Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dezvoltarea abilităților de comunicare adaptate diferitelor tipologii de turiști

De dragul profesiei

Dezvoltarea abilităților de comunicare adaptate diferitelor tipologii de turiști

Miercuri, 17 februarie 2021, echipa de proiect a Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul" din Oradea, a participat la seminarul online organizat de Colegiul Economic „Costin C. Kirițescu" din București", în parteneriat cu Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, în cadrul proiectului ERASMUS „Supportto European Quality Assurance in VocationalEducationand Training (EQAVET) National referencepoints" (EQAVET-NRP-RO 2019) - rețeaua partenerială 9 TURISM.

Agenda seminarului interactiv prin tematica propusă a contribuit la ridicarea nivelului calitativ al pregătirii profesionale:
Cuvânt de bun venit adresat de prof. Gabriela Enache -   directorul Colegiului Economic „Costin C Kirițescu", București; coord. proiect Carmen Mușat - Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, București; prof. Loredana Popescu, inspector Proiecte educaționale - Inspectoratul Școlar al Municipiului București; prof. Valentina Capotă,  inspector Discipline economice -Inspectoratul Școlar al Municipiului București;
Mesajul Federației Industriei Hoteliere din România - Călin Ile, președinte;
Prezentarea rezultatelor unor cercetări doctorale în turism: „Turismul medical - concept și perspective în contextul turismului de sănătate" - prof. Larisa Ile, Colegiul Economic „Costin C. Kirițescu", București; „Stopover turism. Importanța conexiunii aeroport - companie aeriană - destinație turistică"- Cristina Stoenescu, Universitatea Româno-Americană, București;
Experiențe profesionale ale elevilor și absolvenților:„Impactul experienței mobilităților Erasmus în dezvoltarea profesională și personală a elevilor"- prof. Nicoleta Negoianu, prof. Carmen Ionești, elevi cls. a XII-a, Colegiul Economic „Costin C. Kirițescu", București; „Bogdan Marica, poveste despre început în industria ospitalității"- traseul profesional al absolventului Colegiului Economic „Costin C. Kirițescu", Bogdan Marica (Ibis StylesBucharestErbas);
Profesioniști din industria turismului - Workshop: Prezentarea SKÅL International - club al profesioniștilor în industria turismului -Larisa Budaca (GoldenTulip Victoria), Florin Tancu (Weco Travel); „Tendințe în tipologia clienților - noi nișe de segmente de turiști abordate pe piața hotelieră" - Ioana Bosînceanu, consultant în turism; Agentul de turism - între autentic și comercial. Adaptarea produsului turistic ,,Safari în Tanzania și aventură în Zanzibar" în funcție de tipurile de turiști"- Emanuela Anton (Croaziere.net);
Feedback european: Exemple europene în contextul relației școală - operator economic - Felicia Săndulescu (Expert VET).
„Ne-am revăzut on-line, de dragul profesiei, elevi, profesori și profesioniști din domeniul turismului și al ospitalității. Am creat un maraton al cunoașterii în care, timp de patru ore, ne-am conectat la viitor pentru că suntem datori tinerei generații să le deschidem calea către o carieră desăvârșită. Am învățat unii de la alții, am cunoscut profesioniști dedicați, ne-am legat mai puternic într-o prietenie frumoasă. (prof.dr. Larisa Ile, coordonator proiect Colegiul Economic „C. Kirițescu", București).
Un eveniment de excepție, organizat sub forma unui „itinerar" educațional și profesional care a adus în prim plan cei mai importanți factori de influență ce acționează asupra învățământului turistic preuniversitar:
- școala, ca o comunitate de învățare;
- agenții economici - cei mai importanți parteneri în formarea profesională a elevilor; resursa umană din turism - nivel înalt de specializare, capabilă să identifice și să valorifice oportunități de dezvoltare și să ofere sprijin în activitatea educațională;
- profesori dedicați, preocupați de formarea profesională a elevilor.
În cadrul proiectului EQAVET, Reţeaua parteneriale 9 - Turism este formată din unitățile de învățământ: Colegiul Tehnic ,,Mihai Viteazul" din Oradea, Colegiul  Economic ,,Francesco SaverioNitti"din Timişoara, Colegiul Economic ,,Hermes"din Petroşani, Colegiul Economic Viilor, Colegiul Economic ,,Costin C. Kiriţescu"şi Colegiul UCECOM ,,Spiru Haret" din Bucureşti.
Prof. ec Simona-Violeta Ardelean
coordonator proiect, Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul", Oradea
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Dezvoltarea abilităților de comunicare adaptate diferitelor tipologii de turiști.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:14:44 Ora standard a Europei de Est