Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
26 iunie 2021
Sfaturile date elevilor de profesorii de la Teleșcoala pentru examenul de Bacalaureat 2021
Emisiunea Teleșcoala, de pregătire pentru examenele de la finalul claselor a VIII-a și a XII-a, a luat vacanță, iar profesorii participanți le-au transmis elevilor câteva sfaturi folositoare la examene, din experiența lor, scrie TVR2. Aceste sfaturi sunt de la profesorii de liceu pentru candidații la Bacalaureat.
„Chiar dacă tinerilor nu le plac foarte mult regulile, câteva, care ne-au fost și nouă de folos, tot le-aș sugera: să lase orice griji în afara sălii de examen, să se concentreze doar pe ceea ce scrie pe foaia de examen, în așa fel încât să permită memoriei să selecteze informațiile necesare rezolvării cerințelor, să aibă încredere în mintea lor luminată de emoție și de speranță…”, spune profesoara de Limba și literatura română Cecilia Barbu.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 mai 2021
Ministrul Sorin Cîmpeanu: Sunt universități care se gândesc ca din toamnă să impună anumite condiții: Purtarea de combinezoane de către studenții nevaccinați. Susțin această variantă
Studenții nevaccinați ar putea fi obligați să se prezinte purtând combinezon dacă vor să participe fizic la ore din toamnă, pe când cei vaccinați vor putea să se deplaseze fără astfel de măsuri, iau în calcul unele universități din România, a declarat astăzi ministrul Educației Sorin Cîmpeanu în cadrul unui interviu de la Hotnews.ro. De asemenea, ministrul a adăugat că ar putea exista o prioritizare a studenților vaccinați la cazarea în cămine.
„Sunt unul dintre cei care susțin importanța prezenței fizice pentru derularea stagiilor de practică și activităților directe. Pentru asta, sunt universități care se gândesc ca din toamnă să nu facă rabat de la prezența fizică în cadrul orelor de laborator/lucrări practice și să impună o serie de condiții, spre exemplu participarea studenților vaccinați la aceste ore de laborator și lucrări practice, fără a fi îngrădit participarea studenților care nu sunt vaccinați. Studenții care nu se vor fi vaccinat în toamnă ar putea să aibă la dispoziție, spre exemplu, combinezoane de protecție pe care să le poarte pe tot parcursul programului didactic. Sunt câteva universități și eu personal susțin această variantă”, a declarat Cîmpeanu.

Inițiativă legislativă depusă în Parlament: crearea Calendarului de popularizare a științei

7 iunie 2021, senatorul Adrian Hatos

Inițiativă legislativă depusă în Parlament: crearea Calendarului de popularizare a științei

Președintele Comisiei pentru știință, inovare și tehnologie din Senatul României, profesorul universitar Adrian Hatos anunță modificarea Legii educației naționale nr. 1/2011 în sensul creării Calendarului de popularizare a științei, o inițiativă legislativă menită să aducă mai aproape de elevii și profesorii din România activitățile de popularizare a științei.

Calendarul de popularizare a științei  reprezintă un pas important în responsabilizarea resursei umane din inspectoratele școlare județene pentru a merge către comunitatea științifică, pentru a aduce cercetătorii mai aproape de elevi și, implicit, de întreaga comunitate.
Nevoia unor eforturi concertate din partea autorităților naționale și locale în vederea creșterii gradului de alfabetizare științifică în comunitățile școlare este certă: România s-a clasat ultima din Europa la alfabetizarea științifică și numerică a elevilor de clasa a VIII-a, conform rezultatelor înregistrate la testarea internațională standardizată TIMSS 2019.  22% dintre tineri sunt analfabeți funcțional la matematică și chimie, fizică, biologie. Pandemia a accentuat efectele gradului scăzut de alfabetizare științifică, alimentând dezinformarea, teoriile conspirației și pseudo-știința. Prin intermediul acestui Calendar de popularizare a științei, inspectoratele școlare județene pot promova în școli proiecte relevante pentru alfabetizarea științifică a beneficiarilor direcți ai educației, favorizând, de asemenea, învățarea pe tot parcursul vieții.
Atitudini nefericite și condamnabile în raport cu știința (de exemplu, Inspectoratul Școlar Județean din Galați a girat, în anul școlar precedent, un proiect prin care se promova numerologia, o pseudo-știință) întăresc importanța demersului și trebuie să responsabilizeze autoritățile să creeze cadrul pentru ca știința să ajungă în școli, inclusiv prin metode nonformale, nu doar prin conținuturile prevăzute în programa școlară.
Ce prevede această inițiativă legislativă?
*Inspectoratele școlare județene vor centraliza oferta activităților, proiectelor și evenimentelor de popularizare a științei din județul respectiv și le vor promova către elevi și profesori. Astfel, cercetătorii, ONG-urile, muzeele, universitățile își pot promova inițiativele de promovare a științei, care vor ajunge direct în școli, prin mecanisme specifice;
*Ministerul Educației centralizează, printr-un portal dedicat, calendarele județene de popularizare a științei și facilitează, astfel, accesul la informație de calitate, dar și schimbul de bune practici între instituții din județe diferite, prin intermediul platformelor digitale.
Calendarul de popularizare a științei nu este doar o altă foaie de parcurs care va sfârși îngropată într-un sertar!
*Acesta reprezintă un pas important în responsabilizarea resursei umane din inspectoratele școlare județene pentru a merge către comunitatea științifică, pentru a aduce cercetătorii mai aproape de elevi și, implicit, de întreaga comunitate.
*Calendarul de popularizare a științei va crea premisele parteneriatelor între unitățile de învățământ preuniversitar și cele din domeniul cultural, științific și instituțiile de învățământ superior;
*Informația este peste tot, astăzi, în miezul Revoluției Industriale 4.0. Să avem o sursă credibilă de informație privind activitățile și evenimentele de popularizare a științei reale, și nu a pseudo-științei, va ajuta generația de elevi și părinții acestora să navigheze în această mare de informații care, de multe ori, nu poartă garanția calității;
*Principala piedică în organizarea de proiecte și activități de popularizare a științei este lipsa finanțării dedicate. Deși va fi un drum anevoios, care necesită resurse financiare în plus, acest calendar va reprezenta cadrul prin care autoritățile vor putea sprijini inclusiv finanțarea acestor activități și proiecte, prin fonduri europene sau unele din bugetul național și local, sprijinind, astfel, întreaga comunitate științifică într-un mod susținut.
,,În calitate de cercetător în domeniul sociologiei, îmi doresc ca generațiile viitoare să înțeleagă frumusețea și complexitatea științei, dar și faptul că știința nu trebuie practicată sau învățată doar în școală. Prin învățarea non-formală și informală, elevii trebuie să aibă acces la un pachet de activități prin care să se popularizeze știința, iar oamenii de știință care popularizează rezultatele cercetării lor în beneficiul elevilor din întreaga țară trebuie sprijiniți de către decidenții din sectorul educațional. Trebuie să facem tot ce ne stă în putință pentru a evita situațiile în care elevii și profesorii vor da curs unor inițiative anti-științifice, precum numerologia sau corelarea procesului de vaccinare cu ,,radiațiile 5G"  și vor adera la teoriile expuse de reprezentanții pseudo-științei. Invit toți cetățenii să își spună părerea cu privire la această inițiativă legislativă; de asemenea, invit toți elevii, studenții, părinții și profesorii din România să se implice în promovarea discursului pro-știință în toate comunitățile din țara noastră", a declarat Adrian Hatos, președintele Comisiei pentru știință, inovare și tehnologie din Senatul României.
Inițiativa legislativă este supusă consultării publice până la data de 28.06.2021 și poate fi accesată la următorul link: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?cam=2&idp=19346
Biroul parlamentar al senatorului Adrian Hatos

Trimite email

miercuri, 28 iulie 2021