Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Vocabularul Elevului Turist în Oradea”

Proiectul

,,Vocabularul Elevului Turist în Oradea”

Proiectul ,,Vocabularul Elevului Turist în Oradea" a fost inițiat de Centrul pentru Tineret ,,The Spot" (director, dna prof. Mela Delia), în parteneriat cu Oradea Heritage, Muzeul Orașului Oradea - Complex cultural (director, dna Lupșea Angela), Liceul Teologic Baptist ,,Emanuel" (director, prof. Curta Iosif) și Novartis (conf. univ. dr. Pușcaș Cristian).

Acest proiect a fost gândit sub forma unui curs de ghid turistic care se adresează tinerilor între 15 și 24 de ani, fiind parcurs în șapte săptămâni (câte două ore de două ori pe săptămână).
Programa cursului ,,Vocabularul Elevului Turist în Oradea" își propune implicarea tinerei generații în cercetarea istoriei comunității căreia îi aparține și prezentarea ei, într-o formă cât mai accesibilă și interesantă turiștilor români și străini, constituindu-se într-un model de ,,bune practice" pentru oricare localitate din țară.
Principalele competențe vizate sunt: promovarea patrimoniului turistic local, istoric și cultural, promovarea dialogului și comunicării interculturale, promovarea gândirii critice, flexibile şi prospective, dezvoltarea capacității de a prezenta evenimente/ fapte/ procese istorice și culturale, de pe pozițiile multipespectivității și a interdisciplinarității.
La acest curs au participat 13 elevi de liceu de la ,,Emanuel": Ardelean Rebeca, Ardelean Dominique, Galea Darius, Kiss-Roth Samuel, Tipi Iulia, Carțiș Răzvan, Maier Damaris, Mocan Eunice, Voichescu Daria, Pantiș Bianca, Zerghe Ștefan, Negru Daniela și Sava Sebastian.
Partea de formare a fost asigurată de profesorii Florin și Ramona Iștoc (Liceul Teologic Baptist ,,Emanuel" Oradea), dna psiholog Raluca Crețu, precum și dnul conf. univ. dr. Cristian Pușcaș. Logistica a fost asigurată de dna prof. Delia Mela și dnul prof. Călin Gal-Chiș (Liceul Teologic Baptist ,,Emanuel" Oradea).
Periplul elevilor prin istoria și cultura orașului Oradea a început cu cetatea Oradea, continuând cu ansamblul baroc, turul sinagogilor, Piața Unirii, clădirea și turnul Primăriei, turul Art Nouveau, Episcopia greco-catolică și stilul neoromânesc.
Turul complex a cuprins mai multe obiective turistice extrase de elevi pentru prezentare în cadrul evaluării finale, care a avut loc în 27 martie, începând cu ora 11, sub forma unui tur ghidat de absolvenții cursului, de la Cetate și până la Complexul Baroc. Lăsând la o parte emoțiile inerente unei astfel de evaluări, cursanții s-au descurcat foarte bine, dând dovadă de talent oratoric, solide cunoștințe teoretice, multă voie bună și disponibilitate de a-și dezvolta abilitățile necesare unui ghid turistic competent, un adevărat lider al grupului de turiști. Pe lângă evaluarea practică, la pas, pe teren, elevii au avut de realizat și un pliant de promovare turistică a orașului Oradea, oferindu-și astfel serviciile viitorilor clienți-turiști.
În urma evaluării, profesorii formatori au acordat calificativul Foarte Bine tuturor cursanților și le-au oferit diploma de absolvire, semnate de partenerii proiectului, în cadrul întâlnirii din 3 aprilie 2021, la sediul Centrului pentru Tineret ,,The Spot".
Ca un feedback
Ca un feedback al acestui proiect, oferim câteva mărturii ale elevilor participanți la curs.
,,Mă bucur mult că am participat la acest proiect, a fost o experiență unică ce m-a ajutat să văd Oradea cu alți ochi, să înțeleg mai profund orașul în care trăiesc. De multe ori suntem prea prinși în goana de zi cu zi și nu reușim să ne ridicăm capul din pământ și să privim frumusețea lucrurilor care ne înconjoară, să înțelegem istoria din spatele lor, povestea din spatele multor clădiri emblematice pentru orașul nostru. Trăim visând să vizităm locuri cât mai  îndepărtate, fără să realizăm că avem aici, lângă noi, comori  pe care alții vin de la mulți kilometri să le vadă.
La acest curs am învățat că Oradea ascunde multe lucruri fascinante, obiective turistice demne de a fi promovate, despre care înainte nici nu știam că există" - Bianca Pantiș (XI A).
,,Mi-a plăcut mult acest proiect, am reușit să învăț multe lucruri interesante despre orașul nostru. Am reușit să îmi fac noi prieteni și în același timp să explorez orașul, aflând despre clădiri și locuri frumoase care nici nu știam că se află în Oradea. A fost o experiență plăcută, pe care aș repeta-o cu drag" - Rebeca Ardelean (IX B).
,,Consider că prin intermediul acestui curs am dat jos un fel de văl care ascundea profunzimea frumuseții orașului Oradea. Odată ce cunoști istoria din spatele clădirilor, odată ce cunoști de ce, și în ce context au fost construite, descoperi adevăratul farmec al orașului, un farmec care constă mai mult decât în frumusețea clădirilor, în povestea lor. Fiecare oraș păstrează o poveste, care odată descoperită îi oferă un farmec aparte. Pe lângă cunoaștere, de-a lungul acestor două luni am dobândit experiențe și am cunoscut oameni dornici să facă ceva. În finalul cursului, mă uit înapoi cu bucurie și înainte cu entuziasm. Proiectul acesta a avut ca scop formarea unor oameni care să prezinte altora frumusețea orașului, dar pentru asta, mai întâi a trebuit să fim noi marcați de propriul oraș, ca mai apoi să-l putem prezenta autentic"- Darius Galea (IX B).
În încheiere, mulțumim tuturor elevilor participanți, dar și organizatorilor, pentru o experiență unică, de neuitat, în urma căreia credem că ne-am îmbogățit reciproc.
Prof. Florin și Ramona Iștoc
Vedeți mai multe poze (55 de poze) în Galeria foto: ,,Vocabularul Elevului Turist în Oradea”.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 23:21:11 Ora standard a Europei de Est