Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O întrebare adresată atât ministrului Educației, cât și ministrului Finanțelor

Senatorul Adrian Hatos

O întrebare adresată atât ministrului Educației, cât și ministrului Finanțelor

Miercuri,10 februarie 2021, senatorul Adrian Hatos a adresat o întrebare atât ministrului Educației, domnul Sorin-Mihai Cîmpeanu, cât și ministrului Finanțelor, domnul Alexandru Nazare, privind creșterea cuantumului burselor acordate studenților bursieri ai statului român - etnici români din ţările învecinate, etnici români cu domiciliul stabil în străinătate și cetățeni străini, care urmează programe de studii de licență, masterat și doctorat în cadrul unităţilor şi instituţiilor de învăţământ de stat din România.

Problema supusă atenției celor doi miniștri are la bază faptul că, în acest moment, cuantumul burselor acordate categoriilor de studenți amintintite anterior este stabilit în conformitate cu Hotărârea nr. 844/2008. Potrvit acestei Hotărâri (art. 1, alin. (1)), începând cu anul școlar/universitar 2008-2009, acest cuantum este stabilit în felul următor:  a) pentru elevi și studenți - echivalentul în lei al sumei de 65 de euro/lună; b) pentru masteranzi, medicii aflați la specializare și cursanții aflați la stagii de specializare/perfecționare postuniversitară - echivalentul în lei al sumei de 75 de euro/lună; c) pentru doctoranzi - echivalentul în lei al sumei de 85 de euro/lună.
Pe de altă parte, în conformitate cu Ordinului Ministrului Educației Naționale nr. 3392/2017, nicio bursă acordată studenților din fondurile de la bugetul de stat nu poate fi mai mică decât cuantumul stabilit de Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior (CNFIS), în baza cheltuielilor de cazare și masă. Prin urmare, legislaţia în vigoare prevede că nicio bursă oferită studenţilor din România, care urmează programe de studii de licenţă și masterat, nu poate fi mai mică de 580 lei (cuantum stabilit de CNFIS în 2017), şi mai mică de 1.550 lei (conform Ordinului nr. 3329/2018 din 14 martie 2018), pentru studenţii care urmează programe de studii de doctorat. Totodată, pentru anul universitar 2020 - 2021, CNFIS a propus o creștere a cuantumului minim al bursei sociale, la 700 lei/lună.
,,Soluționarea acestei discrepanțe, perpetuată de-a lungul ultimilor treisprezece ani, între cuantumul burselor de care beneficiază studenții bursieri ai statului român și cel prevăzut pentru diferitele categorii de burse acordate studenților din România, este o măsură care ar răspunde așteptărilor și nevoilor studenților bursieri vizați, înlăturând, în același timp, o situație de inechitate și discriminare din cadrul sistemului de burse din învățământul superior românesc", a declarat senatorul Adrian Hatos.
În acest sens, senatorul bihorean a menționat că, la art.19 al OMEN nr. 3392/2017, se stipulează că naționalitatea, alături de „vârsta, sexul, religia, rasa, (...), cetățenia, orientarea sexuală, apartenența politică a candidatului sau a familiei acestuia, apartenența la organizații legal constituite ori cu activitate conformă cu legislația europeană în vigoare, numărul de ani petrecuți în alte instituții de învățământ, studiile efectuate în străinătate, precum și accesul la burse din alte surse" ,,nu pot constitui criterii de acordare a oricărui tip de burse provenite din fonduri de la bugetul de stat".
Senatorul liberal consideră că un sistem echitabil de burse ar răspunde, pe de o parte, nevoilor reale ale studenților, iar, pe de altă parte, ar contribui la creșterea performanței academice a acestora și, implicit, la integrarea lor viitoare pe piața muncii: „Dezvoltarea unui sistem echitabil și incluziv, din punct de vedere financiar - prin intermediul burselor oferite, și care să răspundă, prin cuantumul lor, nevoilor reale ale studenților - indiferent că este vorba despre studenții români sau despre cei bursieri ai statului român, înseamnă a acorda oportunități egale pentru performanță în domeniul în care aceștia se pregătesc în România, dându-le șansa de a se concentra pe activitățile academice și nu pe căutarea unor surse alternative de venit.  Fructificând la maximum experiența lor universitară, ei vor fi mai bine pregătiți pentru a răspunde necesităților de cunoștințe, competențe și abilități ale societăților în care vor profesa, fie cea românească sau cea a țării - mamă, state care se confruntă, în acest moment, cu nevoia imperioasă de a-și consolida reziliența în fața noilor provocări".
În consecință, senatorul Adrian Hatos le-a solicitat celor doi miniștri să precizeze măsurile legislative și bugetare pe care le au în vedere, pe termen scurt și mediu, cu privire la „creșterea cuantumului burselor acordate studenților bursieri ai statului român - etnici români din ţările învecinate, etnici români cu domiciliul stabil în străinătate și cetățeni străini, care urmează programe de studii de licență, masterat și doctorat în cadrul unităţilor şi instituţiilor de învăţământ de stat din România, și alinierea acestora la nivelul burselor de care beneficiază studenții din România; dar și cu privire la creșterea cuantumului minim al burselor - atât pentru studenții români, cât și pentru studenții bursieri ai statului român, în baza recomandării CNFIS privind cuantumul minim al bursei sociale, pentru anul universitar 2020 - 2021".

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:49 Ora standard a Europei de Est