Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Maratonul lecturii independente la Eco-Școala ,,Avram Iancu” din Oradea

Campania națională ,,Toată școala citește”

Maratonul lecturii independente la Eco-Școala ,,Avram Iancu” din Oradea

Înainte de pandemie, elevii din clasele primare din școala noastră s-au alăturat campaniei naționale ,,Toată școala citește", inițiată de Anca Tîrcă (fost trainer național la Ministerul Educației).

Astfel, după întoarcerea la școală, am continuat fiecare clasă cititul, zilnic, într-un mod sau altul.
În lectură cele patru volume din colecția ,,Țup", ale lui Alex Donovici
După întâlnirea de pe Zoom, din semestrul întâi, cu scriitorul Alex Donovici, elevii casei a II-a C și-au achiziționat cu autograf la unison, cele patru volume din colecția ,,Țup" și au pornit într-un maraton organizat al lecturii independente.
Primul volum l-au citit în luna februarie, fiecare în ritm propriu. În ultima zi a lunii, a venit momentul discuțiilor pe baza conținutului cărții ,,Țup, imposibil e doar un cuvânt".
Am pornit de la vizionarea unor materiale video despre carte. Ne-am oprit asupra titlului, dedicației, cuprinsului, mesajelor desprinse. Apoi au completat enunțuri date cu informații din carte, au argumentat motivele pentru care le-a plăcut cartea, au găsit asemănări și deosebiri între ȚUP și fiecare dintre ei, au descoperit curiozități despre ciocârlie, au desenat ce momente au dorit din carte... și au dat startul volumului al doilea la citit pe luna martie.
Cu siguranță, fiecare a învățat câte ceva din primul volum și abia asteptăm să aflăm despre alte aventuri ale lui Țup și ale prietenilor săi!
Luna martie a fost luna în care elevii au citit volumul al doilea ,,Țup, salvatoarea iernii", al lui Alex Donovici.
 Fiecare a citit în ritm propriu cartea având și o fișă de monitorizare a lecturii independente (alt model față de luna anterioară). Folosindu-ne de tabla Jamboard, am pregătit o activitate integrată specială pentru fixarea și verificarea conținutului cărții.
Astfel:*au urmărit un booktrailer de pe youtube cu povestea *au enumerat elementele componente ale cărții (coperte, pagini, cuprins, ilustatii etc) *au citit împreună cinci minute *au rezolvat un rebus (pentru care îi mulțumim d-nei prof. Aurica Cozma!) *au completat ,,Harta textului" *au făcut câteva exerciții de vocabular *au compus un bilet de mulțumire lui Țup *au găsit 1-3 lucruri ce i-au impresionat mai mult *au enumerat cinci reguli eco de protejare a mediului înconjurător  *au comparat primele două volume, găsind asemănări și deosebiri.
Mulțumim pentru oportunitatea de a-l cunoaște pe autorul acestor cărți deoarece e vizibil impactul ce l-a avut asupra elevilor din clasa noastră plăcerea de a descoperi tainele cititului prinzând rădăcini... Dăm startul volumului al treilea ,,Țup și pădurea încremenită" pentru luna aprilie.
S-au molipsit până și florile!
Povestindu-le despre ce citim colegilor din clasa florilor, clasa a II-a A (prof. Cozma Aurica), le-am stârnit curiozitatea, și ni s-au alăturat acestui maraton al lecturii independente, procurându-și și ei cele patru volume pline de învățături, scrise și redactate grafic într-un mod atractiv, iar colaborarea în cadrul activităților ce s-au derulat după lecturarea primelor volume a fost una constructivă.
Prof. Monica Toader
 
Ce plăcută zăbavă v-ați mai găsit, stimată doamnă profesor!
Scriitorul Alex Donovici o fi aflând despre isprava voastră?
Nota 10 cu felicitări, clasei a II-a C, dimpreună cu Monica cea Grozavă, dar și celor care s-au molipsit, florilor din a II-a A și doamnei prof. Cozma Aurica!
Cu prețuire,
Ovidiu Dan
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Maratonul lecturii independente la Eco-Școala ,,Avram Iancu” din Oradea.

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 23:59:04 Ora standard a Europei de Est