Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiect pentru liceenii orădeni

Luni, la C.N. „Mihai Eminescu” - World Citizenchip

Proiect pentru liceenii orădeni

În 30 martie 2009, la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea, a avut loc evenimentul de deschidere a proiectului „World Citizenship”, organizat de AIESEC Oradea, la care au participat 100 de liceeni din 11 licee din Oradea.

 Manifestarea a început cu prezentarea Comitetului local Oradea al AIESEC făcută de Teodora Popa, fostul președinte. Cadar Ioan, profesor de la Colegiul Național „Mihai Eminescu”, a vorbit elevilor despre conceptul de leadership și importanța conștientizării abilităților personale, iar în final a felicitat elevii pentru participarea lor la acest proiect. Carmen Apăteanu, coordonatorul proiectului, a prezentat elevilor agenda programului prin care vor trece în perioada următoare, precum și beneficiile pe care le pot avea în urma derulării acestui proiect. Tot ea a prezentat studenții străini care vor susține cursurile.
 Cea de-a treia ediție a World Citizenship se desfășoară în perioada 1 aprilie – 27 mai în 11 licee din Oradea. Pregătirile vor fi ținute de studenți stagiari internaționali din India și Vietnam.
 Linh Nguyen, după ce s-a prezentat, a cântat un cântec vietnamez și a spus câteva cuvinte în limba română. Ea este membru al AIESEC Hanoi. În cadrul acestui proiect, Linh va avea un rol foarte important în dezvoltarea personală a elevilor.
 Chinmay Tamhaney, din India, dorește să lase o amprentă în educația liceenilor orădeni. Îi va face pe elevi să înțeleagă mai bine lumea, să facă o alegere cât mai potrivită în viață. De asemenea, scopul lui este acela de a-i ajuta să conștientizeze unii termeni, precum: globalizare, Uniunea Europeană, evoluția socio-culturală a României.
 Tanya Dsilva vine din India și este foarte entuziasmată să lucreze cu elevii orădeni, având aceeași vârstă ca ei. Ea are 17 ani și dorește să-i ajute pe elevi să-și descopere calitățile și defectele, să–și însușească conștințele necesare pentru a-și construi un viitor cât mai sigur.
 Prin acest proiect, noi ne propunem să sprijinim elevii de liceu să se cunoască mai bine pe sine, să le oferim oportunitatea de a-și crea un plan de carieră, de a se dezvolta personal și de a interacționa cu tineri din alte țări.
 Proiectul este finanțat de Youth in Action. (Adi Sereș)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:31:38 Ora standard a Europei de Est