Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mihai Derșidan, olimpicul de aur al gojdiștilor

Olimpici naționali

Mihai Derșidan, olimpicul de aur al gojdiștilor

Mihai Derșidan face parte din galeria olimpicilor de aur ai gojdiștilor, care an de an aduc premii și mențiuni de la întrecerile naționale și internaționale. De vreo patru ani, de când îl cunosc, nu cred că a existat an în care impresionantul său palmares de premii, diplome și medalii să nu se îmbogățească simțitor. Ultima sa mare izbândă a fost locul III la olimpiada națională de informatică, și accederea în lotul național al României, ceea ce îi dă șansa să participe la olimpiada internațională. Iar Mihai promite să-și îmbogățească frumoasa galerie de trofee personale cu un titlu și o medalie … internaționale.

Un palmares de-a dreptul impresionant

Lecturând rezultatele obținute de-a lungul anilor de Mihai Derșidan, rămâi fără cuvinte în fața atâtor performanțe răsunătoare:

În acest an școlar (2006 - 2007, adică în clasa a 12-a): participant la concursul de informatică „Stelele Informaticii”, concurs pe bază de invitație; locul 3 la Olimpiada Județeană de Filosofie; locul 2 la Olimpiada Județeană de Informatică; locul 3 la concursul interjudețean de matematică-informatică „Grigore Moisil”, secțiunea informatică; locul 3 la Olimpiada Națională de Informatică, Cluj-Napoca și clasificat în Lotul Național de Informatică (al 7-lea din 24), din care se vor alege participanții pentru olimpiadele internaționale: BOI (Olimpiada Balcaniadă de Informatică), CEOI (Olimpiada Central Europeană de Informatică) și IOI (Olimpiada Internațională de Informatică); finala concursului de informatică .campion, finală live, precedată de 12 runde de concursuri on-line. Mihai speră să participe și la cel puțin o internațională de informatică.

În 2005 - 2006 (în clasa a 11-a): mențiune la Olimpiada Județeană de Matematică; locul 1 la Olimpiada Județeană de Informatică; locul 1 la concursul interjudețean de matematică-informatică „Grigore Moisil”, Bistrița, secțiunea informatică; mențiune (locul 9 din 49) la Olimpiada Națională de Informatică, Târgoviște; locul 1 la concursul interjudețean de matematică și informatică „Marian Þarină”, secțiunea informatică; locul 1 la Concursul Național de Soft „Grigore Moisil” (diferit de cel de la Bistrița), secțiunea informatică; premiul 1 (media 9.89) în anul școlar 2005-2006.

În 2004-2005 (în clasa a 10-a): mențiune la Olimpiada Județeană de Fizică; clasificat la etapa finală a Concursului de Matematică Kangorou; premiul 1 (cu media 10) în anul școlar 2004-2005;

În 2003 - 2004 (în clasa a 9-a): câștigător al „Cupei 1 Decembrie”, concurs de montaje electronice; mențiune la Olimpiada Județeană de Matematică; mențiune la Olimpiada Județeană de Fizică, premiul 3 la Olimpiada Județeană de Chimie; premiul 1 la Olimpiada Județeană de Informatică; mențiune la Olimpiada Națională de Informatică, Buzău; premiul 1 la Concursul Interjudețean de Matematică și Informatică „Marian Þarină”, secțiunea informatică; premiul 1 la Concursul interjudețean de construcții electronice Idecar Turda la proba practică, proba teoretică și pe general; diplomă de excelență la concursul interjudețean de electronică „Floare de Lotus”, Oradea; mențiune la Concursul Național de Soft „Grigore Moisil”; premiul 1 (media 9.96) în anul școlar 2003 – 2004; locul 1 la concursul intrerjudețean de electronică, Botoșani; mențiune la concursul național de construcții electronice pentru elevi, Pitești.

În 2002-2003 (în clasa a 8-a): locul 1 la „Cupa 1 Decembrie”, concurs de construcții electronice; mențiune la Olimpiada Județeană de Chimie; mențiune la Olimpiada Județeană de Limba și Literatura Română; locul 1 la Olimpiada Județeană de Educație Tehnologică; locul 3 la Olimpiada Județeană de Fizică; locul 1 la Concursul Județean de Electronică; locul 1 la Olimpiada Națională de Educație Tehnologică; premiu Special – pentru cel mai bun concurent din Bihor la Olimpiada Națională de Educație Tehnologică; premiul 1 (cu media 10) în anul școlar 2002-2003, și șef de promoție 2002-2003 la Școala cu clasele I-VIII „Andrei Mureșanu”; locul 2 la concursul interjudețean de electronică, Suceava; la Concursul Național de Construcții Electronice: mențiune la proba practică și locul 1 la proba teoretică; premiul 1 pe gimnaziu la categoria de vârstă 15-16 ani.

În anul școlar 2001-2002 (în clasa a 7-a): premiul special la expoziția de pictură „Toamna orădeană”; mențiune la Olimpiada Județeană de Biologie; premiul 3 la Olimpiada Județeană de Limba și Literatura Română; premiul 1 la concursul local de electronică „Floare de Lotus”; premiul 3 la Concursul de chimie „Iosif Vulcan”; premiul 1 la concursul județean de electronică „Floare de Lotus”, Oradea; locul 1 la concursul interjudețean de electronică, Oradea; premiul 1 (cu media 10) în anul școlar 2001-2002; locul 2 la concursul interjudețean de electronică, Suceava; la Concursul Național de Construcții Electronice : mențiune la proba de teorie, mențiune la proba de proiectare de circuite electronice și locul 1 la proba practică.

În clasele V-VI (în 1999-2001): media 10 în ambele clase; locuri 1 la concursuri locale, județene și interjudețene de electronică; locul 1 la Olimpiada Națională de Educație Tehnologică în clasa a 6-a; locul 3 la Concursul Național de Construcții Electronice, proba de proiectare de circuite electronice (mențiune pe general).

Primul premiu pe care l-a obținut Mihai la un concurs în afara școlii a fost premiul 1 la concursul de desene pe asfalt, la 1 iunie 1999.

Ar mai fi ceva de spus? Poate doar felicitări, și succes la internaționale! Să consemnăm un titlu și o medalie… internaționale!  (Ovi D.)


Destăinuiri...


Dincolo de rezultatele care-l reprezintă, și de care este mândru, Mihai are și câteva of-uri, pe care nu dorește să le mai tăinuiască.

 „Până în clasa a 4-a vroiam să devin pictor, de acolo vine și premiul de la desene pe asfalt (cred că atunci am avut cele mai mari emoții din viața mea).       

A urmat electronica, la care am cele mai multe premii (în jur de câteva zeci), am participat la cinci naționale, la care am luat și câteva premii 1. Din păcate, din lipsa fondurilor, regulamentul la concursul național de electronică s-a modificat și limita de vârstă a scăzut de la 19 la 16 ani, lucru inexplicabil deoarece cele mai mari performanțe ar putea fi obținute, evident, de cei mai mari.

Urmează informatica, la care, pe lângă premiile pe care le-am obținut, aș dori să menționez și clasa a 10-a, când am luat 0 puncte la faza județeană și nu m-am calificat la națională. Dacă până atunci nu eram hotărât ce să aleg dintre fizică și informatică (fizica îmi plăcea mai mult), atunci am ales să merg spre informatică pentru a demonstra prin rezultate că unele critici ce mi-au fost aduse erau nefondate, dar și pentru că aceasta fusese cea mai mare înfrângere pe care am avut-o, întrucât mă consideram pregătit și eram aproape sigur că voi participa la națională. Acum mă pregătesc pentru probele ce le voi avea în cadrul lotului național și sper să mă calific la cel puțin una dintre internaționale.       

Întrucât mulți sunt nelămuriți cum de am participat anul acesta și la folosofie, și am obținut locul 3, când eu „sunt cu informatica”, aceasta fiind o știință exactă, aș dori să menționez că filosofia este probabil cel mai vechi exercițiu al creierului practicat și care ar trebui să fie accesibil oricui.

De vreme ce sunt clasa a 12-a, urmează să mă orientez spre facultate. Pentru un an am ales să rămân în țară, la Cluj-Napoca (nu am dat un test de engleză la timp), iar după, am să încerc să intru la una din facultățile de prestigiu din America (MIT, Calthech, Princeton sau alta) sau Anglia (ca și bonus în Anglia ar fi că aș putea să practic snooker, unul din hobby-urile mele), la informatică (unde aș putea să intru mai ușor datorită rezultatelor) sau la fizică. Totuși, condiția de a ajunge în afară ar fi să primesc bursă completă, întrucât nu îmi permit costurile unei faultăți din străinătate, și de aceea șansele mai mari de a urma o facultate de informatică sunt mai mari decât de a urma fizica.

Ca o mențiune (neimportantă) la final, aș dori să spun că, în urma rezultatelor obținute, colegiul pe care îl urmez a decis să nu primesc bursă în semestrul al II-lea al clasei a 12-a, întrucât nu am depus cerere pentru bursă, deoarece eram acasă și mă pregăteam pentru informatică.

O altă mențiune, de data aceasta importantă, ar fi că doresc să le mulțumesc tuturor celor care au crezut în mine și m-au susținut indiferent de rezultate, în special părinților, fratelui, mătușei și verișoarelor, și nu în ultimul prietenilor și unor profesori (printre care profesori de la Școala cu clasele I-VIII „Andrei Mureșanu”, de la Palatul Copiilor și Elevilor Oradea și de la C.N. „Emanuil Gojdu”). Din păcate, există și persoane care nu merită menționate, aceia care te uită când ai mai multă nevoie de ajutorul lor și își uită promisiunile de a te susține și de a te pregăti, al căror principal scop este recunoașterea personală și nu pregătirea elevilor.”

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 06:29:42 Ora standard a Europei de Est