Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Activitatea Centrului Județean de Excelență Bihor

Cinci discipline, 446 de elevi din 34 de școli, coordonați de 22 de cadre didactice

Activitatea Centrului Județean de Excelență Bihor

Începând cu 1 septembrie 2021 la nivelul județului Bihor funcționează Centrul Județean de Excelență Bihor ca unitate conexă a Ministerului Educației, cu personalitate juridică, fiind coordonat metodologic de Inspectoratul Școlar Județean Bihor.

Misiunea Centrului Județean de Excelență Bihor este de a promova și sprijini dezvoltarea elevilor capabili de performanță, în toate domeniile, de a forma un nucleu educațional orientat către dezvoltarea capacităților individuale la nivel maximal.
Concret, misiunea centrului are în vedere:
*Crearea unui mediu armonios pentru dezvoltarea inteligenţelor multiple, a creativităţii umane şi a realizării personale;
*Realizarea de programe educaţionale cu coeficienţi de calitate înaltă în paralel cu dezvoltarea armonioasă a componentelor personalităţii copiilor care urmează acest sistem de educaţie;
*Educarea elevilor supradotați pentru folosirea potenţialului lor creativ în slujba dezvoltării lor interioare şi a unui mediu echilibrat de viaţă;
*Asigurarea elevilor un nivel intelectual moral şi civic universal;
*Crearea unui cadru în care atât elevii cât și profesorii să se simtă împliniţi profesional.
Activitatea centrului de excelență a debutat cu acțiuni concrete constând în elaborarea de proceduri și criterii de selecție pentru cadrele didactice și elevi, evaluarea acestora, încheierea de parteneriate cu unitățile de învățământ unde se desfășoară activitățile de pregătire, asigurându-se o distribuție echitabilă la nivelul județului în funcție de unitățile de învățământ de unde provin elevii.
În anul școlar curent s-au constituit grupe la cinci discipline: matematică, fizică, chimie, biologie, informatică. Pentru matematică s-au constituit opt grupe, pentru informatică patru grupe, fizică șapte grupe, chimie cinci, biologie patru, însumând un număr de 446 de elevi din 34 de școli, coordonați de 22 de cadre didactice. La preselecție au participat 555 de elevi.
Selectarea elevilor s-a realizat la nivelul centrului de excelență de către o comisie în urma aplicării elevilor înscriși a unui test de evaluare.
Elevii înscriși la grupele de matematică participă la programul de pregătire în Salonta la Colegiul Național ,,Teodor Neș" Salonta și Liceul Teoretic ,,Arany Janos" Salonta; în Beiuș la Colegiul Național ,,Samuil Vulcan" Beiuș, în Marghita la Colegiul Național ,,Octavian Goga" Marghita, la Liceul Teoretic ,,Horvatjh Janos" Marghita, în Aleșd, la Liceul Teoretic ,,Constantin Șerban" Aleșd.
Orele de chimie se desfășoară la Colegiul Național ,,Iosif Vulcan" Oradea și Liceul ,,Ady Endre" Oradea, cele de biologie la Colegiul Național ,,Emanuil Gojdu" Oradea și Liceul Teoretic ,,Constantin Șerban" Aleșd, iar orele de fizică la Liceul Teoretic ,,Horvatjh Janos" Marghita. Orele de pregătire pentru disciplina informatică se desfășoară on-line.
Cursurile se organizează săptămânal, câte două ore, vineri după amiază sau sâmbătă, în limba română și maghiară, după caz
Pregătirea copiilor și tinerilor în cadrul centrului se face în grupe de excelență, pe ani de studiu.
Conducerea centrului de excelență urmărește cu prioritate, complementar programului de pregătire din cadrul instituției, implicarea elevilor capabili de performanță în programele și proiectele unor organizații sau companii locale; valorificarea competențelor și abilităților acestora în cadrul unor acțiuni și programe comunitare, organizarea pentru această categorie de elevi a unor competiții specifice, precum și a unor tabere de creație. 
Finanțarea centrului este asigurată din bugetul Ministerului Educației, dar poate fi finanțat și din sponsorizări și donații, în condițiile legii, exitând în acest sens deja un parteneriat care constă în finanțarea de către o entitate privată a unei noi grupe în cadrul centrului de excelență.
De asemenea, centrul de excelență a inițiat un program de tutoriat prin care profesori tineri în etapa de debut a activității didactice să participe sub formă de voluntariat la activitățile din cadrul centrului în vederea pregătirii acestora pentru activitatea cu elevii capabili de performanță.
Informații suplimentare legate de activitatea centrului, structura grupelor etc sunt disponiblie la adresa: www.cexbh.ro
Inspector școlar Florin Negruțiu

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 11:15:35 Ora standard a Europei de Est