Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

O clasă altfel, într-o perioadă altfel, cu alt fel de provocări...

Clasa Albinuțelor de la ,,Oltea Doamna”

O clasă altfel, într-o perioadă altfel, cu alt fel de provocări...

„Ce repede trece timpul!"- o exclamație clișeu ce mă deranja destul de mult când eram copil, pentru că o auzeam mereu rostită în lumea adulților, iar peste ani (culmea), ajung să o folosesc și eu destul de des.

Asemeni unui roman ciclic, mă bucur și mă simt extrem de onorată că pot așterne pe hârtie câteva gânduri la final de an; am început și terminăm clasa pregătitoare aici, în cadrul revistei pentru educație și învățământ OviDan. Veneam atunci cu impresii după prima zi de școală, văzută prin ochii a două generații: elevii de-a V-a, cu care aveam prima oră de „învățătorie"( termenul e inventat de noi; i.e. ora de dirigenție cu doamna învățătoare), dar și feedback-ul după prima zi cu noii zumzărei mascați, cu un amalgam de sentimente în privire - teamă, emoție, nerăbdare, curiozitate ș.a.
Am pornit la drum destul de anevoios, atipic, cu două serii de elevi, care învățau din două în două zile. Și totuși, cu toate schimbările pe care le-a adus anul școlar ce tocmai s-a încheiat, realizez că așa trebuia să fie.
Până acum afirmam, pe bună dreptate, că „generația mea de cinci stele" a fost cea mai bună, de până acum, lucru dovedit de aceasta, pe tot parcursul anului școlar. Mă bucuram pentru ei și cu ei de fiecare succes obținut, de fiecare dată când îmi povesteau cu mândrie că au fost lăudați, remarcați și apreciați de către profesorii care predau la clasă. Eram fericită, ca și când ar fi fost vorba de propriii mei copii, când mă opreau colegii mei, dascăli la gimnaziu, să-mi spună ce frumos lucrează cu albinuțele mele, cât sunt de serioși, de implicați, cum colaborează, se ajută între ei, își prezintă liber proiectele realizate minuțios etc.Țineam legătura, fie intrând pe grupurile noastre de Facebook, Whatsapp, pe Zoom sau Teams, în perioada online-ului, fie stabilind întâlniri fizice, atunci când au revenit la școală. Nu mică mi-a fost mirarea să răspundă „Prezent!" atât elevii din școală, cât și cei plecați la alte instituții de învățământ. Chiar dacă și-au luat zborul, zumzăreii reveneau în stup ori de câte ori aveau ocazia... vorbim de cinci ani în care am investit sentimente ce nu pot fi șterse... Așadar, a fost generația mea de top... prima cu care am petrecut cinci ani, dar timpul, legea evoluției îmi arată că lucrurile s-ar putea schimba.
O pură întâmplare... fericită!
Consider că Dumnezeu lucrează prin oameni, îi aduce mai aproape, împreună. Așadar, cred că, deloc întâmplător, în urma tragerii la sorți, au ajuns în clasa mea, doi copii născuți și crescuți pe teritorii unde limba engleză este limba oficială. Din Irlanda și Anglia au venit Tătar Andrei, Andy - cum îi spune toată lumea, și Pușcaș Dragoș, copii din familii de români stabiliți peste hotare. Acești doi vorbitori nativi de limbă engleză mi-au inoculat un obiectiv pe care îl credeam utopic: exersarea conversației în limba engleză la ciclul primar, astfel încât să se descurce singuri, fără vreun translator, în cazul în care avem proiecte cu parteneri străini. Faptul că, spre deosebire de generația anterioară, am în momentul de față cel puțin alți 7-8 elevi care înțeleg foarte bine limba engleză, pot purta conversații simple, corect formulate, ei bine, toate acestea m-au convins să încep să transmit toate cunoștințele de la orele de limba română, matematică etc. și în engleză. Nu mică mi-a fost mirarea să sesizez interesul celorlalți de a participa la discuție, interesul pentru cuvintele nou introduse în vocabular zi de zi. Pot spune, așadar, că, de departe, aceasta este provocarea mea cu această generație altfel, o altfel de abordare a însușirii unei limbi străine: de a o învăța ca pe o a doua limbă, vorbită „acasă", fără  a simți vreo încorsetare gramaticală. Totul vine natural, auzind și repetând zilnic cuvinte, enunțuri, expresii.
Am reușit să formez o mare familie empatică
Alte plusuri pe care le văd acum, la final de an. Am reușit să formez o mare familie empatică, în care copiii se acceptă unii pe alții, se ajută și nu fac diferențe între ei, cu toate că avem în clasă și copii diferiți, mai speciali. Cu toții sunt încurajați să se autodepășească, neavând alt reper decât ei înșiși, în urmă cu o săptămână, o lună, un sezon.
„Azi e joi/ Citiți cu noi!"
 Într-o vreme în care lumea nu se dă în vânt să citească decât strictul necesar, am implementat proiectul „Azi e joi/ Citiți cu noi!", pentru ca, ulterior, să ne raportăm la el zilnic, „Chiar dacă nu e joi/ Citiți cu noi!". Dacă de mici descoperă gustul pentru lectură, acesta se păstrează toată viața, cu condiția să fie întreținut corespunzător.
Nu în ultimul rând, vreau să le mulțumesc din suflet părinților elevilor mei. I-am simțit aproape, direct implicați în toate activitățile noastre, un colectiv remarcabil, de parcă i-aș fi ales „pe sprânceană". Ne-au susținut în toate, au pus mai presus de orice orgoliu personal interesele copilului. Cu asemenea colaboratori, orele desfășurate on-line au fost accesibile, pentru că ei au fost ochii și mâinile mele de dincolo de ecran. Faptul că m-au declarat „învățătoarea anului" mă onorează, dar mă și obligă în același timp. Ștacheta trebuie menținută cât mai sus.
Premierea, în Lotus, la Cinema Palace
Având ajutorul lor necondiționat, ne-am hazardat să facem premierea la Cinema Palace, în incinta Lotus, unde l-am avut alături, cu toată bunăvoința, pe domnul manager Șerban Pantea. Astfel, după vizionarea unui film, ni s-a permis să mai rămânem în sala de cinema pentru premiere.
Ne-am bucurat apoi de o altă idee originală, pe care am găsit-o binevenită, din partea părinților lui Șerban Tripa, cei care au studioul Oscar Foto. Aceștia s-au gândit că ar fi minunat să îi avem pe zumzăreii noștri într-un album, nu doar la final de clasă a IV-a, ci și la început de ciclu primar, pentru a vedea mai bine cât s-au schimbat și cât au evoluat în cinci ani de școală. Fiecare zumzărel a desenat și s-a iscălit cum a știut el mai bine. Ne vom uita nostalgici, cât au progresat în timp.
Ce îmi doresc pentru anul următor? Să se păstreze aceeași atmosferă caldă în interiorul stupului, să devină tot mai buni, în comparație cu ei înșiși, să văd în ochii lor că vin cu bucurie la școală, unde își găsesc prietenii, unde învață cu drag, jucându-se.
Până la revederea din toamnă, îmi doresc să se bucure de o binemeritată vacanță!
Prof. Cristiana Vidican
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: O clasă altfel, într-o perioadă altfel, cu alt fel de provocări...

Trimite email
miercuri, 5 noiembrie 2025, 19:11:40 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Phoenix la Hard Rock Cafe, București,
miercuri, 12 noiembrie 2025, ora 21.00...