Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Festivalul primăverii, ediția a X-a

În perioada 18 – 25 martie, în Sala de concerte „Enescu-Bartók”

Festivalul primăverii, ediția a X-a

Festivalul primăverii, ajuns la cea de-a X-a ediţie, a devenit o tradiţie a Filarmonicii de Stat Oradea, prin colaborarea cu violonistul-profesor, dirijor Ciprian Marinescu, stabilit în Osaka (Japonia).

Datorită acestei conlucrări fructuoase și relațiilor strânse de prietenie a domnului Marinescu, cu somități  ale vieții muzicale românești, am reușit să invităm artiști de înalt prestigiu cum ar fi dirijorii Horia Andreescu, Tiberiu Soare, Cristian Lupeș sau violoncelistul Răzvan Suma.
În această ediţie a festivalului am prevăzut patru concerte (18, 19, 23 și 25 martie). Sperăm ca acest festival să aducă multă bucurie şi primăvara mult aşteptată în sufletele spectatorilor Filarmonicii.
Abonamentele sun valabile la toate concertele Festivalului.
 
Joi, 18 martie, ora 19
CONCERT SIMFONIC
Dirijor: HORIA  ANDREESCU
J. Brahms: - Uvertura Tragică în re minor, op. 81
                  - Simfonia a IV-a în mi minor, op. 98
 
Vineri, 19 martie, ora 18
RECITAL, susținut de artiștii Operei Naționale Române din Timișoara Cânt și cuvânt în romantismˮ
Soliști: GABRIELLA  VARVARI - mezzosoprană
            COSMIN IFRIM - tenor
            ALEXANDRU MOISIUC - bas
La pian: ANGELA  BALICI
              TRAIAN MOLDOVAN
În program lucrări din creația compozitorilor Wolfgang Amadeus  Mozart, Franz Schubert, Robert Schumann, Richard Strauss și Richard Wagner.
***
Așa cum ultimele lucrări neșlefuite ale marelui Michelangelo Buonarotti prefigurează sculptura secolului al XX - lea, Wolfgang Amadeus Mozart întrevede romantismul prezent deja în ultimele sale creații precum Răpirea din Serai și Flautul fermecat. 
Zorii romantismului german se manifestă în creația compozitorilor Ludwig van Beethoven (Fidelio), E.T.A. Hoffman (Undine), Carl Maria von Weber (Der Freischütz, Euryanthe și Oberon) urmând creația compozitorilor Albert Lortzing și Friedrich von Flotow, una din culminațiile romanstismului german fiind opera Lohengrin de Richard Wagner.
Vă propunem în continuare un arc peste timp al romantismului cuprinzând pagini celebre din marea literatură de lied, amintind și de pilonii Operei reprezentați de Mozart și Wagner.
Nu din întâmplare recitalul muzicienilor Operei Naționale Române din Timișoara începe cu liedul ,,Morgen" (În zori) de Richard Strauss și se încheie cu ,,Mut" (Curaj) de Franz Schubert, descriind în paralel viața și moartea, această antiteză fiind permanent un mod extrem de romantic, inspirată de forța supremă a dragostei în toate formele ei de manifestare.
Se dorește un mesaj romantic de speranță.
 
Marți, 23 martie, ora 19
Concert, susținut de Camerata Michael Haydn
Dirijor: CRISTIAN LUPEȘ
A. Corelli: Concerto Grosso op. 6, nr. 1
J. S. Bach: Concertul brandenburgic nr. 3, în Sol major
J. Suk: Serenada pentru corzi în Mi bemol major, op. 6
 
Joi, 25 martie, ora 19
CONCERT SIMFONIC
Dirijor: TIBERIU SOARE
Solist: RĂZVAN SUMA - violoncel
D. Voiculescu: Suita din „Codex Caioniˮ pentru orchestră de coarde
A. Piazzolla: Două piese pt. violoncel și corzi „Kichoˮ și „Adios Noninoˮ - orchestrație Julián Caeiro
       - 100 de ani de la nașterea compozitorului
B. Bartók: Divertisment pentru orchestră de coarde
       - 140 de ani de la nașterea compozitorului
 
Despre dirijorul acestei săptămâni, maestrul HORIA ANDREESCU
Domnul Horia Andreescu este dirijor principal al Filarmonicii „George Enescu" din București. Până în 2010, a fost directorul artistic și dirijorul șef al orchestrelor și corurilor Radio România. În anii ‘80 și ‘90 a fost dirijor invitat permanent al unor importante ansambluri germane, precum Orchestra Radio din Berlin, Filarmonica din Dresda și Capela de Stat din Schwerin. Este laureatul unor importante concursuri internaționale, precum Nicolai Malko din Copenhaga (1977) și Ernest Ansermet din Geneva (1978). A început să studieze dirijatul la Conservatorul din București, a continuat cu Hans Swarowsky și Karl Österreicher la Academia de Muzică din Viena, și s-a perfecționat cu Sergiu Celibidache la Trier și München. Între anii 1974 și 1987 a fost dirijor principal al Filarmonicii din Ploiești. Pentru interesul deosebit acordat domeniului creației contemporane i-a fost decernat Premiul Criticii la Berliner Musik-Biennale în anul 1981. Este frecvent invitat să participe la jurizarea unor competiții internaționale. De-a lungul timpului a condus ansambluri de excepție precum Orchestra Gewandhaus din Leipzig, Opera Comică din Berlin, Orchestra Simfonică din Londra, Filarmonica Regală din Londra, Orchestra Națională a Rusiei, orchestrele simfonice din Viena, Ierusalim, Rejkiavik și Alabama, orchestrele radio din Viena, Hamburg, Köln, Madrid, Sofia și Ljubljana, orchestrele filarmonice din Amsterdam, Stuttgart, Budapesta, Johannesburg, Wrocław și Nagoya. Împreună cu Virtuozii din București - ansamblul de elită pe care l-a înființat în 1988, Filarmonica „George Enescu" din București și Orchestra Națională Radio. Horia Andreescu a efectuat turnee extinse în Austria, Bulgaria, Cehia, Croația, Cipru, Franța, Islanda, Israel, Italia, Ungaria și Turcia. Printre colaboratorii săi apropiați se regăsesc muzicieni de renume internațional precum: Dmitri Alexeev, Boris Berezovsky, Dana Borșan, Rudolf Buchbinder, Kocsis Zoltán, Marin Cazacu, Natalia Gutman, Truls Mørk, Patricia Kopatchinskaja, Silvia Marcovici, Mihaela Martin, Vadim Repin, Ruha István, Alexandru Tomescu, Sharon Kam și Christian Lindberg. Bogata sa discografie acoperă o largă paletă stilistică și îmbină cu măiestrie bijuterii renascentiste și baroce, capodopere clasice și romantice și prime audiții contemporane. Ea constă în peste 60 de albume apărute la casele Olympia, Attacca, Q Disc, Marco Polo, Naxos, Bayer Records, RCA Red Seal, Hastedt, cpo, ErkiTónlist, Aksak, Electrecord și Artexim.
 
În atenția publicului meloman!
În cazul în care incidența Covid va ajunge mai mare de 3 cazuri la mia de locuitori în Oradea și va fi dat un comunicat de către CJSU BIHOR, privind interzicerea desfășurării evenimentelor cu public, concertele noastre vor fi înregistrate și difuzate în a doua zi, în mediul online, în afara concertului din data de 19 martie („Cânt și Cuvânt în Romantismˮ), care va fi amânat. Contravaloarea biletelor cumpărate se va putea recupera  la casieria instituției.
Kurucz Tibor

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 03:59:09 Ora standard a Europei de Est