Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Raportul primului an de mandat

Adrian Hatos, senator PNL

Raportul primului an de mandat

Primul an de mandat a fost marcat de pandemie și jalonat de două guverne.

Am primit mandat de la votanții bihoreni ai PNL să îi reprezint într-o perioadă grea în care am avut adeseori în fața mea alegeri dificile.
În momentele de criză politică am optat în primul rând rațional pentru stabilitatea politică atât de necesară pentru situațiile de urgență sanitară, economică și socială prin care trece țara. Lupta cu pandemia sau cu extremismul mi se par, în acest moment, a avea o miză mai mare decât confruntările interne de partid.
M-am focalizat, astfel, pe îndeplinirea îndatoririlor de parlamentar, pe consolidarea relațiilor cu organizațiile PNL și alegătorii din Bihor, pe promovarea științei și a cercetătorilor din România, pe contribuția la realizarea unei legislații a educației care să îmbunătățească învățământul din România și pe contracararea extremismului antidemocratic care devine din ce în ce mai popular pe fondul unor nemulțumiri, adeseori neînțelese dar întemeiate, privind clasa politică de la noi din țară.
Am avut participare 100% la ședințele comisiilor din care fac parte și la ședințele de plen. Sunt inițiator și co-inițiator a 24 de propuneri legislative, majoritatea referitoare la educație și la administrație. Am formulat 12 întrebări către miniștri, care uneori poate nu le-au picat bine, și am citit 12 declarații politice de la tribuna Senatului. Am participat cu intervenții la 23 de dezbateri formale pe teme de educație și cercetare și la numeroase alte întâlniri pe subiecte la care consider că pot aduce o contribuție.
Am organizat în luna mai, în calitate de președinte al Comisiei pentru Știință, Inovare și Tehnologie a Senatului României, o dezbatere privind posibilitățile de revitalizare a sistemului românesc de cercetare și dezvoltare la care au participat toți actorii principali din domeniu, inclusiv doi miniștri. Am convingerea că discuțiile de atunci au influențat agenda politică a cercetării românești.
Am formulat și am dus la faza de promulgare, alături de colegii deputați și senatori din toate partidele, o lege prin care Ministerul Educației va publica lunar un Calendar al Activităților Extrașcolare de Promovare a Științei. În luna noiembrie am elaborat și am lansat în procesul legislativ o lege privind instituirea Platformei Unice de Raportare în Învățământul Superior.
În dezbaterea politică m-am străduit să fiu cooperant, echilibrat și civilizat. Chiar dacă, noi parlamentarii, reprezentăm categorii diferite de electorat, putem conveni ușor asupra lucrurilor care ne unesc sau ne despart și, în măsura în care există voință și bun simț, se poate ajunge și la compromisuri care nu compromit.
Voi continua în același fel, în speranța de a aduce, alături de colegii din PNL, o viață mai bună pentru cetățenii României, democratică, sigură și prosperă.
Textul raportului poate fi descărcat de aici
Adrian Hatos,
senator PNL

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:55:28 Ora standard a Europei de Est