Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

„Strategii inovative în educație”

Mobilități individuale KA1 la C.T. „Traian Vuia” Oradea – proiect Erasmus+

„Strategii inovative în educație”

Învăţarea pe tot parcursul vieţii este benefică pentru orice cadru didactic şi constituie o posibilitate de a realiza legături profesionale şi parteneriate şcolare care să contribuie eficient şi susţinut la promovarea oricărei şcoli din România şi Europa.

În cadrul proiectului Erasmus+ „Strategii inovative în educație", al cărui titular este C.T. „Traian Vuia" Oradea, s-au finalizat mobilitățile individuale de formare a personalului din domeniul educației și formării profesionale de tip KA1-Learning Mobility of Individuals, ai cărui beneficiari direcți au fost prof. Curpaș Florentina Anca și prof. Dan Chișiu. Stagiul de formare din cadrul mobilității, Reducerea abandonului școlar (Early School Leaving - ESL), a fost furnizat de către ITC (International Training Center) din Praga, Republica Cehă, în perioada 22-26 noiembrie a.c.
Scopul activităților de mobilitate finanțate de Erasmus+ este de a oferi oportunități de învățare individuale și de a sprijini internaționalizarea și dezvoltarea instituțională a furnizorilor de educație și formare profesională. Obiectivele reper ale acestei acțiuni sunt schimbul de bune practici și promovarea utilizării de metode și tehnologii pedagogice noi și inovatoare, precum și sprijinirea dezvoltării profesionale a cadrelor didactice, a formatorilor, a mentorilor și a altor membri ai personalului din domeniul educației. Aceste mobilități sunt puse în aplicare, finanțate, monitorizate și evaluate de Comisia Europeană și urmăresc dezvoltarea de competențe-cheie și alte competențe transversale într-un context internaţional, prin promovarea valorilor incluziunii și diversității, a toleranței și a participării democratice.
Cursul ,,Reducerea abandonului școlar" s-a adresat profesorilor din învățământul gimnazial și liceal din țările membre UE și a întrunit participanți din Italia, România și Spania. Suportul de curs a fost structurat în zece module parcurse în cinci zile de predare și explorare a conținuturilor prin cooperare și muncă de echipă. Tema de bază a cursului a constituit-o strategiile de predare și creare a unui ambient școalar care să îi motiveze pe elevi să își finalizeze educația obligatorie, conform structurii sistemului educațional din țările europene reprezentate. Metoda de instruire s-a bazat pe învățarea prin acțiune („learning by doing"), în diverse activități colaborative și de reflecție ce le-au permis cadrelor didactice prezente să aprofundeze cele mai bune strategii ale învățării formale și nonformale în prevenirea părăsirii timpurii a școlii. După o familiarizare a participanților cu elementele comune și distincte ale practicilor și strategiilor educaționale din Italia, România și Spania, în modulul imediat următor, profesorii au fost inițiați în identificarea principalilor factori de risc care declanșează abandonul școlar în rândul elevilor cu dezavantaje socio-economice sau cu nevoi speciale educaționale, împiedicându-i să își continue educația în vederea obținerii unei diplome, a unei calificări pe piața muncii. Au fost apoi evidențiate câteva consecințele ESL pentru individ - alienare, șomaj, marginalizare, stare de bine și sănătate reduse - și pentru societate - sărăcie, rata crescută a infracțiunii, excluziune, inegalitatea șanselor.
Cursul a oferit oportunitatea lansării în discuții și idei de strategii complexe pentru construirea unui climat școlar vibrant și robust, cu o implicare activă și cu semnificație pentru beneficiarii direcți ai educației. Strategiile de comunicare nonviolentă și de prevenire a conflictului, strategiile anti-bullying, antisegregare și antidiscriminare au fost considerate baza climatică esențială pentru creșterea motivației școlare la toate categoriile de elevi. Printre metodele inovative și atractive pentru elevi au fost dezbătute învățarea prin realizarea de proiecte interdisciplinare și cross curriculare, învățarea bazată pe rezolvarea de sarcini concrete în echipă, învățarea activă și prin cooperare. Activităţile desfăşurate în cadrul cursului de formare au urmărit motivarea elevilor în vederea continuării studiilor şi reducerii abandonului şcolar, prin sporirea creativităţii şi prin dezvoltarea competenţelor de comunicare, lingvistice, matematice, informatice, muzicale, artistice. Un elev implicat în propria educaţie va fi un elev motivat să îşi finalizeze studiile, motiv pentru care situaţiile de învăţare trebuie să fie legate de aspectele reale ale vieţii.
O atenție deosebită a fost acordată educației „de la egal la egal"„peer training" ce presupune formarea unor competenţe/abilităţi în cadrul unor grupuri omogene (formate din elevi de aceeaşi vârstă, clasă, sex, orientare religioasă etc.) sau, dimpotrivă, în grupuri heterogene. Exemple de activităţi de tip peer education: sesiuni organizate cu colegii, folosind tehnici interactive, cum ar fi testele, jocuri de rol, povestiri, discuţii de grup. Învățarea între congeneri dă satisfacţie unor conţinuturi consonante, de care sunt interesaţi tinerii și prin care se afiliază unor orizonturi valorice decantate de chiar perimetrul existenţei lor, pe care maturii, de multe ori, le refuză sau cu care sunt în disonanţă (un anumit gen de muzică, aspiraţii personale sau profesionale). Elevul devine managerul procesului de învățare, este stimulat să aplice gândirea critică și argumentativă, în cadrul de învățare deschis OST (Open Space Technology) sau SOLE (Self-organised Learning Environment).
Profesorii participanți au dobândit tehnici de lucru eficiente în comunități de tineri și clase de elevi din diverse grupuri sociale, metode de sprijin al minorităților și de includere a acestora în învățământul de masă. Tehnicile motivaționale și de încurajare a gândirii creative a elevilor s-au validat ca instrumente ce îi pot ghida pe profesori în îndrumarea unui proces de instruire promotor al reușitei școlare. În grupe de lucru, dascălii au generat materiale și exemple de bune practici care să susțină instituțiile în politicile de prevenire a abandonului școlar prin pedagogii inovative. Profesorii au fost inspirați și echipați cu metode și materiale didactice care să militeze pentru accesul universal la educație, în armonie cu valorile nondiscriminatorii și democratice, susținând un mediu de învățare deschis și prin întrebuințarea eficientă a mijloacelor TIC, adaptate nativilor digitali.
Cursul a reprezentat un prilej de dezvoltare profesională permanentă, de revizuire și consolidare a unor competențe-cheie, contribuind la consolidarea încrederii în promovarea pedagogiilor active ce pot încorpora cu succes nevoile și diversitatea socială și culturală a societății contemporane.
Programul Erasmus+ al Comisiei Europene sprijină financiar proiecte de formare a personalului didactic în vederea creşterii calităţii şi consolidării dimensiunii europene în educaţie. Acest stagiu de formare a contribuit la cultivarea respectului mutual, la înțelegerea și aprecierea diversității culturale și lingvistice europene, prin toate acestea sprijinind elevii în dobândirea competențelor și abilităților necesare pentru integrare profesională și cetățenie activă.
Prof. Curpaș Florentina Anca
Colegiul Tehnic „Traian Vuia" Oradea
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: „Strategii inovative în educație”.

Trimite email
joi, 1 mai 2025, 12:30:10 Ora de vară a Europei de Est