Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Luna familiei” sau „școala” părinților

În luna martie, la Grădinița nr. 42 –„Maria” din Oradea

„Luna familiei” sau „școala” părinților

În luna martie, la Grădinița nr. 42 – „Maria” din Oradea, au fost organizate activități speciale doar cu și pentru părinții copiilor, întâlniri cu medici, profesori metodiști, psihopedagogi și psihologi.

 Un asemenea proiect educațional se derulează cu bune rezultate din 2004 la nivelul grădiniței, după cum aflăm de la directorul unității de învățământ, dna Viorica Indrea.
 Care este bunul cel mai de preț al omului?
Unii ar fi pregătiți să enumere verzi și uscate, între care, cu siguranță, bogăția, averea, belșugul...Revenim atunci și reformulăm întrebarea: Care este cea mai de preț bogăție, avere?
 Sănătatea.
 Așa au gândit și gândesc și educatoarele grupelor mici A și B (Delia Coste - Mariana Bocșe, Maria Sanda Popa și Rekasi Paula), care au organizat pentru părinții grupelor o întâlnire cu medicul Andreea Vlad, pe tema „Mâncăm sănătos?”
 Cu ajutorul specialistului s-a încercat deslușirea hățișului factorilor care ne influențează sănătatea, abordându-se tema hranei sănătoase, a modului în care putem evita să ne facem rău cu mâna noastră. Astfel, părinții au fost sfătuiți să respecte un orar al meselor copiilor, calitatea alimentelor, evitarea produselor ce conțin E-uri, pledându-se pentru consumarea produselor ecologice autohtone. Nicio masă fără fructe și legume!
 „Cei șapte ani de-acasă”
 Tocmai așa s-a intitulat tema propusă pentru întâlnirea părinților grupelor mijlocii (îndrumate de educatoarele Valeria Erdeli - Elena Negrău, Doina Cucu – Mariana Micorici) cu dna profesor psihopedagog Maria Ivănescu.
 „Responsabilitatea unei educații de calitate revine familiei, ea fiind, totodată, și cheia succesului social al viitorului adult. Comportamentul civilizat nu este un „dar” și nu se realizează de la sine. El se învață, se educă. Făcând saltul de la existența singulară la cea de grup, de la mediul familial la cel instituționalizat, copilul este orientat spre ceea ce trebuie să facă și să devină într-un context social, relațional”, a subliniat psihopedagogul.
 Au fost prezentate deprinderile, normele pe care trebuie să le aibă un copil la intrarea în grădiniță: salutul, formulele de politețe, ce este bine, ce este rău, ce este frumos...
 Colaborarea permanentă, sinceră, între cei doi „actori” implicați în actul educațional, familia și grădinița, consecvența în cerințe, comunicarea, recompensarea progreselor copiilor sunt doar câteva din condițiile necesare obținerii unui comportament și a unei conduite morale sănătoase.
 „Stop violenței!”
 „Considerăm adeseori că propria noastră maturitate și acumulare de experiență sunt suficiente pentru a stabili modele educaționale pentru copii. Cei mai mulți dintre noi considerăm că avem integrată capacitatea de a crește copii, că avem potențialul de a înțelege și rezolva nevoile lor și știm cum să-i sprijinim să crească fericiți.”
 Așa și-a început expunerea dna prof. drd Adelina Iacob – metodist al C.C.D. Bihor -, invitatul părinților grupelor mari conduse de ed. Lenuța Vidican – Lucreția Sabău și Condoroș Rodica – Mariana Orban, la acțiunea „Stop violența!”
Tratând copilul ca pe o persoană (cu proprie personalitate), apărându-l și ocrotindu-i dreptul la viață particulară sănătoasă, la intimitate, și o dezvoltare normală, putem avea garanția că-i sunt asigurate condițiile optime de dezvoltare și că sunt prevenite situațiile în care abuzul și violența îi pun viața în pericol.
 „Copilul meu în prag de școală”  
 Invitatul părinților copiilor din grupa mare pregătitoare (condusă de ed. Mariana Pater și Ileana Petruș) a fost psihologul Aristița Pater.
 Copilăria își afirmă valoarea prin respectarea drepturilor și obligațiilor specifice vârstelor. Copilul trebuie să fie liber să se joace, să primească o educație de calitate, să crească sănătos, să fie tratat fără prejudecăți, să-l facem să aștepte cu bucurie școala.
 Doamna psiholog le-a reținut atenția părinților cu câteva principii legate de pregătirea psihologică a copiilor pentru intergrarea lor cu ușurință în clasa I: perceperea copilului așa cum este, nu în funcție de starea noastră și de felul în care ne afectează atitudinile și comportamentul lui; să nu atribuim copilului defecte sau calități imaginare; să nu dăinuie o perioadă lungă de timp aprecierile negative la adresa copilului, deoarece s-ar putea ajunge la situația în care să-și elimine stima de sine și să persevereze în greșeli. La fel se poate întâmpla și la polul opus, ajungându-se la supraapreciere și îngânfare.
 La final, invitatul le-a propus părinților și educatoarelor un test de inteligență pe care să-l aplice copiilor din grupa mare pregătitoare, precum și un „sfat” (citat): „Copiii învață ceea ce trăiesc!”
 „Concluzionând, putem spune că toate activitățile au fost interactive, părinții au pus întrebări, au expus situații cu care se confruntă, iar specialiștii invitați le-au dat lămuririle ce se impuneau, așa încât, spunem noi, activitățile au fost eficiente. Scopul și obiectivele unor astfel de acțiuni concertate au dorit să evidențieze necesitatea de a implica și mai mult familia în vederea eficientizării actului educațional”, e de părere dna Viorica Indrea, directorul grădiniței. (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Luna familiei” sau „școala” părinților.

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:11:35 Ora standard a Europei de Est