Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

„Luna familiei” sau „școala” părinților

În luna martie, la Grădinița nr. 42 –„Maria” din Oradea

„Luna familiei” sau „școala” părinților

În luna martie, la Grădinița nr. 42 – „Maria” din Oradea, au fost organizate activități speciale doar cu și pentru părinții copiilor, întâlniri cu medici, profesori metodiști, psihopedagogi și psihologi.

 Un asemenea proiect educațional se derulează cu bune rezultate din 2004 la nivelul grădiniței, după cum aflăm de la directorul unității de învățământ, dna Viorica Indrea.
 Care este bunul cel mai de preț al omului?
Unii ar fi pregătiți să enumere verzi și uscate, între care, cu siguranță, bogăția, averea, belșugul...Revenim atunci și reformulăm întrebarea: Care este cea mai de preț bogăție, avere?
 Sănătatea.
 Așa au gândit și gândesc și educatoarele grupelor mici A și B (Delia Coste - Mariana Bocșe, Maria Sanda Popa și Rekasi Paula), care au organizat pentru părinții grupelor o întâlnire cu medicul Andreea Vlad, pe tema „Mâncăm sănătos?”
 Cu ajutorul specialistului s-a încercat deslușirea hățișului factorilor care ne influențează sănătatea, abordându-se tema hranei sănătoase, a modului în care putem evita să ne facem rău cu mâna noastră. Astfel, părinții au fost sfătuiți să respecte un orar al meselor copiilor, calitatea alimentelor, evitarea produselor ce conțin E-uri, pledându-se pentru consumarea produselor ecologice autohtone. Nicio masă fără fructe și legume!
 „Cei șapte ani de-acasă”
 Tocmai așa s-a intitulat tema propusă pentru întâlnirea părinților grupelor mijlocii (îndrumate de educatoarele Valeria Erdeli - Elena Negrău, Doina Cucu – Mariana Micorici) cu dna profesor psihopedagog Maria Ivănescu.
 „Responsabilitatea unei educații de calitate revine familiei, ea fiind, totodată, și cheia succesului social al viitorului adult. Comportamentul civilizat nu este un „dar” și nu se realizează de la sine. El se învață, se educă. Făcând saltul de la existența singulară la cea de grup, de la mediul familial la cel instituționalizat, copilul este orientat spre ceea ce trebuie să facă și să devină într-un context social, relațional”, a subliniat psihopedagogul.
 Au fost prezentate deprinderile, normele pe care trebuie să le aibă un copil la intrarea în grădiniță: salutul, formulele de politețe, ce este bine, ce este rău, ce este frumos...
 Colaborarea permanentă, sinceră, între cei doi „actori” implicați în actul educațional, familia și grădinița, consecvența în cerințe, comunicarea, recompensarea progreselor copiilor sunt doar câteva din condițiile necesare obținerii unui comportament și a unei conduite morale sănătoase.
 „Stop violenței!”
 „Considerăm adeseori că propria noastră maturitate și acumulare de experiență sunt suficiente pentru a stabili modele educaționale pentru copii. Cei mai mulți dintre noi considerăm că avem integrată capacitatea de a crește copii, că avem potențialul de a înțelege și rezolva nevoile lor și știm cum să-i sprijinim să crească fericiți.”
 Așa și-a început expunerea dna prof. drd Adelina Iacob – metodist al C.C.D. Bihor -, invitatul părinților grupelor mari conduse de ed. Lenuța Vidican – Lucreția Sabău și Condoroș Rodica – Mariana Orban, la acțiunea „Stop violența!”
Tratând copilul ca pe o persoană (cu proprie personalitate), apărându-l și ocrotindu-i dreptul la viață particulară sănătoasă, la intimitate, și o dezvoltare normală, putem avea garanția că-i sunt asigurate condițiile optime de dezvoltare și că sunt prevenite situațiile în care abuzul și violența îi pun viața în pericol.
 „Copilul meu în prag de școală”  
 Invitatul părinților copiilor din grupa mare pregătitoare (condusă de ed. Mariana Pater și Ileana Petruș) a fost psihologul Aristița Pater.
 Copilăria își afirmă valoarea prin respectarea drepturilor și obligațiilor specifice vârstelor. Copilul trebuie să fie liber să se joace, să primească o educație de calitate, să crească sănătos, să fie tratat fără prejudecăți, să-l facem să aștepte cu bucurie școala.
 Doamna psiholog le-a reținut atenția părinților cu câteva principii legate de pregătirea psihologică a copiilor pentru intergrarea lor cu ușurință în clasa I: perceperea copilului așa cum este, nu în funcție de starea noastră și de felul în care ne afectează atitudinile și comportamentul lui; să nu atribuim copilului defecte sau calități imaginare; să nu dăinuie o perioadă lungă de timp aprecierile negative la adresa copilului, deoarece s-ar putea ajunge la situația în care să-și elimine stima de sine și să persevereze în greșeli. La fel se poate întâmpla și la polul opus, ajungându-se la supraapreciere și îngânfare.
 La final, invitatul le-a propus părinților și educatoarelor un test de inteligență pe care să-l aplice copiilor din grupa mare pregătitoare, precum și un „sfat” (citat): „Copiii învață ceea ce trăiesc!”
 „Concluzionând, putem spune că toate activitățile au fost interactive, părinții au pus întrebări, au expus situații cu care se confruntă, iar specialiștii invitați le-au dat lămuririle ce se impuneau, așa încât, spunem noi, activitățile au fost eficiente. Scopul și obiectivele unor astfel de acțiuni concertate au dorit să evidențieze necesitatea de a implica și mai mult familia în vederea eficientizării actului educațional”, e de părere dna Viorica Indrea, directorul grădiniței. (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Luna familiei” sau „școala” părinților.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 14:12:27 Ora standard a Europei de Est