Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Inițiativă legislativă depusă în Parlament: crearea Calendarului de popularizare a științei

7 iunie 2021, senatorul Adrian Hatos

Inițiativă legislativă depusă în Parlament: crearea Calendarului de popularizare a științei

Președintele Comisiei pentru știință, inovare și tehnologie din Senatul României, profesorul universitar Adrian Hatos anunță modificarea Legii educației naționale nr. 1/2011 în sensul creării Calendarului de popularizare a științei, o inițiativă legislativă menită să aducă mai aproape de elevii și profesorii din România activitățile de popularizare a științei.

Calendarul de popularizare a științei  reprezintă un pas important în responsabilizarea resursei umane din inspectoratele școlare județene pentru a merge către comunitatea științifică, pentru a aduce cercetătorii mai aproape de elevi și, implicit, de întreaga comunitate.
Nevoia unor eforturi concertate din partea autorităților naționale și locale în vederea creșterii gradului de alfabetizare științifică în comunitățile școlare este certă: România s-a clasat ultima din Europa la alfabetizarea științifică și numerică a elevilor de clasa a VIII-a, conform rezultatelor înregistrate la testarea internațională standardizată TIMSS 2019.  22% dintre tineri sunt analfabeți funcțional la matematică și chimie, fizică, biologie. Pandemia a accentuat efectele gradului scăzut de alfabetizare științifică, alimentând dezinformarea, teoriile conspirației și pseudo-știința. Prin intermediul acestui Calendar de popularizare a științei, inspectoratele școlare județene pot promova în școli proiecte relevante pentru alfabetizarea științifică a beneficiarilor direcți ai educației, favorizând, de asemenea, învățarea pe tot parcursul vieții.
Atitudini nefericite și condamnabile în raport cu știința (de exemplu, Inspectoratul Școlar Județean din Galați a girat, în anul școlar precedent, un proiect prin care se promova numerologia, o pseudo-știință) întăresc importanța demersului și trebuie să responsabilizeze autoritățile să creeze cadrul pentru ca știința să ajungă în școli, inclusiv prin metode nonformale, nu doar prin conținuturile prevăzute în programa școlară.
Ce prevede această inițiativă legislativă?
*Inspectoratele școlare județene vor centraliza oferta activităților, proiectelor și evenimentelor de popularizare a științei din județul respectiv și le vor promova către elevi și profesori. Astfel, cercetătorii, ONG-urile, muzeele, universitățile își pot promova inițiativele de promovare a științei, care vor ajunge direct în școli, prin mecanisme specifice;
*Ministerul Educației centralizează, printr-un portal dedicat, calendarele județene de popularizare a științei și facilitează, astfel, accesul la informație de calitate, dar și schimbul de bune practici între instituții din județe diferite, prin intermediul platformelor digitale.
Calendarul de popularizare a științei nu este doar o altă foaie de parcurs care va sfârși îngropată într-un sertar!
*Acesta reprezintă un pas important în responsabilizarea resursei umane din inspectoratele școlare județene pentru a merge către comunitatea științifică, pentru a aduce cercetătorii mai aproape de elevi și, implicit, de întreaga comunitate.
*Calendarul de popularizare a științei va crea premisele parteneriatelor între unitățile de învățământ preuniversitar și cele din domeniul cultural, științific și instituțiile de învățământ superior;
*Informația este peste tot, astăzi, în miezul Revoluției Industriale 4.0. Să avem o sursă credibilă de informație privind activitățile și evenimentele de popularizare a științei reale, și nu a pseudo-științei, va ajuta generația de elevi și părinții acestora să navigheze în această mare de informații care, de multe ori, nu poartă garanția calității;
*Principala piedică în organizarea de proiecte și activități de popularizare a științei este lipsa finanțării dedicate. Deși va fi un drum anevoios, care necesită resurse financiare în plus, acest calendar va reprezenta cadrul prin care autoritățile vor putea sprijini inclusiv finanțarea acestor activități și proiecte, prin fonduri europene sau unele din bugetul național și local, sprijinind, astfel, întreaga comunitate științifică într-un mod susținut.
,,În calitate de cercetător în domeniul sociologiei, îmi doresc ca generațiile viitoare să înțeleagă frumusețea și complexitatea științei, dar și faptul că știința nu trebuie practicată sau învățată doar în școală. Prin învățarea non-formală și informală, elevii trebuie să aibă acces la un pachet de activități prin care să se popularizeze știința, iar oamenii de știință care popularizează rezultatele cercetării lor în beneficiul elevilor din întreaga țară trebuie sprijiniți de către decidenții din sectorul educațional. Trebuie să facem tot ce ne stă în putință pentru a evita situațiile în care elevii și profesorii vor da curs unor inițiative anti-științifice, precum numerologia sau corelarea procesului de vaccinare cu ,,radiațiile 5G"  și vor adera la teoriile expuse de reprezentanții pseudo-științei. Invit toți cetățenii să își spună părerea cu privire la această inițiativă legislativă; de asemenea, invit toți elevii, studenții, părinții și profesorii din România să se implice în promovarea discursului pro-știință în toate comunitățile din țara noastră", a declarat Adrian Hatos, președintele Comisiei pentru știință, inovare și tehnologie din Senatul României.
Inițiativa legislativă este supusă consultării publice până la data de 28.06.2021 și poate fi accesată la următorul link: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?cam=2&idp=19346
Biroul parlamentar al senatorului Adrian Hatos

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 19:29:41 Ora de vară a Europei de Est