Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Accesul la educație de calitate pentru copiii din mediile vulnerabile

Eforturi comune ale Ministerului Educației și Cercetării și Teach for Romania pentru

Accesul la educație de calitate pentru copiii din mediile vulnerabile

Joi, 1 aprilie 2021, Maria Ștefania Manea, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării și Iulia Pielmuș, director executiv Teach for Romania, au participat la orele învățătorilor susținuți prin programul Teach for Romania la Școala Gimnazială Nr. 5, Săcele, județul Brașov.

De asemenea, a fost efectuată o vizită în comunitate pentru a discuta concret cu elevii, părinții, profesorii, directorul instituției și autoritățile locale despre provocările cu care se confruntă școala și comunitatea referitor la accesul copiilor la educație. Unul dintre obiectivele întâlnirii a fost identificarea de bune practici pe care ministerul le poate scala și în cele peste 1.600 de școli cu un număr mare de elevi cu risc de abandon.
Școala Gimnazială Săcele este considerată una vulnerabilă, potrivit Indicelui de Risc Socio-Educațional.  Aproximativ 10% din elevii înscriși în anul școlar 2018-2019 au renunțat la școală, iar motivele sunt preponderent legate de starea socio-economică a familiilor din care provin. Media elevilor de clasa de a 8-a la Evaluarea Națională în 2019 a fost de 2.11. Cauzele sunt extrem de complicate, iar realitatea directorilor și a profesorilor care predau în școală este una foarte provocatoare. Calitatea educației și eficiența programelor de intervenție dintr-o astfel de comunitate sunt strâns legate de profesionalismul și pregătirea cadrelor didactice. Pregătirea cadrelor didactice și nivelul de suport oferite trebuie să fie direct proporționale cu  provocările cu care se confruntă - de la programe pentru identificarea și prevenirea abandonului școlar, la programe de formare care să ofere abilități și instrumente de lucru profesorilor și învățătorilor pentru activități remediale și dezvoltarea de abilități de viață independente specifice.
„La nivelul Ministerului Educației funcționează, la acest moment, Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație, un instrument generat în cadrul unui proiect cu finanțare directă din partea Comisiei Europene, prin Digi Reform, care presupune monitorizarea fiecărui elev din cele 467 de școli implicate în proiect, a comportamentului acestuia și proiectarea unor intervenții pe baza acestuia (dacă are mai multe absențe, dacă are comportament schimbat etc).
De asemenea, școala se va implica mai mult în relația cu familia. Este momentul ca școala să intervină dincolo de elev și să lucreze mai bine alături de autoritățile locale, de alte instituții ale statului, pentru a consolida parteneriatul cu familia, părinții, tutorii legali. Pentru elevii unei asemenea comunități, școala are, mai ales în această perioadă de pandemie, datoria de a recupera pierderile provocate în învățare și dezvoltare. Pentru anul școlar 2020-2021, programul național ,,Școală după școală comportă acest specific de a se adresa, cu precădere, elevilor din medii dezavantajate, vulnerabile.
Pentru viitorul apropiat, prin pilonul 6 al Planului Național de Relansare și Reziliență, vom atinge problema părăsirii timpurii a școlii și a abandonului prin scheme de granturi oferite și gestionate de fiecare școală în parte, conform propriei realități. Școala, mai ales cea din medii vulnerabile, are nevoie de intervenție personalizată, de autonomie. Avem oportunitatea ca prin P.N.R.R. și viitoarele programe operaționale să reușim să le oferim copiilor din medii defavorizate acces la educație de calitate, nu doar acces la educație. Ieșind din sfera de confort propriu sau din zona de interiorizare a propriei realități, datoria celor antrenați în procesul de învățământ este aceea de a servi nevoilor tuturor copiilor. Ne dorim cât mai multe modele de bună practică pentru a le oferi suport școlilor în a implementa măsuri deja testate și funcționale. Iar profesorilor, formare, pentru a ști să se adreseze corect, remedial, prin planuri personalizate de intervenție educațională și de consiliere școlară elevilor aflați în acest risc"susține Maria Ștefania Manea, secretar de stat în cadrul Ministerului Educației.
De 7 ani, Teach for Romania este alături de Școala Gimnazială Nr. 5 din Săcele prin integrarea profesorilor inspiraționali, care să susțină procesul de învățare al elevilor și să contribuie la dezvoltarea comunității prin oferirea opțiunilor de viață prin educație de calitate. În ultimii șapte ani, au fost integrați 43 de profesori și învățători prin programul Teach for Romania. Profesorii școlii au făcut parte din proiectul From Inclusive Education to Real Scale Transfer (FIERST), proiect Erasmus+, KA3, desfășurat pe perioada a trei ani de către un consorțiu european format din nouă organizații partenere și instituții din cinci țări - Bulgaria, România, Estonia, Suedia și Anglia. Împreună cu directorul școlar, Teach for Romania a susținut și facilitat mai multe investiții în infrastructura școlară (dezvoltarea unui spațiu modular de învățare adresat claselor numeroase; echipamente tehnice în perioada școlii online pentru copii și profesori).
„Sunt 7 ani de când Teach for Romania este alături de Școala Gimnazială Nr. 5 din Săcele prin integrarea unor profesori și învățători inspiraționali, care, alături de profesorii din cancelarie, directori, părinți și comunitate, reușesc să formeze o echipă pentru elevii care au cea mai mare nevoie de susținere din toate punctele de vedere. Îngrijorarea noastră vine din faptul că școala din Săcele are un risc crescut de abandon școlar. Aproximativ 10% din elevii înscriși în anul școlar 2018-2019 au renunțat la școală, iar motivele sunt cele mai multe legate de starea socio-economică a familiilor lor. În acest context, educația este un factor cheie al creșterii nivelului de trai în comunitate. În Teach for Romania ne propunem să aducem profesori lideri în comunitățile vulnerabile, care să reprezinte modele valoroase pentru viitorul copiilor, care la rândul lor, copiii să devină modele în familiile lor, astfel încât să rupă cercul lipsei de oportunități și să transforme comunitățile din care fac parte", a menționat Iulia Pielmuș, CEO Teach for Romania.
Despre Teach for Romania
Teach for Romania este o organizație non-guvernamentală, care de șapte ani recrutează și pregătește oameni valoroși să devină profesori și învățători în școlile publice din România, pornind de la cele mai dificile comunități.
În anul școlar 2020-2021, 94 de cadre didactice, participanți în program, predau în 83 de școli, din 20 de județe. De asemenea, din comunitatea de 136 de alumni, absolvenți ai programului, jumătate au ales să rămână la catedră în școli publice din România. (B.C.)

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 00:32:37 Ora standard a Europei de Est