Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

9 mai – Zi de sărbătoare la Liceul Teoretic „Lucian Blaga”

Gânduri despre școala mea

9 mai – Zi de sărbătoare la Liceul Teoretic „Lucian Blaga”

Data de 9 mai este o zi de sărbătoare atât pentru elevii liceului cât și pentru cadrele didactice, prilej cu care se organizează diverse activități extracurriculare.

Doamna profesoară de limba și literatura română Creț Claudia i-a provocat pe elevii claselor a VI-a B, a XI-a C și a XII-a C în cadrul proiectului ,,Școala mea" să ilustreze prin creații proprii, fie ele compuneri, prezentări PowerPoint, machete, filmulețe video sau jocuri îndrăgite de copii, ce reprezintă pentru ei „spiritul Blaga". Vă propunem să pășiți în universul unor copii de 12 ani, respectiv în lumea elevilor de 17-19 ani prin intermediul următoarelor gânduri transpuse în scris.
,,Sunt elevă în clasa a VI-a și aș vrea să vă vorbesc despre frumoasa mea școală la care învăț. Dimineața, mă trezesc cu drag când știu că acolo, la școală, mă așteaptă  profesori buni ca părinții mei, colegi, cu care mă înțeleg foarte bine. Ne ajutăm unul pe altul atunci când avem nevoie, ne sprijinim în orice problemă. Școala mea e o școală nouă, curată și dotată cu multe calculatoare pentru informatică. Sunt în liceul nostru laboratoare de chimie, fizică și biologie (...). La sfârșit de an școlar, regret întotdeauna despărțirea de colegii mei zglobii, de profesorii care m-au învățat multe lucruri și de școala mea cea dragă!" (Popovici Alessia, clasa a VI-a B) ,,Pentru mine școala nu e doar o simplă clădire, este un loc în care (...) îți faci prieteni noi și înveți lucruri interesante. Drumul în tainele școlii a început pentru mine într-o zi însorită de septembrie, la Liceul Teoretic «Lucian  Blaga». Deja sunt de șapte ani în această școală și va mai fi gazda mea și în anii care vor urma...  Iubesc această școală  și, mai ales, pe oamenii pe care am avut ocazia să-i cunosc aici. Pe holurile  școlii se află multe desene creative care parcă îți zâmbesc de fiecare dată când le privești. Profesorii  sunt pentru noi ca niște părinți care ne învață să ne descurcăm în viață, să trecem peste momentele grele, să ne ridicăm atunci când cădem și să mergem cu capul sus orice ar fi (...). Școala este ca o comoară ce așteaptă ca cei ce îi calcă pragul să o descopere și să se îmbogățească prin cunoștințele din cufărul ei". (Guti Alexandra, clasa a VI-a B)
,,Școala e ca un basm care nu se termină niciodată. Are o poveste infinită, foarte palpitantă. Școala mea e renumită pentru toate proiectele ei. Elevii își dau interesul și realizează activități frumoase alături de profesori. Școala  mea (...) este locul în care aflu o grămadă de lucruri... Pentru mine, școala e un cămin mare, cu multe camere, în care se află  familiile". (Schiser Antonia, clasa a VI-a B)
„Când am pășit pentru prima dată pe poarta acestui liceu aveam o mulțime de emoții, eram curioasă să aflu cum sunt profesorii și noii mei colegi. Pentru mine, acest liceu nu a semnificat doar o clădire, ci a doua mea casă. Aici m-am dezvoltat emoțional, am învățat să am răbdare, să cunosc persoane noi, să mă accept pe mine așa cum sunt și să am ambiție. Profesorii au fost mereu alături de mine, cu sfaturi, aducând contribuția semnificativ în ceea ce privește alegerea mea pentru viitor. Pe aceștia, i-am considerat ca pe niște părinți, a doua mea familie pot  spune că era formată din cadrele didactice și colegii mei. Dacă ar fi să dau un sfat celor care nu știu încă ce liceu să  aleagă, i-aș încuraja să opteze pentru liceul care promovează valorile elevului, care deschide noi orizonturi, care te ajută să-ți împrospătezi mintea și sufletul, toate acestea regăsindu-se la Liceul Teoretic «Lucian Blaga», a doua mea casă". (Dat Florina, clasa a XII-a C)
,,Pentru mine, Liceul Teoretic «Lucian Blaga» este un loc unde merg cu drag, învăț mereu lucruri noi, care mă ajută să clădesc treptele, una câte una, spre idealul meu în viață (...), un loc care știu că îmi va pava drumul spre un viitor strălucit în care voi fi un adult cu principii morale și rezultate excepționale. Încă de la primul pas făcut în incinta Liceului «Lucian Blaga», am fost primită cu o căldură deosebită atât de către colegi cât și de către cadrele didactice, ceea ce m-a ajutat să mă acomodez și să îndrăgesc școala. Am înțeles, prin intermediul cadrelor didactice că școala nu trebuie să fie un calvar și că poate fi privită cu alți ochi, ceea ce m-au ajutat să îmi dărâm temerile și ideile preconcepute despre aceasta. Cât despre colegii de clasă dar și cei de școală, pot spune că m-au învățat să înțeleg cu adevărat ce este prietenia... Totodată, nu mi s-a întâmplat niciodată să văd vreun elev discriminat, deoarece toți am înțeles că susținerea este importantă și am învățat să ne acceptăm diferențele, să profităm atât de clipele petrecute  între colegi cât și cu profesorii. În calitate de membru al Consiliului elevilor am reușit să ascult dorințele celorlalți elevi și împreună cu ceilalți membri să aflăm cele mai bune soluții care au fost întotdeauna susținute atât de către cadrele didactice cât și de către doamna directoare. Așadar, Liceul «Lucian Blaga» va rămâne mereu un loc primitor, plin de căldură și sunt sigură că după terminarea acestuia, peste ani și ani, voi privi în trecut cu un zâmbet pe buze fiind recunoscătoare celor care m-au susținut. Voi recomanda acest liceu mereu persoanelor din jurul meu, din toată inima". (Junc Denisa, clasa a XI-a C)
,,Liceul Teoretic «Lucian Blaga» este mai mult decât o școală. Sunt elevă aici de 12 ani și simt că fac parte dintr-o mare familie. Am creat  niște relații frumoase cu profesorii, care vor continua și după terminarea liceului. Îmi rămân întipărite în minte activități extrașcolare îndrăgite de mine, cum ar fi: târguri de Crăciun și de Paște, decorarea farfuriilor, pictarea icoanelor pe sticlă ce au avut drept scop ajutorarea copiilor nevoiași. Această atmosferă m-a făcut să aleg continuarea studiilor în această școală și sunt mulțumită de alegerea făcută". (Ciorba Alexandra, clasa a XII-a C)
„Liceul Teoretic «Lucian Blaga» este o instituție dedicată formării personale și a manifestării libere a spiritului. Personal, acest liceu a reprezentat o treaptă pe scara cunoașterii, iar în această ascensiune am avut alături o echipă didactică amabilă și generoasă, neobosită, care a știut să elimine discrepanța dintre învățământul fizic și cel online. Acest ajutor necondiționat m-a pregătit pentru a putea să evoluez atât ca om cât și ca elev. Rămân recunoscătoare tuturor persoanelor pe care le-am întâlnit,  îndeosebi celor care mi-au trezit dorința de cunoaștere, dorința de înțelegere a oamenilor, indiferent de vârstă și statut social, și, mai ales celor care m-au determinat să privesc cu curaj spre viitor. Pentru mine, Liceul Teoretic «Lucian Blaga»  este  mai mult decât o școală". (Udeanu Teodora, clasa a XII-a C)
„Un amestec de trăiri și sentimente mă încearcă acum, la finele acestui drum lung, parcurs în 12 ani. Aici, în această școală, sufletul meu și-a găsit a doua casă. Pentru mine a fost un cămin, care a găzduit primele mele emoții de elevă în vârstă de șapte ani și le-a purtat de-a lungul timpului, până în clipa prezentă. Legătura mea cu acest liceu e una strânsă și specială, deoarece formarea mea ca persoană rezidă din acest proces educativ temeinic. Cu străduință, cu implicare și cu multă disciplină am reușit să-mi îndeplinesc obiectivele și să-mi descopăr pe parcurs valențe nebănuite. Liceul Teoretic «Lucian Blaga» m-a inițiat pentru anii ce vor urma, iar pentru aceasta, le sunt recunoscătoare, cu precădere, profesorilor minunați și profesioniști pe care i-am avut și cărora le voi purta un respect infinit". (Indrei Maria, clasa a XII-a C)
Activitățile extrașcolare sprijină promovarea imaginii Liceului Teoretic ,,Lucian Blaga". Ele dau o alternativă sănătoasă, practică și creativă de a ocupa timpul liber al elevilor, instituția de învățământ ce promovează astfel de activități beneficiind de imaginea pozitivă binemeritată. Activitatea extracurriculară e o componentă educațională valoroasă și eficientă căreia orice cadru didactic trebuie să-i acorde atenție, adoptând el, în primul rând, o atitudine deschisă și inovativă, atât în modul de realizare a activității, cât și în relațiile cu elevii, stimulând astfel creativitatea elevilor. Pe parcursul anilor mereu a existat o strânsă colaborare între bibliotecar și cadrele didactice  având drept finalitate o paletă largă de activități: "8 martie, Ziua mamei" (martie 2021), ,,Luceafărul" - dramatizare (ianuarie 2021), activitatea ,,Românii sub semnul unității naționale" (24 ianuarie 2020), activitatea ,,Dor de Eminescu" (2019), scenetă de Crăciun ,,Omul în alb" (2018), aniversare Mihai Eminescu (2017), serbare de Crăciun ,,Azi ni S-a născut Mântuitor" (2016), ,,Mihai Eminescu și universalitatea" (2016), sceneta ,,Sădește un pom, sădește o floare!" (2016), scenetă de Crăciun ,,Copaci în slujba lui Dumnezeu" (2015), activitate de Crăciun ,,Nașterea Domnului Iisus Hristos, Mântuitorul nostru" (2015), ,,George Bacovia - Parfum autumnal" (noiembrie 2014), ,,Sărbătoarea iubirii" (februarie 2014) - (prof. Creț Claudia, în colaborare cu bibliotecar Manea Codruța).
(C.C.)

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:55:37 Ora standard a Europei de Est