Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O studentă la Pedagogie a organizat un „comitet de primire” pentru studenții străini care vin să învețe la Universitatea din Oradea

Erasmus și prietenii săi

O studentă la Pedagogie a organizat un „comitet de primire” pentru studenții străini care vin să învețe la Universitatea din Oradea

Studentă, în anul II, la Pedagogia învățământului primar și preșcolar, Isabela Morar, s-a gândit cum le-ar putea face viața mai ușoară studenților Erasmus care vin la Universitatea din Oradea.

Așa s-a născut programul „Buddy Student", o inițiativă destinată bursierilor străini și nu numai.
„Am realizat că cei mai mulți dintre studenții străini își doresc să se integreze în comunitatea locală, să-i cunoască pe orădeni, să se apropie cât mai mult de colegii lor de la universitate. Apoi m-am gândit că pot să fac ceva pentru asta", spune Isabela. Așa a luat ființă nucleul proiectului „Buddy Student", de la Universitatea din Oradea. Prin activități, pe care le desfășoară împreună: excursii, seri culturale, vizite la muzee locale, mese organizate de gazde sau de studenții străini, petreceri și chiar întâlniri în familie sau oferindu-le ajutor concret în a-și găsi chirie, la cumpărături ori cu tot felul de sfaturi practice, voluntarii „Buddy Student" își ajută colegii din străinătate să se acomodeze cu orașul care îi găzduiește temporar.
În plus, „Programul are un impact benefic și asupra colegilor noștri. Astfel ei au ocazia să își dezvolte abilitățile de comunicare în limba engleză, în mod practic, și să intre în contact cu diverse culturi", explică Isabela. Ea spune că inițiativa ei oferă studenților orădeni posibilitatea de a cunoaște colegi, de aici de la Universitatea din Oradea, dar care învață la alte facultăți, colegi pe care, în alte condiții, probabil nu i-ar întâlni.
Proiectul „Buddy Student" a prins contur în primăvară, iar echipa de coordonare, din care mai fac parte: Simina Gruie, Adriana Petruț, Eduard Lucaci și Gabriel Andreca, lucrează de efectiv de două luni de zile. În acest timp, în program s-au înscris deja 38 de studenți orădeni și 60 de studenți străini. „Noi credem că, pentru a te acomoda și a te simți bine într-un oraș străin, e important să ai pe cine întreba: unde e autogara, de unde poți să obții anumite hârtii, unde găsești un restaurant bun. Altfel spus, să ai o legătură mai personală cu cineva, alta decât persoana de contact de la Biroul de Relații Internaționale al universității. Pe scurt, un «buddy» este un prieten, un student, care își ajută colegii să se integreze în Oradea", explică Isabela.
Studenții orădeni fac asta dezinteresat. „Implicarea în acest program nu înseamnă reciprocitatea serviciilor, nici, în mod necesar, accesul la o bursă «Erasmus». Însă, este la fel de adevărat că mulți dintre colegii noștri, care au fost implicați în programe legate de prezența studenților Erasmus la Universitatea din Oradea și-au dorit și, apoi, au ajuns, la rândul lor, să beneficieze de aceste burse. Acum ne concentrăm să facem treabă bună la nivel local și să ne extindem rețeaua de «prieteni» la nivel național și internațional". Așa se face că „Erasmus BuddyProgramme" a și devenit parte a proiectului european „Erasmus Orientation Programme". „Acționăm punctual, pe nevoi și feedback. Vrem să ne asigurăm că ceea ce facem este util și interesant pentru studenții Erasmus sosiți la Oradea, dar și pentru cei din Universitate care vor să se implice". Isabela și-a propus ca, pentru început, să pregătească, împreună cu colegii ei, una-două activități, pe lună, evenimente la care să invite cât mai mulți bursieri Erasmus și studenți orădeni.
Bazându-se pe experiența acumulată în mai multe proiecte derulate anterior cu studenți străini, Isabela este convinsă că proiectul „Buddy Student" are potențial, că poate fi extins în alte universități și ar putea fi deschis chiar și pentru alți studenți, străini sau români, care vin la Oradea din alte județe. De aceea, „Prietenii lui Erasmus" din Oradea caută voluntari și sunt deschiși pentru  parteneriate cu grupuri similare din România sau din alte țări.
 
Felicitări, Isabela!
Ideile tale sunt deosebit de realiste și de folositoare!
Cu siguranță, vor prinde viață și vor fi îmbrățișate de tot mai mulți studenți, dar nu numai...
Prietenii lui Erasmus devin astfel prietenii orădenilor și ai României, iar imaginea noastră și a țării se schimbă în bine!
Mulțumim, Isabela!
(OviDan)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:22 Ora standard a Europei de Est