Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Întâlnirea organizată de premierul Florin Cîțu cu reprezentanții federațiilor reprezentative din învățământ și ai asociațiilor studenților și elevilor

Ministrul Sorin Mihai Cîmpeanu a participat la

Întâlnirea organizată de premierul Florin Cîțu cu reprezentanții federațiilor reprezentative din învățământ și ai asociațiilor studenților și elevilor

Ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, a participat la întâlnirea organizată la sediul Guvernului de prim-ministrul României, Florin Cîțu, cu reprezentanții federațiilor reprezentative din învățământ și ai asociațiilor studenților și elevilor (Federatia Sindicatelor Libere din Invățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret", Federația Națională Sindicală „Alma Mater", Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România, Uniunea Studenților din România, Uniunea Națională a Studenților din România, Liga Studenților Români din Străinatate, Federația Asociațiilor Studenților în Medicină din România și Consiliul Național al Elevilor).

A. Reprezentanții sindicatelor din educație au avansat în discuție solicitări privind salarizarea personalului din învățământ, inclusiv clarificarea modului de calcul al salariilor din perspectiva deciziilor instanțelor judecătorești, necesitatea urgentării vaccinării personalului din învățământ și susținerea unor măsuri de reforma a sistemului prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Reprezentanții Guvernului au subliniat faptul că finanțarea și reforma sistemului de educație reprezintă o prioritate si toate masurile ce urmeaza sa fie luate sunt in concordanta cu interesul comun pentru rezolvarea problemelor cronice de la nivelul sistemului de educație. S-a remarcat disponibilitatea premierului României pentru un dialog constructiv în vederea identificării celor mai bune soluții adaptate la realitățile existente, ca răspuns la multiplele probleme existente în sistemul de educație.
Din discuții au rezultat următoarele:
1. Înțelegerea importanței unei salarizări motivante în sistemul de educație, inclusiv prin diferențiere pe baza unor criterii de performanță, precum și prin alte drepturi de natură salarială (sporuri sau vouchere);
2. Necesitatea urgentării procesului de vaccinare a personalului din învățământ. În acest sens, Ministerul Educației a transmis deja în cursul acestei seri către CNCAV elementele necesare organizării procesului de vaccinare prioritară a personalului din învățământ;
3. Procentul din Planul Național de Redresare și Reziliența alocat educației va fi cu siguranță mai mare de 3%, raportat corespunzător la nevoile și importanța reformei în educație (școli reziliente, sustenabile și sigure, creșterea accesului la educație, dezvoltarea rutelor flexibile de educație profesională și digitalizare educație);
4. O nouă întâlnire de lucru cu premierul României va avea loc în data de 10 martie 2021, dată la care se va constitui un grup de lucru format din reprezentanți ai guvernului și ai federațiilor sindicale reprezentative, urmând a se stabili și calendarul de soluționare a principalelor probleme din sistemul de educație.
B. Reprezentanții elevilor au avansat aspecte care privesc cadrul legal privind decontarea transportului, accesul egal la educație, implicarea elevilor în evaluarea cadrelor didactice, nevoia de investiții în infrastructura școlara, costul standard per elev, bursele elevilor și susținerea educației prin PNRR.
Din discuții au rezultat următoarele:
1. Sumele necesare decontării navetei elevilor care nu sunt scolarizați în localitatea de domiciliu se regasesc în bugetul Ministerului Educației;
2. Sumele necesare asigurării facilităților pentru transportul feroviar și cu metroul se regăsesc în bugetul Ministerului Transporturilor;
3. Transportul local al elevilor va fi asigurat, conform legii, din bugetele autorităților admnistrației publice locale;
4. Pentru prima oară s-a asigurat plata burselor elevilor de la bugetul de stat prin bugetele autorităților administrației publice locale, în suma de 536 milioane lei, cu stabilirea cuantumului minim obligatoriu de 100 de lei/luna. Suma alocată din bugetul de stat pentru bursele elevilor constituie o dublare a sumei acordate cu această destinație de către autoritățile locale în anul precedent;
5. Creșterea cu 26% a bugetului destinat costului standard/elev - componenta de cheltuieli materiale; acest buget va asigura o creștere a acestei componente cuprinsă între 15% - 35 % pentru mediul urban, respectiv mediul rural, contribuind substanțial la asigurarea echității în educație;
6. Susținerea metodologiei de acordare a feed back- ului din partea elevilor pentru activități didactice;
C. Reprezentanții studenților au propus teme care privesc transportul studenților, internaționalizarea învățământului superior, aspecte care privesc finanțarea și susținerea activităților de interes pentru studenți, precum aspecte referitoare la implicarea studenților în adoptarea deciziilor la nivelul universităților.
Din discuții au rezultat următoarele:
1. Cu privire la decontarea transportului studenților, reprezentanții guvernului au propus sprijin pentru decontarea a 50% din transportul feroviar, cu titlu de propunere obiectivă corect raportată atât la realitățile bugetare curente, cât și la practicile europene în domeniu. Nu a fost exclusă însă ipoteza promovării unor amendamente în cadrul procesului de adoptare a Legii bugetului în Parlament, amendamente care să vizeze suplimentarea drepturilor studenților prin asigurarea gratuității pentru un număr de 12 călătorii dus-întors între localitatea de domiciliu și universitate, pe durata anului universitar.
2. Reprezentanții guvernului au susținut deblocarea unei sume de 250 milioane lei din soldul universităților, cu destinație cheltuieli de capital și susținere burse studenți, alături de suma deja bugetată fără nicio diminuare a componentei de finanțare a burselor studenților, în raport cu anul precedent;
3. Reprezentanții guvernului au susținut promovarea unei inițiative legislative care să permită utilizarea unui cuantum de maximum 10% din finanțarea de bază pentru cheltuieli de investiții în beneficiul comunităților academice;
4. S-a stabilit de comun acord importanța finanțării obiectivelor aferente reformei în învățământul superior în cadrul PNRR, inclusiv finanțarea bibliotecilor și Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră;
5. S-a agreat importanța susținerii internaționalizării învățământului superior românesc, precum și promovarea unor măsuri integrate care să genereze alternative viabile pentru revenirea în România a tinerilor români care au absolvit în afara țării;
6. S-a agreat continuarea discuțiilor între asociațiile studențești și Ministerul Educației cu privire la solicitările de consolidare a reprezentativității studenților în procesul de luare a deciziilor, inclusiv în alegerea rectorilor universităților românești;
7. S-a agreat nevoia de identificare și de susținere a unor măsuri în vederea generalizării unor programe de internship pentru creșterea șanselor de angajare a absolvenților de învățământ superior.
8. S-a agreat importanța susținerii accesului la rezidențiat pentru absolvenții de învățământ superior medical.

Trimite email
vineri, 28 noiembrie 2025, 10:25:02 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Bucovina, la 25 de ani:
Tradiționalul concert de iarnă,
la Arenele Romane din București,
sâmbătă, 13 decembrie 2025, ora 19.00;
 acces de la ora 18.00