Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Competiția europeană Sci-Tech Challenge

Pentru al 12-lea an consecutiv, proiectul Sci-Tech Challenge

Competiția europeană Sci-Tech Challenge

Elevii europeni prezintă soluții inovatoare pentru gestionarea și reciclarea deșeurilor. Printre aceștia se află și șase elevi din județul Constanța.

Pentru al 12-lea an consecutiv, proiectul Sci-Tech Challenge, organizat de Junior Achievement și ExxonMobil,încurajează tinerii să își aplice cunoștințele în domeniile Științei, Tehnologiei, Ingineriei și Matematicii (STEM) și să își dezvolte creativitatea și aptitudinile antreprenoriale pentru a răspunde provocărilor  viitoare. Cei mai buni 25 de elevi din cele cinci țări implicate în proiect - Belgia, Cipru, Italia, Olanda și România - au participat la competiția europeană, organizată pentru a doua oară în format online din cauza restricțiilor aferente pandemiei Covid-19. Aceștia au fost repartizați în cinci echipe mixte și au fost provocați să prezinte soluții inovatoare pentru rezolvarea unei teme legate de gestionarea deșeurilor în timpul și după un festival de muzică în aer liber. Numai în Marea Britanie, peste 23.000 de tone de deșeuri sunt produse anual la festivaluri, ceea ce reprezintă o provocare pentru organizatori, deoarece aceștia trebuie să abordeze astfel de probleme fără a compromite experiența participanților.
România a fost reprezentată la etapa europeană a proiectului Sci-Tech Challenge de șase elevi selectați din primele trei echipe câștigătoare ale etapei naționale:
1.Matei Eugen Vlăduț, Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza" Constanța;
2.Vlădăreanu Iulia Cristiana, Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu" Medgidia;
3.Muscoi Vlad Nicolae, Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu", Medgidia;
4.Stoica Ioana Cătălina, Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu", Medgidia;
5.Sandu Emil, Liceul Tehnologic de Electrotehnică și Telecomunicații, Constanța;
6.Hurmuzache Vlad Alexandru, Liceul Tehnologic de Electrotehnică și Telecomunicații, Constanța.
Echipele și-au prezentat soluțiile inovatoare în fața unui juriu internațional, ai cărui membri au fost: Virginia Janssens, director general la PlasticsEurope; Markus Liebhard, profesor la Institutul de Învățământ Tehnic Superior „Wolfsberg" din Austria; Mónica Pérez Lobo, director pentru Sustenabilitate și ESG la Toyota; și prezidat de către Nikolaas Baeckelmans, vicepreședinte Afaceri Europene la ExxonMobil.
Cea mai apreciată ideea (inovatoare) fost prezentată de echipa desemnată câștigătoare „GreenFest", din care au făcut parte și elevii Hurmuzache Vlad Alexandru și Muscoi Vlad Nicolae, având la bază atât antreprenoriatul, cât și abilitățile STEM. Membrii echipei „GreenFest" au propus utilizarea unui biocombustibil creat prin lichefierea hidrotermală a deșeurilor alimentare și a ustensilelor fabricate din celuloză pentru alimentarea camioanelor folosite pentru transportul produselor în timpul diferitelor ediții ale festivalului. În plus, camioanele vor avea capacitatea de a susține refrigerarea produselor în timpul zilei, utilizând biocombustibil pentru a asigura răcirea adecvată în timpul nopții.
Concentrarea sporită asupra educației STEM este mai oportună ca niciodată: contextul pandemiei Covid-19 a evidențiat importanța științei și a inovației în găsirea soluțiilor la cele mai presante provocări globale, inclusiv sănătatea, clima și energia. Joanna Drake, director general adjunct - DG pentru Mediu al Comisiei Europene a declarat că viitorul este Verde, iar tinerii talentați de astăzi sunt cei care pot face Europa noastră de mâine mai rezistentă, inclusivă și durabilă. Cunoașterea profundă a tehnologiilor intensive de date și abilitățile asociate vor fi cruciale în găsirea de răspunsuri la provocările de mediu; schimbările climatice, pierderea biodiversității și poluarea în mod special".
Philippe Ducom, președinte ExxonMobil Europa, a adăugat că „abilitățile STEM sunt esențiale pentru a face față provocărilor din societate, cum ar fi deșeurile din mediul înconjurător, prin soluții practice precum reciclarea sporită a plasticului, îmbunătățiri în recuperarea deșeurilor din plastic și tehnologii inovatoare de reciclare. ExxonMobil este dedicată să inspire și să pregătească elevii pentru a urma cariere în domeniile STEM. Acesta este motivul pentru care trebuie să motivăm tinerii oameni de știință, specialiști în tehnologie, ingineri și matematicieni; ei vor fi inovatorii de mâine".
Salvatore Nigro, CEO JA Europa, a spus, de asemenea, că Sci-Tech Challenge a provocat tinerii din Europa să abordeze tema reciclării în contextul unui eveniment de masă, aceștia folosindu-se de creativitatea lor antreprenorială pentru a servi unei cauze bune. În vederea atingerii obiectivelor „Acordului Verde", care vizează realizarea unei economii durabile și transformarea Europei într-un continent neutru din punct de vedere climatic până în anul 2050, școlile noastre trebuie să sprijine dezvoltarea abilităților STEM și de antreprenoriat în formarea următoarelor generații pentru a transforma aceste provocări în oportunități".
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:38:57 Ora standard a Europei de Est