Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Primarul Florin Birta a prezentat noul sistem de colectare a deşeurilor

Plăteşti cât arunci

Primarul Florin Birta a prezentat noul sistem de colectare a deşeurilor

Primarul Florin Birta a susţinut joi, 18 februarie 2021, o conferinţă de presă cu privire la noile contracte pe care orădenii trebuie să le încheie cu operatorul de salubritate, în condiţiile în care se implementează un nou sistem de colectare selectivă a deşeurilor.

Conform spuselor primarului, Oradea se află într-o perioadă de schimbare a sistemului de tarifare și de colectare aplicat de operatorul de salubritate la nivelul municipiului. În urma licitației adjudecate anul trecut, RER Vest a avut drept termen data de 1 martie 2021 pentru implementarea noului contract și a noului sistem de colectare a deșeurilor. Până la această dată au fost încheiate de către operatorul de salubritate 10.100 de contracte la gospodării individuale, din cele 20.432 de gospodării existente, reprezentând un procent de aproximativ 50% de contracte încheiate.
„O problemă majoră o reprezintă contractele încheiate cu asociațiile de proprietari din Oradea, pentru că în acest moment din cele aproximativ 900 de asociații de proprietari, operatorul de salubritate a încheiat doar 7 contracte. Aici motivele sunt diverse: de la motivația că salubritatea va fi mult mai scumpă în viitor, că nu se cunoaște bine conținutul noului contract până la multe alte cauze, care au condus la faptul că au fost încheiate doar 7 contracte de salubritate", a explicat primarul.
Din aceste motive, Primăria Oradea a decis să se implice în această campanie, chiar dacă era datoria operatorului de salubritate de a încheia contractele cu orădenii. La solicitarea operatorului, Primăria Oradea a transmis o scrisoare comună către asociațiile de proprietari din Oradea prin care le-a informat despre noul contract și noul plan de tarifare.
Penalizări de milioane de euro pentru ratarea ţintelor de colectare
„Trebuie să înțelegem că legislația s-a schimbat, avem principii noi în ceea ce privește colectarea și tarifarea sistemului de salubritate, sunt anumite penalități pentru întreaga comunitate dacă nu îndelinim anumite criterii", a explicat primarul Florin Birta.
În continuare primarul a prezentat evoluția plăților în ultimii ani pentru că municipiul Oradea nu și-a atins țintele de colectare. În primul rând, există o contribuție anuală către Fondul de Mediu, în cazul neîndeplinirii obiectivului anual de reducere a cantității de deșeuri. Începând din 2017, anual trebuia redusă cantitatea de deșeuri depozitate pe haldă. Dacă în 2016, teoretic depuneam 100 de tone de deșeuri pe haldă, în 2017 trebuia să depunem cu 25% mai puțin, adică 75 de tone, în 2018 trebuia să depunem cu 35% mai puțin decât cele 75 de tone, ținta acestor normative fiind să se depoziteze cât mai puțin și să se recicleze cât mai mult. „Pentru că nu am atins aceste ținte, în 2017 Municipiul Oradea a plătit o penalitate de 549.000 lei, în 2018 - 667.000 lei, în 2019 - 1.225.000 de lei, iar în 2020 - 1.835.000 lei", a spus Florin Birta.
O altă contribuție se referă la taxa pentru economia circulară, care se regăsește în taxele aplicate orădenilor. Această taxă s-a aplicat pentru prima dată în 2017 pe o perioadă de 6 luni, în valoare de 80 lei/tonă; atunci s-a plătit 6.337 lei, în 2018 această taxă a fost suspendată, în anul 2019 s-a plătit 4.458.000 lei, iar în 2020 13.796.000 întreg anul, cu o taxă de 80/lei/tonă/an.
„Cu cât depunem mai puțin cu atât plătim mai puțin aceste penalități și aceste contribuții. Gândiți-vă că în perioada 2017-2020 am plătit către Fondul de Mediu o sumă în valoare de 28, 9 milioane lei, echivalentul a 5,9 milioane de euro, o parte din această sumă municipiul Oradea, o parte cetățenii direct prin tarife, dar tot din banii orădenilor a fost plătită această sumă. Din acești bani am fi putut cumpăra de exemplu 3 tramvaie Astra care circulă azi pe străzile orădene. Atunci a venit momentul ca și noi, ca în alte țări, să facem ceva în ceea ce înseamnă colectarea și reciclarea și acest lucru trebuie să-l începem de un punct. Trebuie să ne schimbăm atitudinea și preocuparea față de deșeuri. Reciclarea începe de la locul unde se produce deșeul", a  spus primarul.
Ce înseamnă noul sistem de colectare
Primarul Florin Birta a prezentat noul sistem de colectare şi tarifare a deşeurilor. El a arătat că în zona de case orădenii vor avea la dispoziţie pubele pentru depozitarea selectivă a deşeurilor de 60 şi de 120 de litri, la alegere. Pubelele vor fi cipate, astfel că operatorul de salubritate va putea contoriza fiecare golire a acestora, plata urmând să se facă în funcţie de capacitatea recipientelor şi numărul de goliri. Cu privire la tarifele aplicate, primarul Florin Birta a explicat: „O golire a unei pubele de 60 de litri de rezidual va costa 6,3 lei, a pubelei de biodeşeu 3,70 lei, iar a unui recipient de reciclabil de 100 de litri va costa 4,8 lei. Deci cu cât se transferă mai mult din rezidual în biodeşeu, costurile scad", a explicat primarul Florin Birta.  
La nivel de case, colectarea se va face pe trei fracţii: rezidual, biodeşeu şi reciclabil. Există însă şi posibilitatea să se pună la dispoziţia cetăţenilor, în anumite locaţii, a unor recipiente pentru colectarea sticlei.
În ceea ce priveşte zona de blocuri, sunt în discuţie mai multe soluţii, care vor fi discutate cu asociaţiile de locatari în perioada următoare. Există două variante de ţarcuri: una care conţine un container de rezidual, o pubelă de biodeşeu şi un container de reciclabil, a doua variantă având câte două din fiecare tip de recipient. Primarul a precizat că la blocuri va exista şi câte un recipient în fiecare incintă pentru colectarea sticlei. În ceea ce priveşte costurile, acestea vor fi împărţite la asociaţiile de proprietari în funcţie de numărul de locatari, ele fiind cu atât mai mici cu cât se respectă mai riguros criteriile de colectare selectivă şi cu cât deşeurile ocupă un volum mai mic. „Dacă selectăm cum trebuie, reducând deşeurile reziduale, tariful va fi mai mic", a afirmat primarul.
În ceea ce priveşte principiul „Plăteşti cât arunci", la blocuri este o etapă intermediară, a explicat Florin Birta. „În luna mai sau iunie vom veni cu o propunere de regulament, care va intra în dezbatere publică, pentru a aplica acest principiu", a mai arătat edilul. Până atunci, termenul de intrare în vigoare a noilor contracte va fi amânat cu o lună de zile, timp în care se vor organiza întâlniri cu asociaţiile de proprietari pentru a se găsi cele mai bune soluţii. (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 20 aprilie 2024, 08:28:08 Ora de vară a Europei de Est