea website-ului destinației, visitoradea.com, care a fost refăcut în totalitate, dar și spre realizarea materialelor de prezentare și promovare care au fost adaptate noului brand turistic.
Echipa APTOR, implicată în rezolvarea crizei Covid
Având în vedere că la debutul crizei sanitare, Mihai Jurca, directorul APTOR la acea dată, a fost numit responsabil pentru procedura achiziției de materiale  sanitare din China, activitatea APTOR s-a concentrat apoi și pe asigurarea importului materialelor din China.
Apoi, după trecerea vârfului pandemiei, echipa APTOR s-a concentrat pe una dintre cele mai importante probleme - conectivitate aeriană cu destinațiile externe, identificând oportunitatea acordării unui ajutor de stat pentru industriile grav afectate de pandemie, mai exact pentru relansarea zborurilor internaționale de pe Aeroportul Oradea.
Aprilie - record negativ, august - cea mai apropiată de valorile din 2019
În continuare, directorul APTOR, Alexandru Chira, a prezentat prin mai multe grafice comparative date despre fluxurile turistice din anul 2020, comparativ cu anul precedent, prezentând apoi materialele și campaniile de promovare desfășurate de APTOR, acțiunile de susținere a turismului local și a industriei HORECA, dar și măsurile de sprijin și incentivare pentru agențiile de turism pentru pachetele de tip city break.
Alexandru Chira a făcut o trecere în revistă a evoluției pe luni a anului 2020, de la începutul și până la finalul său: „Anul 2020 a avut un start extrem de bun, cu 31% peste valorile din 2019. Primele semne ale pandemiei le-am simțit începând cu data de 8 februarie, iar rezultatele îngrijorătoare le-am simțit odată cu luna martie, după instalarea stării de urgență. Luna cu record negativ pentru anul trecut a fost luna aprilie, respectiv luna în care mare parte dintre hoteluri și-au închis ușile, alegând să-și salveze cât mai mult din costurile cu utilitățile și să trimită personalul în șomaj tehnic pentru a avea un suport din partea statului. Primele semne de recuperare s-au simțit în luna iunie, iar lunile iulie, august și septembrie putem spune că au fost niște luni bune în contextul dificil al crizei sanitare. Cea mai bună lună a fost luna august, cu o scădere cu doar 28% față de august 2019. Per total, anul 2020 s-a încheiat cu un minus de 48% față de anul 2019. Deși este o cifră îngrijorătoare, trebuie luat în considerare faptul că la nivel de România, procentul de afectare a fost de 60%, iar la nivel european de 70%. Deci, Oradea, cu toate că a fost afectată de pandemie, a reușit să încheie anul cu o cifră mult mai bună comparativ cu situația înregistrată la nivel de ţară sau de Europa".
În ceea ce privește campaniile de promovare a orașului, echipa APTOR s-a axat pe promovarea masivă a mai multor obiective turistice în mediul online, pregătind mai multe clipuri video care au fost lansate pe canalele de social media ale Visit Oradea: Facebook, Instagram, YouTube și Twitter.
Imediat după relaxarea restricțiilor de călătorie, APTOR a organizat un infotrip la Oradea, cu Cezar Dumitru, autorul blogului de călătorie www.imperatortravel.ro, unul dintre cele mai vechi și relevante bloguri de călătorie din România, Oradea fiind prima destinație vizitată de acesta după relaxarea restricțiilor.
Totodată, pentru a susține și amplifica demersul de reluare a zborurilor directe pe ruta Oradea - București cu operatorul Blue Air, pentru a crește fluxurile turistice din Capitală, precum și pentru a promova Oradea ca destinație de city-break sigură și ofertantă în contextual pandemiei, în perioada august-septembrie, Visit Oradea în parteneriat cu Radio Zu au organizat o campanie radio națională care a constat în promovarea unui concurs cu premii pe radio, o dată pe săptămână, timp de patru săptămâni. Premiile oferite celor patru câștigători au constat în câte un city-break la Oradea.
Deschiderea primei academii în domeniul ospitalității din țară
Tot anul trecut, Primăria Oradea și Winsedswiss Education Group (WEG) au luat inițiativa deschiderii primei academii în domeniul ospitalității din țară, sub denumirea „Oradea Hospitality Management Academy (OHMA)", care  organizează deja cursuri sub licența École hôtelière de Lausanne / WEG.
Începând din toamna acestui an, tinerii interesați să își dezvolte o carieră în industria ospitalității urmează, în cadrul OHMA, și în spațiul pus la dispoziție de Colegiul Economic „Partenie Cosma", cursurile programului VET by EHL/WEG, la sfârșitul căruia vor obține diplome de absolvire certificate sub licența École hôtelière de Lausanne (EHL), cea mai prestigioasă instituție de învățământ în domeniul ospitalității din lume.
VET (Vocational Education & Training) by EHL este un program destinat tinerilor interesați de o calificare în domeniul ospitalității, bazat pe modelul cadrului de competență elvețian.
Un alt aspect foarte important concretizat în anul 2020 a fost demararea procesului de atestare balneară a unui areal din municipiul Oradea. Dosarul a fost avizat deja de Ministerul Sănătății, iar în acest moment așteaptă și avizarea interministerială, după care va fi promulgat printr-o Hotărâre de Guvern.
De menționat că Oradea s-a aflat în anul 2020 pe lista celor mai sigure destinații.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:15:48 Ora standard a Europei de Est