Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Invitație la concertul de joi

Filarmonica de Stat Oradea

Invitație la concertul de joi

Despre concertul de joi
25 februarie 2021, ora 19, Sala de concerte „Enescu-Bartók"
2021 február 25, csütörtök, 19 óra, Enescu-Bartók hangversenyterem

Concert coral a cappella / A cappellakórushangverseny

„Despre frumosul cotidian și celestˮ / A földi és égi szépről

În program / Műsoron:

Lucrări de: Josquin des Prez, Clément Janequin, Hans Leo Haßler, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Orlande de Lassus, Jan Pieterszoon Sweelinck, Joseph Haydn, Francis Poulenc, Astor Piazzollaművei

Dirijor / Vezényel:Lászlóffy Zsolt

 Lászlóffy Zsolt

Lászlóffy Zsolt s-a născut la Cluj în 1973, unde de-a lungul studiilor a intrat în contact cu reprezentanţi de seamă ai vieţii muzicale clujene. A absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima", secţia de compoziţie în 1996 și secţia de dirijat în 2000. Din anii ‘90 a participat la numeroase cursuri de măiestrie în Austria (Wiener Musikseminar, studiind cu maestrul Acél Ervin), Germania (Stockhausen-Kurse), Franţa (Centre Acanthes), Italia (Cantiere di Musica Attuale) şi Ungaria (Bartók-seminar, Szombathely). De la începutul studiilor este premiat şi laureat la mai multe concursuri de compoziţie şi câştigător a mai multor burse de creaţie (printre altele bursa Sigismund Toduţă - 1996; bursa Kodály Zoltán - 1999), compoziţiile sale sunt interpretate în mai multe ţări din Europa. Şi-a început activitatea dirijorală la Opera Maghiară din Cluj, între anii 1998-2003 fiind dirijorul, mai ales, al unor spectacole de balet (L. Minkus: Don Quijote, P. I. Ceaikovski: Spărgătorul de nuci), dar, în primă audiţie în România, a dirijat Simfonia „Kossuth" de Bartók Béla, respectiv prime audiţii absolute ale unor compozitori contemporani autohtoni (Kiskamoni Szalay Miklós, Demény Attila). La ediţia din anul 2003 a Galei de operă In memoriam Kriza Ágnes" şi-a dat concursul în calitate de dirijor - alături de fostul său profesor, maestrul Petre Sbârcea. În calitate de dirijor asistent, şi-a asumat o bună parte din pregătirea muzicală a premierei operei Le chapeau bleu (A kék kalap) de Lajtha László şi la realizarea serialului operistic de televiziune în 13 episoade, Poveşti clujene de operă (Kolozsvári operamesék), ambele producţii semnate de maestrul Selmeczi György. Tot în calitate de dirijor şi-a dat concursul, alături de solişti vocali renumiţi şi Orchestra de cameră a Operei Maghiare de Stat din Cluj, la realizarea înregistrării operei Conjugarea infinită (Bevégezetlen ragozás) de Demény Attila, apărută în anul 2002, la Casa de discuri Hungaroton (HCD 32136). În calitate de dirijor a susţinut numeroase spectacole şi concerte cu solişti, cor şi orchestră, atât în ţară cât şi în străinătate (Austria, Ungaria). Între anii 2003-2005, a condus, în calitate de dirijor şi prezentator, concertele educative în cadrul Filarmonicii de Stat Oradea, prezentând peste 50 de lucrări de la Monteverdi la Webern. Din toamna anului 2006 este numit prin concurs dirijorul Corului Filarmonicii de Stat Oradea, de-a lungul activităţii sale au fost programate printre altele oratoriile Te Deum de Kodály Zoltán, Mioriţa de Sigismund Toduţă, Creaţiunea şi Anotimpurile de Joseph Haydn. În anul 2014, a fost invitat să participe la cea de-a XXVI-lea ediţie a Concursului Internaţional „Bartók Béla" din Debrecen, în calitate de membru al juriului internaţional.

 Corul Filarmonicii de Stat Oradea

 În anul 1997, pornind de la nucleul oferit de Corul Camerata Felix căruia i s-au adăugat studenți ai Facultății de Muzică de la Universitatea din Oradea, din inițiativa directorului filarmonicii, Romeo Rîmbu, ia naștere Corul Filarmonicii din Oradea, avându-l ca dirijor pe maestrul Avram Geoldeș. El se dedică total creșterii și formării corului, curând lista repertorială a ansamblului deținând peste 200 de titluri, acoperind, practic, toate epocile stilistice, dar și toate genurile muzicale în care ar fi putut fi implicat: a cappella, cantata, oratoriu, requiem, opera, simfonie cu cor etc. La 28 august 2005 dirijorul Avram Geoldeș trece în neființă, lăsându-i pe toți cei care l-au cunoscut profund îndurerați. Corul, al cărui ctitor și formator se stinsese, își propune să continue activitatea în același spirit al creațiilor artistice de valoare. Stagiunea 2005-2006 găsește corul într-o perioadă de tranziție, dirijorul lui fiind tânăra Carmen Bocioc (n. 1978), absolventă a Facultății de Muzică din Oradea, discipol direct al dirijorului Avram Geoldeș. Din toamna anului 2006 până în prezent la cârma Corului Filarmonicii îl regăsim pe dirijorul LÁSZLÓFFY ZSOLT (n. 1973). Lászlóffy Zsolt aduce cu sine un suflu nou în viața ansamblului, venind cu tehnica dirijorală a unei școli muzicale cu tradiție, fapt ce se poate observa de altfel și în creațiile muzicale abordate de cor sub îndrumarea sa. Având o pregătire profesională înaltă, Lászlóffy Zsolt a îmbogățit repertoriul corului, acesta apărând periodic în concerte vocal-simfonice, alături de orchestra simfonică, dar și în concerte a cappella sau spectacole de operă. Deși este un cor relativ tânăr, cei peste 20 de ani de activitate au transformat Corul Filarmonicii de Stat Oradea într-un cor cu tradiție, care poate aborda cu seriozitate orice epocă stilistică sau gen muzical specific unui astfel de ansamblu. În ultimii ani Corul Filarmonicii a participat la mai multe turnee internaționale (Ennio Morricone - 2015, 2017, 2018; James Newton Howard - 2017), prin care a contribuit în mod direct la creșterea prestigiului instituției noastre.

 Concertul următor / Következő hangversenyünk

 Joi, 4 martie 2021, ora 19/ 2021 március 4, csütörtök, 19 óra

Sala de concerte „Enescu-Bartók" / Enescu-Bartók hangversenyterem

Medalion Schumann / Schumann est

În program / Műsoron:

Robert Schumann:

-Manfred - uvertura / nyitány

-Simfonia a II-a în Do major, op.61

2., C-dúr szimfónia, op.61

Dirijor / Vezényel:Alpaslan Ertüngealp (Ungaria / Magyarország).

Trimite email
marți, 25 noiembrie 2025, 04:39:23 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Bucovina, la 25 de ani:
Tradiționalul concert de iarnă,
la Arenele Romane din București,
sâmbătă, 13 decembrie 2025, ora 19.00;
 acces de la ora 18.00