Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Rezultate deosebite și în vremuri de pandemie

La L.T.B. ,,Emanuel”

Rezultate deosebite și în vremuri de pandemie

Chiar dacă a fost un an școlar atipic, în care ne-am desfășurat activitatea predominant în mediul online, am încercat să-i motivăm pe elevi să-și valorifice cunoștințele teoretice, dar și abilitățile, deprinderile practice în medii non-formale, prin participarea la o serie de proiecte și concursuri din diverse domenii.

Catedra de limba și literatura română, din cadrul L.T.B. ,,Emanuel" s-a implicat într-o serie de activități extrașcolare, obținând rezultate notabile. Astfel, la Concursul Național Transcurricular de Literatură și Interpretare ,,Ionel Teodoreanu", echipajul clasei a 7-a A, format din elevii: Brîndaș Iulia, Marc Alexia, Moraru Iulia, Gliția Bianca, Turcuș Georgiana, Ungur Andreea, Ilisie Andrei, Hrițcu Șerban, coordonați de prof. Fildan Mihaela, a reușit să obțină premiul I. Materialul realizat de elevi a avut ca temă generală Orizonturile lumii și cunoașterii, iar ca titlu personalizat Cunoașterea de sine, de ceilalți și de Dumnezeu. Micro volumul digital/filmul tematic de nouă minute valorifică aspectul interdisciplinar, cu aplicații din literatură, muzică, pictură, film, teatru, religie, psihologie, biologie, informatică, pornind de la lectura romanului Oscar și Tanti Roz, de Erich Emanuel Schmidt.
La același concurs a mai participat un echipaj format din elevi ai claselor a V-a A și B, cu o carte realizată în aplicația Book Creator: ,,Cuvintele, îmblânzitoarele universului meu". Autorii cărții sunt: Călina Bronț, Sofia Filip, Iulia Haiaș, Karisa Hercuț, Tudor Ilisie, Miriam Soporan, alături de informatician Dana Mărcuț Vraciu, și prof. Dorina Popa.
Toți elevii clasei a VII-a A, reprezentați de elevele: Iulia Brîndaș, Alexia Marc și Iulia Moraru, au fost înscriși la Programul național inovator ,,Educație la înălțime", participând la două lecții live: prima în „
Țara vânturilor", parcul eolian din Topolog, județul Tulcea. Tema lecției a fost obiectivul de dezvoltare durabilă nr. 7 -  energie curată și la prețuri accesibile. Elevii au descoperit modurile în care putem obține energie electrică, idei ingenioase și soluții prietenoase cu mediul care sunt deja aplicate în diferite colțuri ale lumii. La finalul lecției au reușit să facă diferența între tipurile de energie și cum o putem produce folosind sursele regenerabile ale planetei. În cadrul acestei lecții live, elevii clasei au câștigat premiul al III-lea și posibilitatea de a intra on-line la următoarea lecție. Aceasta a avut două obiective de dezvoltare durabilă - Educație de calitate și Egalitate de gen. Copiii au învățat că, indiferent de gen, toți trebuie să avem acces egal la educație de calitate. S-a transmis live de la Mausoleul Eroilor de la Mărășești, județul Vrancea. Elevii au aflat despre inventatorii care s-au angajat în lupta curajoasă de cucerire a aerului: Traian Vuia, Aurel Vlaicu şi Henri Coandă. Au descoperit femeile românce care au arătat întregii lumi că nimic nu e imposibil: Elena Caragiani-Stoenescu, Ioana Cantacuzino și Smaranda Brăescu. Elevii au fost înscriși în acest program național și coordonați de prof. Mihaela Fildan, prof. Ienciu Simona și director prof. Iosif Curta. 
Catedra de Istorie-Geografie a implicat un număr mare de elevi, atât din clasele gimnaziale, cât și din cele liceale, în diverse proiecte și concursuri, precum: proiectul județean,,Vocabularul Elevului Turist în Oradea", proiectul transfrontalier „Întărirea identităţii culturale în regiunea Dunării, pornind de la patrimoniul comun Art Nouveau", Proiectul Național ,,România, țara mea",Proiectul Educațional Internațional ,,Educație fără frontiere!"evenimentul ,,Dumitru Prunariu - 40 de ani de la primul zbor al unui român în spațiul cosmic", organizat de Facultatea de Fizică a Universității de Vest din Timișoara, Concursul  național de creație artistic ,,Zâmbet de copil în zbor de fluturi", Concursul național pentru promovarea drepturilor copilului ,,ÎnțeLEGE drepturile!".
Elevii s-au remarcat nu doar prin solide cunoștințe teoretice, ci și prin dezvoltate abilități practice, spirit de echipă, multă dedicare și responsabilitate, reușind să obțină rezultate frumoase, precum premiul III - Domocoș Luiza (IX A), la Concursul de eseuri Licean în România, din cadrul Proiectului național ,,România, țara mea!", premiul I - Chifor David (VI A), premiul II - Burtic Luca (VI B) și tot premiul II, Avram Mattia (V A), la Concursul Național de Istorie ,,Nicolae Iorga" (aprilie 2021), sub îndrumarea prof. Iștoc Ramona.
Eleva Domocoș Luiza a participat și la un concurs online de eseuri, cu tema „24 ianuarie din perspectiva mea istorică", lansat de Muzeul Țării Crișurilor, destinat tinerilor de gimnaziu și liceu din toată lumea, obținând premiul III (https://www.bihon.ro/stirile-judetului-bihor/castigatorii-concursului-24-ianuarie-din-perspectiva-mea-istorica-3622161/).
De asemenea, elevul Sebastian Sava, din clasa a XI-a B, coordonat de prof. Iștoc Florin (Ambasador T4E), a participat în perioada 18-19 decembrie 2020, la exercițiul de simulare a unei ședințe a Parlamentului European, în cadrul proiectului Erasmus+KA3 ,,Teachers4Europe: Setting an Agora for Democratic Culture". La acțiune au fost prezenți 91 de elevi din România, Cipru, Germania și Grecia. Scopul principal al acțiunii a fost înțelegerea modului de funcționare a Parlamentului European, la care s-a adăugat și susținerea noului program Erasmus 2021-2027, care își propune să acționeze în direcția unui spațiu european al educației până în 2025.
Participarea elevului nostru ne-a onorat, acesta obținând locul 2 la cel mai bun participant elev și locul 3 la cea mai bună propunere inovativă, cu amendamentul propus la legislația europeană.
În ceea ce privește Evaluarea Națională și Bacalaureatul, elevii noștri au obținut rezultate bune și foarte bune, fiind mai multe note de 10, la mai multe discipline, elevul Ghenț Alex, din clasa a XII-a B, reușind să obțină media 10 la BAC (https://www.ebihoreanul.ro/stiri/cine-sunt-elevii-din-bihor-care-au-luat-10-la-bacalaureat-si-ce-planuri-de-viitor-au-164828.html.)
Suntem mulțumitori Domnului pentru toți elevii noștri, pentru reușitele lor și nădăjduim să-L onorăm și în următorul an școlar cu rezultate frumoase.
Prof. Iștoc Ramona
Prof. Fildan Mihaela

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 12:37:52 Ora standard a Europei de Est